Test
Welk sabotagegedrag stel jij als je het niet eens bent met een beslissing op school?
Als je het niet eens bent met beslissingen op school of als je anders denkt dan de meerderheid, dan wordt je stem niet altijd gehoord. Vaak stellen we dan sabotagegedrag. Want oprecht met elkaar praten of naar elkaar luisteren lukt niet meer. Welk gedrag stel jij (of zie jij) soms in de lerarenkamer?

1. Grapjes
Je maakt wel eens grapjes over beslissingen of het reilen en zeilen op school. Collega’s lachen meestal goed mee. Soms worden de grapjes harder en sarcastisch.

2. Excuses en smoesjes
Je gebruik regelmatig smoesjes of excuses om onder een overleg of vergadering uit te komen.

3. Roddel
Tijdens de koffiepauze of in kleine groepjes zeg je wat je echt denkt, niet tijdens de vergaderingen. Je ventileert of roddelt soms in de lerarenkamer. Je hebt het gevoel dat lobbyen op school beter werkt dan in dialoog te gaan.

4. Slechte of gestokte communicatie
Je praat niet meer met sommige collega’s of groepen collega’s overleggen niet meer met elkaar. Ze communiceren vaak enkel nog via e-mail (en halve waarheden).

5. Opzettelijk tegenwerken
Je voert bewust obstructie. Door onderonsjes of struikelblokken laat je een vergadering helemaal uit de hand lopen.

6. Vertragen
Je zorgt ervoor dat agendapunten keer na keer naar de volgende vergadering geschoven worden. Beslissingen worden niet meer genomen. Of je haalt bewust je deadlines niet: ‘Mijn examenvragen zijn nog niet klaar’.

7. Staken
Uit frustratie en onmacht doe je niet meer mee. Je haakt helemaal af voor overleg en ook personeelsfeestjes hoeven niet meer.

8. Oorlog/vertrek/terugtrekken
Je zondert je helemaal af. Alle contact is weg. Je bent in oorlog. Je denkt aan opstappen of in ziekteverlof gaan.
Welk gedrag herken jij?
In elke school komt sabotagegedrag voor. Het is een gefrustreerde poging om te zeggen hoe we ons voelen, wat ons idee of gedacht is.
- Hoe meer gedrag bovenaan de lijst (1-3), hoe makkelijker het is om de situatie te keren, om samen naar de echte boodschap te gaan.
- Hoe meer gedrag onderaan de lijst (4-8), hoe dieper het conflict zit. Probeer sabotagegedrag en conflicten zo snel mogelijk naar boven te halen.
En nu?
Lees het experteninterview over een constructieve aanpak van conflicten. Of ontdek met welke stappen je een conflict aanpakt.
Geraken jullie er niet uit? Schakel een bemiddelaar in.
Log in om te bewaren
Mohamed
22 januari 2019Met elkaar praten is heel belangrijk als leraars.
Sven-AERTS
29 augustus 2020In "discursive psychology and discourse analysis" wordt dat onderzocht waarom en hoe mensen rond een tafel eigenlijk meer doen dan gewoon mondeling boodschappen uitwisselen, want we letten erg op intonatie, lichaamstaal, het innemen/behouden/weggeven van een plaats in een conversatie. Als een ingewikkeld onderwerp wordt geanalyseerd is het storend als er grapjes worden gemaakt omdat je dan steeds de draad kwijt raakt; het is dan beter om na 10' even een break te houden en alles los te schudden. Onze attentie span is 2 minuten x leeftijd met max een 10 minuten en hoe ouder we worden, hoe meer 10' sessies we aan mekaar kunnen knopen tot het werkgeheugen van onze hippocampus "vol" is gelopen en we - zeer merkbaar bij studeren is dat meestal na een 2 uur - een "moe-signaal" krijgen - en dan is een power-nap van 19 minuten genoeg om veel van de opgeslagen info naar de neocortex te schrijven en zo de hippocampus terug te ontladen en klaar te maken voor de volgende sessie.
Sven AERTS - Erasmus+ Accelerated Memorisation and Learning Mgt Systems - EU Flagship project: HumanbrainProject.eu
https://en.wikipedia.org/wiki/Discursive_psychology
https://en.wikipedia.org/wiki/Cognitive_science
Laat een reactie achter