Vlaanderen
Klasse.be

ICT

Klik en print bladwijzer met 'Digicharter'
Schooltips

Minder digitale druk op school met een digicharter

Online communicatie geeft stress. Duidelijke afspraken zijn nodig. Maak ze samen. De krachtlijnen passen op dit compacte digicharter.

Leraar geeft presentatie voor leerlingen
Tips

Zo zet je een presentatietool goed in tijdens je les

Aandacht vangen met je presentatie in de les? Jean-Pierre Pluymers verklapt 5 vuistregels bij het gebruik van presentatietools.

Kristof De Ridder bij leerlingen in de klas
Zo doen zij het

In 5 stappen naar een succesvol ICT-beleid in de basisschool

Hoe werk je in het basisonderwijs toe naar een krachtig ICT-beleid? Met het stappenplan van Digisprong bereidt je school zich goed voor.

Hanne Rosius en Jochen Didden - PXL
Specialist

5 misvattingen over digitalisering in de kleuterklas

Waarom al in de kleuterklas starten met ICT-vaardigheden? En hoe doe je dat zinvol? Hanne Rosius en Jochen Didden (PXL) over 5 misvattingen.

gdpr-digitalisering-school
Schooltips

Is jouw school nog GDPR-proof? 6Ā vragen die de digitalisering oproept

Online les, digitalisering van je leerlingvolgsysteem, nieuwe apps: is je school nog GDPR-proof? Antwoord op vaak gestelde vragen.

Portretten van Jeroen Vynck , Bertien Boon en Pieter Kemme
Tips

Digitale (r)evolutie op school: wat doet een ICT-coƶrdinator vandaag?

Meer middelen voor ICT, maar ook meer taken en uitdagingen. Met deze tips van 3 ICT-coƶrdinatoren boek je digitale winst op school.

illustratie met figuren die online lesgeven
Specialist

Digitaal kapitaal opbouwen in je lerarenteam: ā€œGeen ā€˜one size fits allā€™ā€

"De ICT-competenties van de leraren in je team verschillen, en dus ook hun noden", stelt Jo Tondeur (VUB). Welke 4 types herken jij?

directeur Veerle Scheirs over haar ICT-beleid
Zo doen zij het

ā€œICT-beleid start niet met laptops kopenā€

Digitale omslag: ICT in elk vak, een laptop voor elke leerling. ā€œMaar maak eerst je pedagogische visieā€, waarschuwt directeur Veerle. "Zodat die laptop een middel blijft, en geen doel op zich wordt."

Groepswerk online
Zo doen zij het

Digitaal groepswerk: “Je geeft makkelijker tussentijdse feedback”

Mis je het echte contact bij digitaal groepswerk? Of biedt het ook kansen? En is het ook bij 100% contactonderwijs een sterke werkvorm? Leraar Emanuela (Inspirocollege) en expert Katrien (Toll-net) laten er hun licht over schijnen.

leraar Maarten De Vos in de klas met een leerling op haar laptop
Zo doen zij het

Adaptieve tools: 5 voordelen

Secundaire Freinetschool ā€˜tvier zoekt al jaren haar weg in adaptieve tools en schudt 5 voordelen uit de mouw.

ICT kleuters digitaal in de kleuterklas
Zo doen zij het

ICT in de kleuterklas: meer dan pret met de tablet

"Als we tablets reduceren tot amusement dan onderschatten we kleuters", stellen CT-coƶrdinator Ann en kleuterleraar Anneloor: Daarom start hun prikkelende ICT-leerlijn al in de kleuterklas.

Leerling op een tablet met adaptieve leeromgeving
Zo doen zij het

Leerachterstand aanpakken met adaptieve leeromgeving

Leerachterstand aanpakken en differentiƫren, het loopt in Basisschool De Startbaan op wieltjes. Want hun adaptieve leeromgeving zet online lessen en oefeningen op maat klaar.

Katleen Gabriƫls
Trend

ArtificiĆ«le intelligentie in onderwijs: minder werk voor deĀ leraar?

Artificiƫle intelligentie kan schoolverlaters of de perfecte vervolgopleiding voorspellen. Maar neemt ook werk uit handen. Wat weet jij over artificiƫle intelligentie?

Portret Kevin Breyne en Nancy Dedeurwaarder
Zo doen zij het

Zo zet je duurzaam in op digitale didactiek

Klaar om van digitale didactiek in jouw school een blijver te maken? Algemeen directeur Nancy Dedeurwaerder en leraar Kevin Breyne vertellen hoe ze dat in scholengroep Rhizo Kortrijk-Zwevegem doen.

Professor Wijnand Ijsselsteijn
Trend

Virtual reality in de klas: “Er is al heel veel mogelijk”

Met een VR-bril in de grafkamer van Toetanchamon rondneuzen, door het zonnestelsel zweven of leven in een vluchtelingenkamp. Professor Wijnand Ijsselsteijn toont wat je nu al kan met virtual reality in de klas en blikt vooruit.

eTwinning: icoontjes online uitwisseling
Tips

Online uitwisseling: overwin jeĀ drempelvrees

Een online uitwisselingsproject met een buitenlandse school: veel gedoe? Welnee! Leraren Philippe, Ilse en Trui zijn lid van eTwinning, een online community voor basis- en secundaire scholen in Europa. Zij helpen je over 4 drempels.

Beeld van een 3D printer
Zo doen zij het

Kunnen we het maken? Nou Ć©n Ć³f, in een fablab!

Makersonderwijs is leren door dingen te maken. In een fablab kan het. Ontwerpen van leerlingen worden er realiteit dankzij techniek en wetenschap. Leraar Evert: "Hier kan zoveel meer dan op school!"

Professor informaticawetenschappen Frank Neven over computationeel denken
Specialist

Nieuwe eindterm: leer je leerlingen denken als een computer

Professor informaticawetenschappen Frank Neven loodst je door het abc van computationeel denken in basis- en secundair onderwijs.

Specialist Marieke en leraren Christian en Sarah
Zo doen zij het

Onderzocht: ā€œTechnologie-ondersteund leren wĆ©rktā€

Biedt technologie in de les leerwinst? Daar wilden 3 scholen bewijs voor. Ze dienden zƩlf hun vraag in bij de KULeuven. 5 onderzoeksconclusies.

leraar laat filmpje zien op laptop
Mag dat?

Wat met auteursrechten als je een film(fragment) vertoont op school?

Als ik als leraar een film(fragment) vertoon in de klas, moet ik dan toestemming hebben van de maker en SABAM een vergoeding betalen? Geldt dit ook voor YouTube-filmpjes?

Serge Vrancken met zijn leerlingen
Trend

Digitaal toetsen: hoe begin jeĀ eraan?

Digitaal toetsen kan de werklast van leraren verminderen Ć©n de kwaliteit van onderwijs versterken. Leraar Serge vertelt hoe hij digitaal evalueert.

programmeren in de klas voor dummies: pixel-monster
Tips

Programmeren in de klas voor dummies

In de lagere school leren programmeren: niets voor jou? Onvoldoende computers? Of andere drempels? ICT-coƶrdinator Lies en CoderDojo-coach Toon helpen je erover.

smartphone met app
Tips

Deze 5 apps makenĀ jouwĀ lessen beter

Leren, plannen, spelen. Apps zet je in als toetsmiddel, nieuwskanaal, klasquiz of als lay-out tool voor de klas-affiche. Leraren en app-specialisten Ive Hapers (techblogger, 3e leerjaar) en Vik Pauwels (pedagogisch ict-coƶrdinator) tippen hun favorieten.

Meisje speelt games met VR-bril
Specialist

Zijn de leereffecten van gamesĀ overroepen?

Games in de les maken leren leuker. Maar zijn ze ook goed voor de motivatie en de leerwinst? Onderzoeker Anissa All over de leereffecten van serious games.

Leerlingen bekijkt instructiefilmpjes instructiefilmpjes eerst thuis
Trend

Flipping the classroom zet de les op zijn kop

Klassikale les en huiswerk omwisselen, dat is het idee achter flipping the classroom. Er staat wel nog een leraar voor de klas. Maar de les, die hebben de leerlingen al thuis op YouTube gezien.