Vlaanderen
Klasse.be

Schoolleiderschap

Hoe voer je een sterk schoolbeleid? Hoe draag je zorg voor jezelf en je team? Directeurs en experts getuigen en geven tips.

Zo doen zij het

“Gek dat rust op school zo hard opvalt” 

Routines, rust en gedragsafspraken in alle klassen. Teamleider Rianne van het Alfrinkcollege: "Als leraren kunnen focussen op leerstof, wint iedereen.” 

Zo doen zij het

Onderwijskundig beleid: hoe krijg je het tot op de klasvloer?

Leerplanstudie of brede basiszorg. Met een strategisch plan en meetbare doelen bereikt je onderwijskundig beleid ook effectief de klas.

Klik & Print

Dag van de Directeur: bezing jouw topper met een kaartje 

Doet jouw directeur de school rocken? Breng die boodschap met een hit op Dag van de Directeur, 31 januari.

Tips

Data laten spreken: “Vermijd afleiding”

Data zijn overal op school. Hoe breng je met een grafiek een heldere boodschap naar je team? Expert Gert Vanthournout geeft tips.

Schooltips

Functioneringsgesprek op school: wat moet je als leraar weten?

Wat mag je verwachten van een functioneringsgesprek? Hoe bereid je je als leraar het best voor en vermijd je een klaagmoment?

Specialist

Kernprofiel schoolleiderschap: “Zet integere mensen aan het roer”

Leidinggeven op school is uitdagend. Het kernprofiel voor schoolleiderschap omvat 5 essentiële praktijken. Laat je inspireren door prof. Devos.

Zo doen zij het

Hoe overleef je je eerste jaar als directeur?

Je team leiden, een nieuwbouw opstarten, tuchtprocedures... de job van directeur is pittig. 3 directeurs delen hun tips en quick-wins.

Zo doen zij het

Aanvangsbegeleiding directeurs: “We laten ze niet verdrinken”

Directeurs dreigen in hun eentje kopje onder te gaan. Stedelijk Onderwijs Antwerpen gooit 6 reddingsboeien uit in zijn aanvangsbegeleiding.

Zo doen zij het

Gedeeld leiderschap: “Samen beslissen is dubbel genieten”

Directeur Evi kiest voor gedeeld leiderschap. “De sterktes van ons team komen boven. En ik sta er niet meer alleen voor op school.”

Zo doen zij het

“Hoge verwachtingen bieden gelijke kansen aan elke kleuter”

Directeur Lien Ampe heeft een duidelijke missie: álle kleuters startklaar maken voor het eerste leerjaar. Hoge verwachtingen en een warme band gaan voor haar hand in hand.

Zo doen zij het

“Wat leraren helpt? Fierheid, feedback en teamgevoel.”

Directeur Kelly Thyssen werkte met haar beleidsteam een sterke, veilige feedback- en leercultuur uit. “Leraren zijn het kruispunt van onderwijskwaliteit. In hun klassen gebeurt het.” 

Duiding

“Als team geloven in je impact? Goed voor je onderwijs en werkgeluk”

Hoe krachtig is 'collective teacher efficacy' of het vertrouwen dat je als lerarenteam het verschil maakt? En hoe bouw je aan dat teamgevoel?

Zo doen zij het

Professionaliseren: om de hoek, volgens het boekje

Scholengroep Ankerwijs neemt professionalisering deels in eigen handen. Leren van elkaar gebeurt op maat, op fietsafstand en effectief.

Schooltips

Commissie van Wijzen: “Leraren en directeurs verdienen meer respect”

De Commissie van Wijzen landt met haar rapport. Hoge verwachtingen en een eigentijds personeelsbeleid moeten de job van leraar aantrekkelijker maken.

Zo doen zij het

Nieuwe schoolvisie: “Gedeelde kernwaarden geven drive”

Het team van Sint Maria Antwerpen friste samen de oude schoolvisie helemaal op met sterke en gedeelde kernwaarden: "Ze geven vele jaren drive aan je hele school."

Schooltips

Participatieladder: samen vernieuwing opvolgen

Vernieuwingen samen opvolgen, evalueren en bijsturen? De participatieladder helpt je bewuster kiezen welke participatievorm je inzet.

Specialist

Planlast op school: “Foert zeggen lost weinig op”

3 conclusies over planlast. Maarten Vansteenkiste verklaart de impact van planlast op de motivatie van leraren. En waarom 'foert 'niet helpt.

Verhaal

De hotelschool: “Applaus krijgen van tevreden klanten, dat motiveert leerlingen enorm”

Aandacht voor taal, oog voor duurzaamheid en een neus voor ondernemen: hotelschool Gent staat voor meer dan goed leren koken.

Zo doen zij het

Neem je team mee in verandering via waarderend onderzoek

Met Waarderend Onderzoek of Appreciative Inquiry (AI) naar verandering? Dit team maakte samen plannen voor het nieuwe schoolgebouw.

Zo doen zij het

“Gedeeld leiderschap en heldere visie houden werkdruk in toom”

Met een heldere visie en gedeeld leiderschap houden directeur Isabelle Stul en haar team van basisschool De Kameleon de werkdruk haalbaar.

Klik & Print

Directeurs waarderen: zeg het met een kaartje!

Directeurs verdienen goud. En waardering voor wat ze elke dag doen. Laat jij ze weten dat ze er niet alleen voor staan?

Tips

Nooit meer directeurs te kort? 6 tips voor proactieve schoolbesturen

Hoe maak je werk van een pool kandidaat-directeurs? Start vandaag met gedeeld leiderschap tipt nieuw onderzoek van KdG.

Zo doen zij het

Beleidsondersteuner op school: 3 keer anders

Haal het beste uit je uren beleidsondersteuning. Met deze 3 getuigenissen zet je de beleidsondersteuner op jouw basisschool optimaal in.

Klik & Print

Verlicht je directeur met een steunkaartje

Om vol te houden, hebben directeurs steun van hun team nodig. Waarmee kan jij helpen? Laat het weten met dit steunkaartje. En krijg er zelf energie van.

Zo doen zij het

Growth mindset: “Ik kan het nog niet, is onze mantra”

In 5 stappen verovert growth mindset VBS De Wante in Schorisse. Met waardevolle wagonnetjes als breinkennis, fouten maken mag en feedback.

Tips

7 leestips voor en door directeurs

7 directeurs duiken in hun boekenkast en tippen hun favoriete leestip. Welke pik jij er uit?

Verhaal

De directeur 360° gescand: van schoolbestuur tot poetspersoneel

"Ik wil weten hoe mensen die me elke dag aan het werk zien mij evalueren", zegt directeur Birgid van basisschool Pistache. "Zo word ik beter."

Zo doen zij het

“Een school kan niet op alles ja zeggen”

Directeur Eva tekende een scherp schoolconcept uit: ze zet het vakmanschap van leraren centraal en houdt vast aan 10 ambities. Niet meer.

Specialist

Duurzaam personeelsbeleid: een warm nest houdt leraren aan boord

“Als scholen willen voorkomen dat leraren er de brui aan geven, moeten ze werk maken van een duurzaam personeelsbeleid”, zegt HRM-expert Peggy de Prins. Hoe je dat doet?

Duiding

En waarom word jij geen schooldirecteur?

“Directeur worden? Leraren denken daar nauwelijks over na, ook als ze de capaciteiten hebben”, zegt Hannelore De Greve (KdG, Antwerpen). Hoe kunnen ze ontdekken of die functie bij hen past? Via stages of gedeeld leiderschap?

Klik & Print

Breng het talent van je directeur in kaart

Waar blinkt jouw directeur in uit? En wil je hem of haar dat ook zeggen? Toon op de Dag van de Directeur jouw waardering met 1 van deze 6 bedankingskaartjes.

Zo doen zij het

Directeur en schoolbestuur: een sterk team

Vergeet het clubje van grijze mannen die graag de touwtjes in handen hebben. Tussen directeur Els en haar schoolbestuur loopt de samenwerking wél vlot. “Het stelt me vooral gerust dat zij het grote plaatje mee in het oog houden.”

Specialist

Sterkere teamprestaties? Geef leraren een leidersrol

Als de juiste leiders in een team bottom-up gekozen worden, volgen betere resultaten en meer wij-gevoel. Daarom pleit prof. Katrien Fransen (KU Leuven) voor gedeeld leiderschap, ook in onderwijs.