Vlaanderen
Klasse.be

Studie- en school­keuze

Hoe begeleid je leerlingen bij hun studiekeuze? En hoe maak je de overstap zachter? Onderzoekers, goede praktijken en verhalen van leerlingen zelf.

Directeur Frieda Luppens en beleidsondersteuner Sylvie Varrewaere
Zo doen zij het

De tienerschool: ‘Liever 2 zachte overgangen dan 1 keiharde”

De Brusselse tienerschool wil 4 jaar lang de zachte schakel tussen basis en secundair zijn. Ze mikt daarvoor recht op het tienerbrein.

Milan en Renée zitten in het schakeljaar van De Passer.
Zo doen zij het

18 en autisme: zo begeleid je hen bij studiekeuze

Een schakeljaar In buso-school De Passer geeft jongeren met een autismespectrumstoornis (ASS) extra begeleiding, tools én vertrouwen om na het secundair een volgende stap te zetten.

Hannelore Bove in een labo - tso bewuste studiekeuze
Mening

“Aso, bso en tso zijn perfect evenwaardig”

Hannelore Bové, van tso tot topwetenschapper: “Tso is geen light versie van aso, wel een even waardevolle plek waar andere talenten aangesproken worden."

Illustratie
Zo doen zij het

Naar het hoger onderwijs: zo zet je leerlingen uit kansengroepen op weg

Kansarme leerlingen hebben in het hoger onderwijs minder slaagkansen dan hun leeftijdsgenoten. Hoe bereid je ze in het secundair beter voor op die overstap? 4 tips.

Kristin Vanlommel over hoe leraren beslissen bij de overgang naar het secundair
Specialist

Hoe beslissen leraren bij de overstap naar secundair?

Hoe beslissen leraren over 'twijfelgevallen' die overstappen van het zesde leerjaar naar het secundair onderwijs? En welke fouten maken ze tijdens die beslissingen? Dr. Kristin Vanlommel (Universiteit Antwerpen) legt in haar doctoraatsonderzoek veel gemaakte fouten bloot.

leerling in nieuwe school LAB
Zo doen zij het

Studiekeuze uitgesteld in nieuwe school LAB

“Een studierichting kiezen op 12 jaar is te vroeg. Dan spelen te veel niet-relevante factoren een rol. Zoals vriendjes of de impact van thuis.” Dat zeggen de oprichters van LAB. En daarom stelt deze nieuwe secundaire school de studiekeuze uit. Tot het vijfde jaar. © cTinneke Van Kerckhoven…

Aso-leerlingen Jonas en Toon tijdens een les pneumatica van leraar Mustafa Tokgoz.
Zo doen zij het

Wat als aso-leerlingen les volgen in het tso?

Leerlingen uit Wetenschappen-Wiskunde trekken een namiddag per week naar een bso-/tso-school om theorie- en praktijklessen te volgen. Die samenwerking helpt ze bij hun studiekeuze voor het hoger onderwijs.

leerling volgt les wiskunde
Specialist

5 valkuilen bij studiekeuzebegeleiding

In het zesde leerjaar kiezen leerlingen een studierichting voor het secundair. Als leraar begeleidt je hen. Waar let je het best op bij studiekeuzebegeleiding?

Jongens zitten op bankje voor schoolgebouw
Verhaal

Naar het secundair: “Ik ben blij en bang tegelijk”

De overstap van de basisschool naar het secundair is ingrijpend. Hoe kan jij kinderen en hun ouders daarbij begeleiden? Bekijk samen de videoreportage.

Tieners stappen naar school
Duiding

Gewoon of buitengewoon onderwijs: wie beslist?

School, ouders en CLB bespreken samen of een kind naar het buitengewoon onderwijs kan. En als ze niet akkoord gaan? Hans Vandenbroucke (CLB) legt uit.

Andere thema's binnen Leer­lingen­begeleiding