Vlaanderen
Klasse.be

Personeels­beleid

Over aanwerving, begeleiding van starters, evaluatie van leraren en het belang van een hecht team: inzichten van experts, verhalen van directeurs en tips om het personeelsbeleid op jouw school te versterken.

Zij-instromer geeft les aan klas
Zo doen zij het

Zij-instromers aantrekken? Laat ze proeven van je school

Proefmomenten om het lerarentekort op te vangen: 5 directeurs tippen hoe zij potentiële leraren laten snuffelen op hun school.

Zo doen zij het

Haal als directeur meer uit gesprekken met je teamleden

Een functioneringsgesprek hoeft vaak niet meer, maar er zitten wél kansen in gesprekken met leraren. Zo pakken 2 directeurs het coachend aan.

Directeur Katharina Piskora praat in de klas tegen collega
Zo doen zij het

Professionaliseren: om de hoek, volgens het boekje

Scholengroep Ankerwijs neemt professionalisering deels in eigen handen. Leren van elkaar gebeurt op maat, op fietsafstand en effectief.

verras je directeur voor Dag van de Directeur
Klik & Print

4 kant-en-klare tools om je directeur te verrassen

Dag van de directeur? Toon op 31 januari je waardering en trots met de gedichtenposter of een kaartje. Laat ook weten hoe jij kan helpen.

Klik & Print poster Dag van de directeur
Klik & Print

Vier je directeur met deze gedichtenposter

Dag van de directeur? Via deze gedichtenposter van Joke van Leeuwen ontdekt iedereen op school dat de directeur die dag gevierd mag worden.

Zo doen zij het

Hoe 4 scholen het lerarentekort omdenken

4 scholen weten waar het schoentje knelt en zoeken naar oplossingen om het lerarentekort aan te pakken en testen in hun proeftuin nieuwe ideeën uit.

Grafiek startende leraren
Tips

Startende leraar? Krijg elke maand een tip

Starter in het onderwijs? Krijg elke maand een selectie tips en tools. Van afspraken maken met je leerlingen tot je werkdruk bewaken.

Illustratie schoolbudget
Zo doen zij het

Zo verdelen scholen het budget in hun team zonder gemor

Het verlanglijstje van leraren is vaak groter dan het schoolbudget. Hoe verdeel je de middelen ‘eerlijk’? 4 directeurs verklappen hun aanpak.

3 motiverende posters hangen aan wasknijpers tegen de muur
Klik & Print

Innovatiedip? Motiveer je team met deze posters

Haalt een vernieuwende maatregel de motivatie van jouw team naar beneden? Krik ze (terug) op met deze printklare motiverende posters.

Annelies Somers, pedagogisch coördinator De MET Leuven
Tips

Snel samen beslissen in 7 stappen

Met een groter team toch samen beslissen: sociocratie 3.0 biedt een stappenplan om inclusief én efficiënt te vergaderen. De MET Leuven past het toe.

Klasmanagement in Go! Technisch Atheneum Lokeren: Hafsa Barrouh-hou, leraar Frans en Engels, Benny Willaert, leraar PAV en Engels en Cathy De Raes, directeur
Zo doen zij het

“Elke leraar voelt zich soms onzeker over klasmanagement”

Starter Hafsa, ancien Benny en directeur Cathy over het taboe op klasmanagement. En hoe ze het samen redden met heldere afspraken en routines.

Persoon tekent Progressiecirkels
Doe het zelf

De progressiecirkel: je vooruitgang in kaart

Met de progressiecirkel breng je de vooruitgang van een individu of team tijdens een innovatieproces in kaart. En dat werkt motiverend.

Maarten Vansteenkiste en Jolien Muylaert
Specialist

Planlast op school: “Foert zeggen lost weinig op”

3 conclusies over planlast. Maarten Vansteenkiste verklaart de impact van planlast op de motivatie van leraren. En waarom 'foert 'niet helpt.

Leraren wisselen het deconnectiekaartje uit
Klik & Print

Help elkaar dimmen met een pauzekaartje

Iedereen, ook leraren, hebben nood aan rustmomenten. Maar goede voornemens volhouden is lastig. Dit pauzekaartje helpt jou en een collega daarbij.

directeur Sofie De Pauw
Zo doen zij het

Deconnecteren gaat beter in een open feedbackcultuur

Het deconnectiebeleid van directeur Sofie De Pauw van GO! basisschool GAAF! steunt op digitale afspraken en een open feedbackcultuur.

Inge Vervoort, Tim Sautois en Rien Borgmans
Zo doen zij het

Deconnectie: 3 leraren over spanning

Hoe ontkoppel je zonder de verbinding met de school te verliezen? 3 leraren vertellen over hun zoektocht naar (de)connectie.

Rosanne Volckaert, preventieadviseur psychosociale aspecten
Specialist

Deconnecteren: hoe je de knop afzet, zonder de stekker uit te trekken

Steeds meer leraren komen moeilijk tot rust. Hoe creëer je rust zonder de verbinding te verliezen? Expert Rosanne Volckaert van IDEWE licht toe.

Zo doen zij het

Deeltijdse leraren op school: hoe maak je goede afspraken?

Deeltijdse leraren schipperen tussen eigen noden en verwachtingen van de school. 2 directeurs en 1 leraar vertellen hoe zij het aanpakken.

Interne communicatie: icoontjes
Specialist

Interne communicatie op school: 5 tips om de boodschap te doen plakken

Sterke interne communicatie zorgt voor betrokken medewerkers. Expert Ellen geeft tips. Wat doe je mondeling, via mail, intranet of op papier?

Klik & Print: Bedankkaartje voor Dag van de Directeur
Klik & Print

Directeurs waarderen: zeg het met een kaartje!

Directeurs verdienen goud. En waardering voor wat ze elke dag doen. Laat jij ze weten dat ze er niet alleen voor staan?

Gesprekstips

Leraar dronken voor de klas? Zo ga je er het best mee om

Een leraar met een alcoholprobleem: hoe kaart je dat aan op school? Directeur Alexandra getuigt, VAD-expert Marie-Claire tipt do's en dont's.

Portret Stein Voet in zijn klas
Video

Terug naar school na burn-out: zo help je als team

Terugkeren na burn-out is lastig. Wat kan je als schoolteam doen om te helpen? Stein vertelt zijn verhaal en Sara De Gieter geeft tips.

zij-instromer Michaël Dutoit
Verhaal

Starter maar geen jonkie: 3 zij‑instromers over hun switch

Hoe 3 zij-instromers de switch naar het onderwijs ervaren. Wat hadden zij willen weten toen ze net aan de job begonnen? En hoe hielp de aanvangsbegeleiding hen?

onderzoekers Virginie März en Isabel Raemdonck (UCLouvain) overzij-instromers
Specialist

“Te vaak lopen zij‑instromers verloren op school”

Steeds meer zij-instromers vinden de weg naar onderwijs. Maar een groot deel verdwijnt snel. Wat hebben ze nodig om goed te landen op school?

Vincent Browet over de begeleiding van zij-instromers
Zo doen zij het

“Niemand ziet zij‑instromers als reservewielen”

"Als je de eerste werkweken van zij-instromers volpropt met info- en groepssessies, dan verslikken ze zich snel”, stelt directeur Vincent Browet van GO! MIRA in Hamme vast. Zij-instromers begeleiden doet zijn team met behapbare brokjes.

Hanne Rossius vertelt over stagementoren
Blog

Stagementoren hebben impact²

Lerarenopleider en Leraar van het Jaar Hanne Rosius stelt dat stagementoren impact in het kwadraat hebben en vraagt ze om streng én mild te zijn.

Directeur Stef Colens met zijn jong team
Zo doen zij het

Hoe ga je om met een jong schoolteam?

In het schoolteam van directeur Stef is de gemiddelde leeftijd 29 jaar. Wat zijn de voor- en nadelen van zo'n jong team voor de organisatie?

Peter Droeshout en Evelyn Jacquemyns over teamzorg
Zo doen zij het

Minder uitval dankzij teamzorg

Directeur Peter en zijn team zetten sterk in op teamzorg. Met open communicatie en veel feedback willen ze goeie collega's zijn voor elkaar.

Teamzorg: Lisa Verhelst en Ralf Caers
Duiding

Zo werk je op school aan teamzorg

Van zelfzorg naar teamzorg. Hr-professor Ralf Caers en procesbegeleider Lisa Verhelst over hoe je op school voor elkaar kan zorgen.

Filip Van Drogenbroeck en Jan Royackers
Specialist

Hoe dealen we vandaag met het lerarentekort?

Lerarentekort, we zitten er nog even mee. Maar ook op korte termijn kunnen beleid, koepels, scholen én leraren de krachten bundelen om collega's aan te trekken en in het vak te houden.

Samen met team lessenrooster maken: directeur Sabine Verheyden en leraar Anneke Vanhout
Zo doen zij het

Samen beslissen over opdrachten en lessenroosters

In Sint-Lutgardis legt het team de opdrachtenpuzzel samen, vóór de zomervakantie. “Als we kruimels uitdelen aan de starters, schieten we onszelf in de voet.”

Vak-anker wiskunde Kim aan de slag met zijn leerlingen
Zo doen zij het

Elke leraar zijn vak, ook in het basisonderwijs

Een andere leraar voor elk vak, alleen iets voor het secundair? In basisschool De Krekel Haaltert denken ze daar anders over en staan leraren in hun talent voor taal, wiskunde of wero.

Specialist

Stagiair in de klas: 5 frustraties van mentoren onder de loep

Tijdens een stage loopt er al eens iets mis. Dat kan voor frustraties zorgen, zowel bij de stagiair als bij de mentor. Hoe ga je daarmee om?

Portret Dries Mariën
Duiding

“Starters krijgen te weinig begeleiding in de klas”

"Aanvangsbegeleiding gaat nauwelijks over het functioneren van de starter in de klas", concludeert Dries Mariën (UGent) in zijn masterproef.

Dag van de directeur
Klik & Print

Verlicht je directeur met een steunkaartje

Om vol te houden, hebben directeurs steun van hun team nodig. Waarmee kan jij helpen? Laat het weten met dit steunkaartje. En krijg er zelf energie van.

hand scheurt strookje met compliment af van scheurposter met scheve complimenten
Klik & Print

Scheurposter voor complimenten op school

School doet goed. Complimenten geven en ontvangen ook. Download de scheurposter. Hang hem op een strategische plaats in de lerarenkamer, op de gang, in de klas. Scheur af, deel uit.

Klik en Print: De keep-stop-start-methode
Klik & Print

Keep-stop-start: snel juist beslissen

Een project of les evalueren? Reflecteren of feedback geven? De keep-stop-start-methode geeft je richting en helpt je snel juist beslissen.

Onderzoekers Mieke Meirsschaut, Ine Hostyn van Arteveldehogeschool Gent
Schooltips

Vernieuwen zonder te verdrinken in werkdruk? 8 tips

Teamteaching, nieuwe leerplannen, online leren … Scholen staan niet stil in hun zoektocht naar kwaliteitsvol onderwijs. Maar die veranderingen veroorzaken werkdruk en stress. Hoe hou je het voor jezelf en je team werkbaar tijdens de stroom van veranderingen?

Klinisch psycholoog Elke Van Hoof
Duiding

“Zorgen scholen even goed voor leraren als voor leerlingen?”

Burn-out en stress vellen leraren en directeurs meer dan andere werknemers. Klinisch psycholoog Elke Van Hoof vraagt actie vóór ze hun energie verliezen.

directeur Christine Hannes
Actueel

Lerarentekort: “Lessen en klassen extra nemen, houden we niet vol”

Ook de GO! Spectrumschool voelt het lerarentekort. Het team springt elkaar bij waar kan. Directeur Christine Hannes: "Het is een loodzwaar jaar. Daarom doen we er alles aan om de job haalbaar te houden."

leraar Marijke Gyns
Schooltips

Hoe hou je 55+’ers op school bevlogen?

Welke 5 krachtbronnen houden 55+'ers bevlogen voor de klas? En hoe zet je ze duurzaam in in een tijd van lerarentekort? Marleen Borzée (UCLL) deed onderzoek.

Tips

7 frisse ideeën om je collega’s informeel feedback te geven

Leraren zijn sterk in het evalueren van leerlingen. Toch ligt het moeilijker om collega’s feedback te geven. Met deze 7 tips zet je in op informele feedback en leer je nog meer van elkaar.

Poster Topteam - Dag van de Leraar
Klik & Print

Poster: trots op je team

Een sterk schoolteam is goud waard voor collega's, leerlingen en ouders. Download deze poster en toon dat jij elke dag trots ben op jouw topteam.

Directeur Patrick De Smet en leraren Danielle Brondeel en Celine Everaert
Zo doen zij het

“Evaluatiebeleid zonder opvolging is nutteloos”

Een frisse manier om je leraren te evalueren? In basisschool Sint-Jozef doen ze het met een plannings- en functioneringsgesprek, flitsbezoekjes, talentenkaarten en samen beleid maken.

Professor HRM en arbeidssociologie Peggy De Prins
Specialist

Sterke teams evalueren elkaar met rijke en eerlijke feedback

Hoewel leraren heel goed zijn in leerlingen evalueren, vinden ze collega's (of zichzelf) een spiegel voorhouden veel minder vanzelfsprekend. "We schieten daarvan in een kramp", ervaart HR-expert Peggy De Prins. Hoe masseer je de evaluatiespieren los?

Coördinatoren Aanvangsbegeleiding Marc Werbrouck en Tine Vandewalle
Gesprekstips

“Sorry, geen uren meer.” Hoe het afscheid van tijdelijken ook anders kan

In de chaos van eind juni krijgen de ‘tijdelijken’ op school vaak een afscheid in mineur. Hoe kan dat beter?

evaluatiegesprek
Duiding

Evaluatie ‘onvoldoende’ en ontslag: wat zijn de regels?

Vastbenoemden die ondermaats presteren? Een hervormd evaluatiesysteem vanaf september 2021 focust op coaching en ondersteuning. De nieuwe regels op een rijtje.

Sylvie Vanden Abeele, handelingsplancoach en Hilde Vervaele, directeur
Zo doen zij het

Handelingsplanning in het buitengewoon onderwijs: wat als de cirkel vierkant draait?

Handelingsplanning is het fundament van buitengewoon onderwijs. 5 logische fasen en een aanpak op maat van elk kind: MPI Vindingrijk op zoek

Sameh Bouaissa, leraar aardrijkskunde en Smartschoolbeheerder
Zo doen zij het

“Meer kleur in je schoolteam is vooral een verrijking”

In de schoolbanken is diversiteit een feit, in de lerarenkamer (nog) niet. Sint-Norbertus in Antwerpen heeft wel een gemengd team. Hoe werken zij sterk samen?

Leerwandeling
Zo doen zij het

Leerwandeling: stap voor stap elkaars lessen beter maken

In een veilig klimaat en op korte tijd leren van elkaar? In basisschool Omnimundo in Antwerpen doen ze dat via leerwandelingen. Een groepje leraren loopt langs bij collega’s in de klas. Met een scherpe focus. En zonder oordeel.

Morele stress niet negeren
Specialist

Als de school niet meer bij jou lijkt te passen

Als je eigen onderwijsvisie botst met die van de school, loert morele stress om de hoek. Die vreet aan je bevlogenheid. Hoe ga je daarmee om?

pedagogisch wetenschapper Orhan Agirdag over leraren met migratieachtergrond
Specialist

Hoe maak je werk van een etnisch divers schoolteam?

Meer leraren met een migratieachtergrond: minder schooluitval, betere prestaties. Toch heeft minder dan 1% niet-westerse roots. Hoe komt dat? Klasse vroeg het aan Orhan Agirdag.

Laura Thomas en Ruben Vanderlinde (UGent) over steun aan starters
Specialist

“Steun van collega’s is cruciaal voor starters”

“Onze starter heeft een mentor, dus aanvangsbegeleiding: check! Zo werkt het niet”, zeggen Laura Thomas en Ruben Vanderlinde (UGent). “Ideaal vangt het volledige schoolteam beginnende leraren op. Want ze hebben niet alleen nood aan professionele steun, maar ook aan een schouder om op uit te huilen.”

teamversterkers icoontjes
Doe het zelf

10 manieren om je schoolteam sterker te maken

Een crisis zoals corona maakt je team nóg sterker. Of speelt de ploeg onherroepelijk uit elkaar. Hoe je de banden aanhaalt? 10 recepten met extra bindmiddel.

Energietool: Kopmanwiel met 4 domeinen - Relationele energie / Mentale energie / Fysieke energie / Existentiële energie
Doe het zelf

Bewaak je energie het hele schooljaar door

Waar gaat jouw energie naartoe? En wat geeft je vleugels? Dit wiel helpt je om je energie te registreren en met goedgekozen, haalbare acties in balans te houden. Zo blijf je gezond en goed in je vel.

Coach Peter Beschuyt ontwikkelde samen met zijn collega's een energietool: het Kopmanwiel.
Specialist

“Onderwijs is topsport, bewaak daarom je energie”

Elke dag als leraar of directeur sterk ‘presteren’ en toch genoeg voor jezelf zorgen? Hoe hou je die balans? “Om het vol te houden, moet je inzetten op mentale, fysieke, relationele en existentiële energie", stelt pedagoog en coach Peter Beschuyt,

4 verschillende zorgkaartjes
Klik & Print

Zorgkaartjes: steun je collega’s

Een collega toejuichen? Of net een hart onder de riem steken? Met deze zorgkaartjes toon jij je collega’s dat je er voor hen bent.

illustratie van jongen met gebroken bril en pleister
Specialist

Agressie tegen leraren voorkomen en aanpakken

Fysiek geweld tegen leraren is uitzonderlijk. "Maar zo'n incident heeft wel veel impact”, zegt specialist Hilde Leonard. Hoe reageer je het best en hoe voorkom je het?

leerlingen in de agora-klas
Zo doen zij het

Agora-klas: stappenplan naar doe-meer-zelf-leerlingen

Zelfsturing en vakoverschrijdend werken. Ziedaar de pijlers van de Agora-klas, uitgetekend door leraren die hun leerlingen niet willen zien struikelen over de horde naar hoger onderwijs. Leraar Jana De Geyter gidst je van ontstaan tot toekomstdromen.

Ingevulde Werkbalans - Breng met de werkbalans je job in kaart en krijg een volledige kijk op je energiegevers en -nemers.
Klik & Print

Werkbalans: leg alle aspecten van je job in de weegschaal

Krijg een duidelijke kijk op je energiegevers en -nemers en bepaal zelf acties om jouw werkbalans in evenwicht te brengen.

Portret Charlotte Struyve
Duiding

Waarom leraren beter in team werken

“Leraar wordt een steeds complexere job. Een antwoord bieden op alle vragen die de maatschappij op onderwijs afvuurt? Dat kan een leraar niet meer in zijn eentje”, zegt onderzoeker Charlotte Struyve.

Loth Van Den Ouweland deed samen met professor Jan Vanhoof onderzoek naar onderpresterende leraren
Specialist

Onderpresterende leraar: als je collega het laat hangen

Heb je een collega met een klas op stelten, die zelden opdaagt op het schoolfeest of weigert samen te werken? Loth Van Den Ouweland deed samen met Jan Vanhoof onderzoek naar onderpresterende leraren.

Portret Kjell Bosmans (directeur-coördinator) en Lore Meganck (beleidsmedewerker professionalisering)
Zo doen zij het

“Wij investeren in begeleiding voor startende leraren”

Aanvangsbegeleiding is een recht en een plicht voor elke startende leraar. Die aanvangsbegeleiding kreeg een boost in Scholengroep 19 Dender. Mentoren begeleiden starters intensief gedurende twee schooljaren.

6 onderwijsassistenten van het OLVC Campus Centrum
Zo doen zij het

Steun nodig in je klas? Reserveer een collega!

Directeur Wim kreeg 6 leraren warm om deels onderwijsassistent te worden. Collega's kunnen hen reserveren voor ondersteuning in de klas. “Dat vermindert de druk, en daar worden ook de leerlingen beter van.”

portret Annick Jehaes, leraar wiskunde én loopbaancoach
Specialist

Loopbaancoach: “Laat leraren stilstaan bij hun job vóór ze crashen”

Annick Jehaes is leraar wiskunde én loopbaancoach. Ze vertelt met welke vragen leraren worstelen en hoe ze hun job weer glans kunnen geven. Wat doet zo'n coach met leraren?

Julie Snauwaert aan een schoolbord
Zo doen zij het

Verkoop energievretende taken op een jobruilbeurs

"In scholen met een doordacht personeelsbeleid zijn werknemers gelukkiger en meer betrokken”, zegt co-directeur Julie Snauwaert van De kleine Icarus. Met jobcrafting of een jobruilbeurs speelt de school in op de talenten van zijn personeel.

logopedisten Barbara Dewit en Jente Verbesselt over stemzorg en stemproblemen
Tips

Zo draag je zorg voor je stem

Leraren zijn vatbaar voor stemproblemen. Maar lerarenopleidingen besteden nauwelijks aandacht aan stemzorg, stellen logopedisten Barbara Dewit en Jente Verbesselt. Lees hun tips.

Bedanktkaartjes Dag van de Directeur
Klik & Print

Dag van de Directeur: bedankingskaartjes

Waar blinkt jouw directeur in uit? En wil je hem of haar dat ook zeggen? Toon op de Dag van de Directeur jouw waardering met 1 van deze 6 bedankingskaartjes.

Deep democracy sabotagelijn: illustratie met monstertjes
Test

Welk sabotagegedrag stel jij als je het niet eens bent met een beslissing op school?

Als je het niet eens bent met beslissingen op school of als je anders denkt dan de meerderheid, wat doe je dan? Welk sabotagegedrag stel jij?

Deep democracy: monstertje in kist boven de waterlijn
Schooltips

Hoe neem je als schoolteam gedragen beslissingen? 5 stappen

Hoe komen we tot goeie afspraken op school als we toch van mening verschillen? Deep democracy helpt luisteren naar wie anders denkt en verrijkt de beslissing van de meerderheid. Hoe?

Deep democracy: monstertje met anker onder de waterlijn
Gesprekstips

Hoe pak je een conflict in de lerarenkamer aan? 4 stappen

We mijden conflicten en meningsverschillen op school vaak. Toch ga je ze beter aan, zegt Deep democracy. Met deze 4 stappen.

directeur Sven over deep democracy
Verhaal

Omgaan met conflicten: de 7 inzichten van directeur Sven

"Vroeger ging ik in het defensief als iemand anders dacht. Nu maakt de nee-stem de school sterker". Deep democracy deed Sven het nut van conflicten inzien.

expert Deep democracy: Fanny Matheusen
Specialist

Deep democracy: “Ga de conflicten in de lerarenkamer aan”

Conflicten en meningverschillen in de lerarenkamer. Specialist Fanny Matheusen toont hoe je met Deep Democracy aan de slag kan.

illustratie van een bril
Specialist

Bemiddeling: als conflict op school muurvast zit

Koude oorlog tussen collega's op school. Naar de rechtbank? Of schakel je een bemiddelaar in? Dit doet Beatrijs Pletinck als erkend bemiddelaar bij conflicten.

klik en print betrokkenheid: Zijn leerlingen bij de les, evaluatie
Klik & Print

Observeer als directeur hoe betrokken leerlingen bij de les zijn

Lesbezoek van de directeur. Ellen Holemans van GO! Atheneum KAMSA observeert niet haar leraren, wél de betrokkenheid van de leerlingen bij de les.

Katrien Vangrieken
Duiding

Vakgroep: vloek of zegen?

"Goede vakgroepen nemen de autonomie van leraren niet weg", stelt Katrien Vangrieken (KU Leuven). Sterk samenwerken stimuleert zelfs bevlogenheid in de klas.

hoogsensitieve leraar met leerlinge
Verhaal

Kleuterjuf Kris is hoogsensitief

Kleuterjuf Kris is hoogsensitief. Licht, drukte en geluid komen hard binnen. Toch staat ze al 34 jaar graag voor de klas. Haar verhaal, en hoe je voor jezelf zorgt.

leraar in de lerarenkamer
Hulplijnen

Bij wie kan een leraar terecht die gepest wordt?

Word je gepest, stap dan naar je directeur, preventieadviseur, vertrouwenspersoon of vakbondsafgevaardigde. Maar wat als het zo niet opgelost raakt?

Jonas Juchtmans, leraar wiskunde voor de klas
Video

Met dyslexie voor de klas: “Fouten maken mag”

Hoe is het om met dyslexie voor de klas te staan? Jonas en Griet vertellen over hun trucjes om geen fouten te maken, maar ook over hun sterktes als leraar.

Katrien Fransen, expert in gedeeld leiderschap
Specialist

Gedeeld leiderschap in het lerarenteam zoals in een voetbalploeg

Als de juiste leiders uit een team opstaan, volgen betere resultaten. Daarom pleit Katrien Fransen (KU Leuven) voor gedeeld leiderschap, zowel in sport als in onderwijs. Met verschillende leiders uit het lerarenteam die gekozen worden door de leraren.

Slechtnieuwsgesprek
Gesprekstips

Een personeelslid ontslaan: hoe breng je het slechte nieuws?

Een leraar kan volgend schooljaar niet meer bij jou aan de slag. Expert Fabienne Cornelis helpt je zo'n slechtnieuwsgesprek voorbereiden en voeren.

Johan De Wilde over aanvangsbegeleiding bij starters
Specialist

Starters begeleiden: hoe kan het beter?

“Aanvangsbegeleiding moet meer zijn dan wat uren vrijmaken voor mentoren", stelt Johan De Wilde van Odisee Aalst. Hij ziet 5 sleutelfactoren voor een betere begeleiding van starters.

Frederik Anseel over leiderschap bij directeuren
Specialist

“Sterke directeurs praten continu met hun leraren”

"Maak elke dag tijd voor je leraren", zegt professor Bedrijfspsychologie Frederik Anseel. "Dat is fundamenteel voor je leiderschap en schoolwerking."

Lesson Study: Steven Mannens en Heidi Verlinden
Zo doen zij het

‘Lesson Study’: effectief collectief leren met het lerarenteam

'Lesson study': samen met je collega’s een les ontwerpen, uitvoeren en bijsturen. Zo versterk je je les én laat je leerlingen beter leren.

Spreuk: effen dimmen = denken in mogelijkheden
Gesprekstips

Zo maak je van je brainstorm een succes

Je bent op zoek naar een origineel concept voor schoolfeest en opendeur, maar vergaderingen verzanden steevast in een eindeloze discussie. Met deze tips verlaat je elke brainstorm mét een plan.

Stagiaire in de klas
Trend

Stages radicaal anders: stagiair draait heel schooljaar mee

3 studenten van de lerarenopleiding lopen een heel schooljaar stage in basisschool De Wereldreiziger en zijn een volwaardig lid van het team. Directeur Dirk en stagiaire Sammy zijn enthousiast.

Raf Sondervorst geeft coaching aan leraar
Specialist

Hoe werkt coaching op school?

Wie heeft coaching nodig op school? Kan iedereen coach zijn? En wat is een goed coachinggesprek? Raf Sondervorst, trainer in de mentorenopleiding, legt uit.

Vergaderdobbelsteen
Klik & Print

Beter vergaderen met vergaderdobbelsteen

Beter vergaderen is een gedeelde verantwoordelijkheid. Plooi deze dobbelsteen en pak elke vergadering 1 verbeterpuntje aan.

Leraren in vergadering
Gesprekstips

Vergadertips voor je 7 grootste ergernissen

Maak komaf met lang en veel vergaderen zonder duidelijk doel of conclusie met deze 7 vergadertips voor schoolteams.

fragment uit video over bordsessies
Zo doen zij het

Efficiënt vergaderen met teamborden

In het Stedelijk Lyceum Hardenvoort in Antwerpen vergaderen leraren aan een teambord. Wat deze vergadertechniek oplevert?

Portret Charlotte Struyve
Specialist

Hoe zet je expert-leraren goed in?

Expert-leraren dragen mee het schoolbeleid. Charlotte Struyve adviseert hoe directeurs zo'n mentor, zorgcoördinator ... beter kunnen inzetten.

vrouwen eten chocolade cake
Doe het zelf

Zo verbeter je de sfeer onder de collega’s

Met je collega’s breng je veel tijd door. Dus maak je van je school maar beter een fijne werkplek. Met deze 12 tips van Arbeids- & Organisatiepsycholoog Roland Pepermans (VUB).

Luc Swinnen
Specialist

“Preventie van burn-out begint bij propere toiletten”

“Heb je een probleem? Los het zelf op!” Zo vat stressspecialist Luc Swinnen hét pijnpunt in het onderwijs bloot. “Voor zelfzorg moeten leraren zelf opdraaien, terwijl daar meer geld en tijd zou moeten naartoe gaan.”

Chloé Meredith
Specialist

“Goede relatie met collega’s maakt leraren gelukkig”

Hoe leraren zich voelen, of ze het volhouden en genoeg energie krijgen, hangt af van de kwaliteit van hun relaties met collega’s. Dat blijkt uit het doctoraatsonderzoek van Chloé Meredith.

Talentenkaartjes op een tafel
Klik & Print

Talentenkaart: zit jouw lerarenkamer vol talent?

Deze Talentenkaart geeft in 1 beeld de talenten binnen jullie team weer. Je ziet meteen bij wie je waarvoor terechtkan. Je school/team en jijzelf worden sterker.

handen en sollicitatiebrief op bureau
Mag dat?

(Wat) moet je antwoorden op een sollicitatiebrief?

Maak een goede indruk op kandidaat-leraren: stuur altijd een antwoord op sollicitatiebrieven. Wat schrijf je dan het best (niet)?

illustratie met drie armen
Duiding

De leraar is een duizendpoot

De kennis, vaardigheden en attitudes waarover je moet beschikken, staat in het beroepsprofiel van de leraar. Dat vormt jouw leidraad voor je verdere groei als leraar. Wie ben je allemaal?

illustratie van pratende vrouw
Gesprekstips

Functioneringsgesprek: wat mag je verwachten?

Hoe scoorde jij het afgelopen jaar op de 10 basisvaardigheden van een leraar? Dat is de centrale vraag in je functioneringsgesprek. Hoe bereid je zo'n gesprek goed voor?

Twee leraren doen een speed date
Klik & Print

Speeddate met collega’s om meer samen te werken

Wil je graag eens bij een collega in de les gaan kijken? Of eens samen les geven? Print dan deze tickets. Deel ze uit aan collega's of organiseer een speeddate op school.

Video: Leerling vult een evaluatie van zijn leraar in
Video

Laat je beoordelen door je leerlingen

Leraar Renzo denkt dat hij wel weet hoe hij overkomt op zijn leerlingen. Wanneer hij zich door hen laat evalueren, is dat even slikken. Bekijk de video.

Klik en print kernkwaliteiten
Klik & Print

Ontdek je kwaliteiten als leraar in 4 stappen

Waar ben je goed in als leraar en waar loopt het soms fout? Wat zijn jouw kwaliteiten en welke valkuil hoort daarbij? Ontdek jezelf in 4 stappen met deze kernkwaliteitentest.

meisje aan het schoolbord met haar juf
Duiding

3 stappen naar een vaste benoeming in onderwijs

Starter Evelien vraagt: "Hoe werkt de vaste benoeming? Waarom raakt de ene collega snel benoemd en de andere niet?"

Andere thema's binnen School­beleid