Hoe kleed je je op school en hoe verwoord je dat in je reglement? Don Bosco Zwijnaarde ging in gesprek met haar leerlingen. Van croptop tot burgerschap.
Tijdens het oudercontact van leraar Liza zijn de leerlingen aan het woord. “Met het kind-ouder-mentorgesprek (KOM-gesprek) krijgen leerlingen meer inzicht in hun leerproces én betrekken we ouders beter.”
Leraar Corine zwierde haar perfect voorbereide jaarthema’s en werkblaadjes buiten en bepaalt voortaan met de kleuters de agenda. Een gedurfde switch die haar job boeiend en spannend houdt.
Je leerlingen inspraak geven in wat er in de klas gebeurt? Veel leraren hebben nog wat koudwatervrees. “Begin klein, toon dat je oprecht geïnteresseerd bent in je leerlingen én houd de regie in handen”. Die succesrecepten puren Koen Defour en Vanessa Badisco (Arteveldehogeschool) uit hun onderzoek ‘Participatie in de klas’.
Leerlingenparticipatie die meer teweeg brengt dan alleen maar een drankautomaat of de 100 dagen? Directeur Patricia Hanegreefs en leraar Gert Goyens van Wico Campus Overpelt vertellen hoe de inbreng van hun leerlingen op inhoudelijk vlak de schoolwerking versterkt. “Als je met leerlingen samenwerkt merk je snel: dit zijn onze experten.”
Een traject rond kinderrechten in het deeltijds kunstonderwijs? In Merksem bewijzen ze dat het kan: daar vind je de eerste Kinderrechtenacademie van België.
“In mijn klas ligt weinig vast”, zegt juf Sigrid. De kleuters van haar derde kleuterklas bepalen mee hoe en wat ze willen leren. “Vijfjarigen kunnen zoveel meer dan je denkt.”