Waarom ben je directeur? Wat is het speerpunt van jouw beleid? Hoe stuur jij je team aan? Klasse vraagt het schoolleiders op de man (of de vrouw) af.
Schooldirecteurs

Directeur Hilde: “Ik hoef niet alles te controleren”
Directeur Hilde leerde de controle loslaten en samen met haar team vraagstukken tackelen. Lees hoe ze stilaan vervelde tot een cocreatief leider.

6 jaar na busongeval in Sierre: “Een hecht team was onze redding”
“Het zesde gaat nog altijd naar Zwitserland”, vertelt directeur Nicole van ’t Stekske, 1 van de 2 scholen betrokken bij het busongeval in Sierre. “Het is geen afgesloten hoofdstuk, maar intussen is het leefbaar.”

Directeur Eddy: “Zowel in een kmo als een school leid je ménsen”
Waarom is iemand directeur? Klasse vraagt het schoolleiders op de man (of de vrouw) af. Zo ook ex-consultant Eddy Marchand: “Ik amuseer me in mijn job”.

Van leraar naar directeur … en terug
13 jaar was ze directeur van basisschool KLIM in Gent. Nu geeft Els Dekocker (57) er weer les. Is dat voor haar een stap terug? “Integendeel, ik groei!”

“Zelforganiserende teams maken leerlingen beter”
Leraren organiseren hun werk zelf. Dan groeien ze als team, nemen ze verantwoordelijkheid en maken ze snelheid.” Directeur Tom (36) en kleuterjuf Lesley (42) van basisschool De Kleine Prins in Diest maken hun leerlingen beter dankzij die zelforganiserende teams.

“Sprong van grote, diverse school naar kleine, ‘witte’ kon niet groter zijn”
Van een hyperdiverse grote school in hartje Antwerpen switcht directeur Dirk Bicker na 16 jaar naar een kleine basisschool aan de witte rand. Een succes?