Vlaanderen
Klasse.be

Leer­lingen­participatie

Geef je leerlingen een stem en inspraak op school: verhalen en tips rond leerlingenparticipatie.

Still uit video over pesten
Video

“Ons sterkste wapen tegen pesten zijn de leerlingen zelf”

In het Heilige-Drievuldigheidscollege bemiddelen leerlingen zelf bij conflicten. “De drempel om pestgedrag te melden, lag nooit zo laag."

Annelies Wauters en Michael Van Coppenolle over hun open klassenraad
Zo doen zij het

Leerlingen en ouders welkom op de klassenraad 

Over de klassenraad leven de wildste geruchten. Tot je de deuren opent voor leerlingen en ouders, merken ze in GO! Erasmusatheneum Deinze. 

Lore Sleeckx VKS voorzitter
Mening

5 dilemma’s voor de voorzitter van de Scholierenkoepel

Lore Sleeckx, voorzitter van de Vlaamse Scholierenkoepel, legt 5 onderwijsdilemma's voor waar leerlingen van wakker liggen.

Speelplaats afspraken
Zo doen zij het

Bouwen aan een divers-sensitief beleid: werk voor elke school

Sint-Angela Tildonk bouwt aan een divers-sensitief beleid via gesprek en participatie. Toekomstgericht en democratisch.

Leraar Timothy Pareit en leerling Louise tijdens een groeigesprek over het zorgbeleid op school.
Zo doen zij het

Zorgbeleid met impact? Zet de leerling aan het roer

Bij Spes Nostra zijn selfies, wetime, groei- en kompasgesprekken de richtingwijzers van hun zorgbeleid. Input van leerlingen staat centraal.

Leraar Johannes Lippens bespreekt dresscode in zijn klas
Zo doen zij het

Dresscode op school: oefening in democratie

Hoe kleed je je op school en hoe verwoord je dat in je reglement? Don Bosco Zwijnaarde ging in gesprek met haar leerlingen. Van croptop tot burgerschap.

Leerling en leraar in gesprek
Zo doen zij het

Bij dit oudercontact neemt de leerling de leiding

Tijdens het oudercontact van leraar Liza zijn de leerlingen aan het woord. “Met het kind-ouder-mentorgesprek (KOM-gesprek) krijgen leerlingen meer inzicht in hun leerproces én betrekken we ouders beter.”

Leraar Corine met haar kleuters op de speelplaats
Zo doen zij het

Wanneer je kleuters de thema’s kiezen

Leraar Corine zwierde haar perfect voorbereide jaarthema’s en werkblaadjes buiten en bepaalt voortaan met de kleuters de agenda. Een gedurfde switch die haar job boeiend en spannend houdt.

10 ideeën voor inspraak in de klas: icoontjes
Tips

9 frisse ideeën om je leerlingen inspraak te geven

Leerlingen inspraak geven over de manier waarop zij graag leren, motiveert hen. En als leraar groei je van hun feedback. 9 tips.

Onderzoekers Arteveldehogeschool
Specialist

“In de klas krijgen álle leerlingen inspraak, niet enkel de mondigste”

Je leerlingen inspraak geven in wat er in de klas gebeurt? Veel leraren hebben nog wat koudwatervrees. “Begin klein, toon dat je oprecht geïnteresseerd bent in je leerlingen én houd de regie in handen”. Die succesrecepten puren Koen Defour en Vanessa Badisco (Arteveldehogeschool) uit hun onderzoek ‘Participatie in de klas’.

Directeur Patricia Hanegreefs en leraar Gert Goyens van Wico Campus Overpelt
Zo doen zij het

Leerlingenparticipatie: “De leerlingenraad is de eerste deur naar wat er leeft bij leerlingen”

Leerlingenparticipatie die meer teweeg brengt dan alleen maar een drankautomaat of de 100 dagen? Directeur Patricia Hanegreefs en leraar Gert Goyens van Wico Campus Overpelt vertellen hoe de inbreng van hun leerlingen op inhoudelijk vlak de schoolwerking versterkt. “Als je met leerlingen samenwerkt merk je snel: dit zijn onze experten.”

Sfeerbeeld uit de eerste Kinderrechtenacademie van België
Zo doen zij het

Leerlingenparticipatie lukt ook in het deeltijds kunstonderwijs

Een traject rond kinderrechten in het deeltijds kunstonderwijs? In Merksem bewijzen ze dat het kan: daar vind je de eerste Kinderrechtenacademie van België.

Peter Van Petegem
Specialist

Feedback: leer van je leerlingen

"Feedback vragen aan je leerlingen helpt om je blinde vlekken te zien", zegt expert Peter Van Petegem na de lancering van VSK's feedback-app.

juf Sigrid over klasmanagement
Zo doen zij het

“Mijn kleuters zeggen hoe en wat ze willen leren”

“In mijn klas ligt weinig vast”, zegt juf Sigrid. De kleuters van haar derde kleuterklas bepalen mee hoe en wat ze willen leren. “Vijfjarigen kunnen zoveel meer dan je denkt.”

2 moslimleerlingen spreken over hoofddoeken op school
Verhaal

“Durf in dialoog gaan met moslimleerlingen”

Wanneer meisjes plots in hijab naar school komen, stellen leraren bezorgde vragen. Die vallen verkeerd, maar de leerlingen zoeken zelf een oplossing.

Andere thema's binnen School­beleid