Vlaanderen
Klasse.be

Studie- en school­keuze

Hoe begeleid je leerlingen bij hun studiekeuze? En hoe maak je de overstap zachter? Onderzoekers, goede praktijken en verhalen van leerlingen zelf.

Liza Geysels, leraar Nederlands en Joyce Houtmeyers, leraar wiskunde
Zo doen zij het

Van 1B naar A-stroom? Deze leerlingen proberen de overstap

Niet elke leerling zit op z'n plek in de B-stroom. In secundaire school Panorama proberen 15 tieners via de opstroomklas over te steken naar de dubbele finaliteit.

Portret Inge De Laet
Zo doen zij het

Buikgevoel op de klassenraad: “Data maken je advies sterker”

Als een klassenraad advies moet uitspreken, steekt de twijfel op. Directeur Inge en haar team maken hun buikgevoel sterker met data.

Zo krijg je ouders mee in je studieadvies: icoontjes
Tips

Zo krijg je ouders mee in je studieadvies

Tot consensus komen over studieadvies? Directeur Greet deelt 8 tips. “Door ouders van meet af aan te betrekken, eindigen we vaker op 1 lijn.”

Zo doen zij het

“Onderwijsloopbaanbegeleiding in het secundair begint al in de eerste graad”

Een verkeerde studiekeuze kan een grote impact hebben. Start daarom zo vroeg mogelijk met studiekeuzebegeleiding. GO! Atheneum Aalst toont hoe.

Lars Bernaerts (UGent)
Mening

“Hoog tijd dat we talenonderwijs meer waarderen”

De interesse en aandacht voor talenonderwijs daalt. Het Vlaams Talenplatform luidt de alarmbel én heeft een plan om die trend te counteren.

Steffi Jo en Nathalie
Zo doen zij het

Lerarentekort: “Scout potentiële leraren onder je leerlingen”

‘Leraar’ staat meestal niet zo hoog op het studiekeuzelijstje van zesdejaars. In het Lutgardiscollege in Oudergem lopen enkele leerlingen daarom stage als leraar lagere school via het project ‘Talent for Teaching’.

Directeur Frieda Luppens en beleidsondersteuner Sylvie Varrewaere
Zo doen zij het

De tienerschool: ‘Liever 2 zachte overgangen dan 1 keiharde”

De Brusselse tienerschool wil 4 jaar lang de zachte schakel tussen basis en secundair zijn. Ze mikt daarvoor recht op het tienerbrein.

Milan en Renée zitten in het schakeljaar van De Passer.
Zo doen zij het

18 en autisme: zo begeleid je hen bij studiekeuze

Een schakeljaar In buso-school De Passer geeft jongeren met een autismespectrumstoornis (ASS) extra begeleiding, tools én vertrouwen om na het secundair een volgende stap te zetten.

Illustratie
Zo doen zij het

Naar het hoger onderwijs: zo zet je kwetsbare leerlingen op weg

Kansarme leerlingen hebben in het hoger onderwijs minder slaagkansen dan hun leeftijdsgenoten. Hoe bereid je ze in het secundair beter voor op die overstap? 4 tips.

Portret Kristin Vanlommel - Universiteit Antwerpen
Specialist

Hoe beslissen leraren bij de overstap naar secundair?

Hoe geven leraren studiekeuzeadvies als leerlingen overstappen naar het secundair onderwijs? Zijn argumenten op data of intuïtie gebaseerd?

Aso-leerlingen Jonas en Toon tijdens een les pneumatica van leraar Mustafa Tokgoz.
Zo doen zij het

Wat als aso-leerlingen les volgen in het tso?

Leerlingen uit Wetenschappen-Wiskunde trekken een namiddag per week naar een bso-/tso-school om theorie- en praktijklessen te volgen. Die samenwerking helpt ze bij hun studiekeuze voor het hoger onderwijs.

studiekeuzebegeleiding icoontjes
Specialist

5 valkuilen bij studiekeuzebegeleiding

In het zesde leerjaar kiezen leerlingen een secundaire school. Als leraar help je hen. Waar let je het best op bij studiekeuzebegeleiding?

Jongens zitten op bankje voor schoolgebouw
Video

Naar het secundair: “Ik ben blij en bang tegelijk”

De overstap van de basisschool naar het secundair is ingrijpend. Hoe kan jij kinderen en hun ouders daarbij begeleiden? Bekijk samen de videoreportage.

Andere thema's binnen Leer­lingen­begeleiding