Vlaanderen
Klasse.be

Leer­problemen

De zin en onzin van labels en etiketten, hoe je ondersteunt bij leerproblemen en een aanpak kiest waar elke leerling baat bij heeft: tips en advies van specialisten.

hoogbegaafdheidscoördinator Kim De Quick met een leerling
Zo doen zij het

Zo floreren sterke leerlingen in het secundair

Onderzoeksthema's, een extra vak aan de universiteit of een bedrijfsstage. Cognitief sterke leerlingen blijven niet op hun kennishonger zitten in GO! Atheneum Geraardsbergen. En ook hun welbevinden volgt hoogbegaafdheidscoördinator Kim De Quick nauw op.

Illustratie autismevriendelijke klas: Lontje uit hoofd van leerling
Tips

Autismevriendelijke klas: goed voor alle leerlingen

Het ondersteuningsnetwerk Onaplus geeft tips om jouw klas autismevriendelijk te maken. Meteen goed voor al je leerlingen.

Portret Kobe Vanroy
Duiding

Autismevriendelijke school: 10 dingen die je nog niet wist

Wist je dat een autismevriendelijke wereld op school start? Dat je maar 1 basisregel moet onthouden? En dat je eerder de leerling dan de context moet aanpassen? Autisme Centraal somt 10 dingen op die je nog niet wist over een autismevriendelijke school.

Zorgleraar Joëlle van Leefschool De Dageraad
Zo doen zij het

Zorgleraar Joëlle ziet voordelen van afstandsonderwijs

Minder prikkels en meer concentratie. Minder wiebelen en meer pauzes in de tuin. Zorgleraar Joëlle van Leefschool De Dageraad in Antwerpen zag de voordelen van afstandsonderwijs voor sommige leerlingen.

Wandelcoaching / wandelgesprek met leraar Jeroen
Zo doen zij het

Leerlingen begeleiden tijdens een wandelgesprek: “Ik wil dit blijven doen”

Leraar Jeroen kreeg een bericht van een leerling die het moeilijk had. “De lessen op school waren geschorst door corona en een videogesprek leek te afstandelijk. Dus zijn we gaan wandelen. In die ongedwongen context kom je emotioneel heel nabij. Dit wil ik blijven doen.” Bekijk de…

spreekangst: illustratie met kind onder een spot
Help elkaar

Spreekangst overwinnen met wasspelden en YouTube

Soms zitten er leerlingen in je klas die zich liever verstoppen tijdens een spreekoefening, of niet durven te antwoorden. Omdat ze praten gewoon eng vinden, of omdat Nederlands spreken nog niet zo goed lukt. Klasse vroeg aan lezers hoe zij zulke leerlingen toch aan het praten krijgen. 3 tips recht…

spreekangst: Mark Meersman, docent Logopedie en Audiologie aan Thomas More
Specialist

Zo help je leerlingen spreekangst in de klas overwinnen

Heel wat leerlingen vinden het spannend om te spreken in de klas. Bijvoorbeeld vanwege een stoornis of omdat ze pas Nederlands leren. “Win eerst vertrouwen en bouw de spreekkansen geleidelijk op”, adviseert Mark Meersman (Thomas More).

Amber vertelt over spreekangst
Verhaal

Amber had selectief mutisme: “Praten lukte pas in het 4de leerjaar”

Leerlingen met selectief mutisme praten niet tegen leraren of onbekenden. Maar thuis zijn het soms echte tateraars. Hoe kan je hen in de klas helpen?

illustraties over leesproblemen
Specialist

Zo voorkom je leesproblemen al in de kleuterklas

Leesproblemen kan je in de kleuterklas al herkennen en grotendeels opvangen. Ken jij deze 10 risicosignalen al?

psychopedagogisch werker Elien Verhaeghe over het CLB
Verhaal

Wat doet je CLB-contactpersoon?

Elien Verhaeghe is psychopedagogisch werker in het CLB. Ze is contactpersoon van 3 scholen én is 'trajecter'. Klasse-redacteur Nele mocht met haar mee.

Alle leerlingen hebben een blokje met rood-oranje-groen waarmee ze me kunnen tonen hoe goed ze de les begrijpen
Zo doen zij het

“Ik wil dat elk kind een label heeft”

Hoe ga je om met al die ‘labels’ in de klas? Lin Tulfer onderzocht deze vraag in haar afstudeerscriptie. En past als startende leraar haar aanbevelingen nu zelf toe in het 4de leerjaar van Basisschool De Hoedjes van Papier in Deurne. “Ik kijk liever naar wat kinderen nodig hebben om te leren dan naar de etiketjes die op hen kleven.”

Illustratie over labels in de klas
Specialist

“Zoek het probleem achter het etiket”

ADHD, dyslexie, dyscalculie, ASS, NLD … Het wordt in de klas bijna zoeken naar een kind zonder stoornis. "Nochtans is zo’n etiket niet altijd zinvol," zegt professor psychoanalyse Stijn Vanheule (UGent).

Hoogbegaafd in het secundair: ECHA-specialist in Gifted Education Tania Gevaert
Tips

Omgaan met hoogbegaafde leerlingen in het secundair

Een kangoeroeklas zoals in de lagere school, dat gaat toch niet in het secundair? Expert hoogbegaafdheid Tania Gevaert legt uit wat je wél kan doen.

portret Paul Verhaeghe
Specialist

Weer wat strenger worden? “Zo simpel is het niet”

Hoogleraar psychologie Paul Verhaeghe ziet dat jongeren steeds mondiger worden en leraren meer dan ooit worstelen met gezag. Klasse-redacteur Nele sprak met Verhaeghe over de nieuwe autoriteit, de veranderende rol van directeurs en grote toename van leerproblemen in de klas.

Jonas Juchtmans, leraar wiskunde voor de klas
Verhaal

Met dyslexie voor de klas: “Fouten maken mag”

Hoe is het om met dyslexie voor de klas te staan? Jonas en Griet vertellen over hun trucjes om geen fouten te maken, maar ook over hun sterktes als leraar.

directeur Rebekka Buyse tussen haar leerlingen op de speelplaats
Zo doen zij het

“Onze school stimuleert ook de sterke en hoogbegaafde leerlingen”

De Klimtoren trekt via leergroepen de kaart van de sterke en hoogbegaafde leerlingen. Toch behield de school ook jaarklassen. Directeur Rebekka Buyse vertelt waarom.

Klik en print Jokerkaarten bij spreekoefening
Klik & Print

Met deze joker-kaarten verminder je stress bij een spreekbeurt

Presteren je leerlingen minder goed door stress? Met joker-kaarten neem je wat van hun stress weg. En ze krijgen meer inzicht in hun vaardigheden.

inclusief onderwijs: Bert op de speelplaats
Verhaal

Inclusief onderwijs, hoe is het écht?

Bert (17) heeft een fysieke beperking. Samen met zijn beste vrienden blikt hij terug op zijn leven binnen de schoolmuren en daarbuiten.

Tessa Kieboom en Kathleen Venderickx
Specialist

5 hardnekkige misverstanden over hoogbegaafdheid

Experts Tessa Kieboom en Kathleen Venderickx maken komaf met 5 misverstanden over hoogbegaafdheid. “De maatschappij erkent het niet als probleem.”

Meisje geconcentreerd aan het schrijven
Tips

Hoogbegaafdheid in je klas: 5 tips

Hoe zorg je ervoor dat hoogbegaafde leerlingen graag naar school gaan? Tessa Kieboom en Kathleen Venderickx van expertisecentrum Extentra geven 6 tips.

leraar kijkt in notities samen met leerling
Duiding

7 kenmerken van hoogbegaafdheid

Hét hoogbegaafde kind bestaat niet, maar er zijn wel overeenkomsten. Tessa Kieboom en Kathleen Venderickx van Exentra zetten ze op een rijtje.

Leerkracht helpt meisje bij lezen
Specialist

Leesplezier voor leerlingen met leerproblemen: 5 tips

Als een kind beseft dat lezen moeizaam gaat, is het minder gemotiveerd om een extra ‘inspanning’ te leveren. Hoe maak je lezen voor hen tóch leuk?

leerkracht geeft las aan hand van beelden
Zo doen zij het

Met een breed zorgbeleid wordt inclusief onderwijs makkelijker

Veel maatregelen voor leerlingen met specifieke zorgnoden kan je veralgemenen en inbouwen in een breed zorgbeleid. Zo wordt het M-decreet gemakkelijker. 5 tips.

leerlingen bezig met een project in de klas
Zo doen zij het

Leraar in 1B: “Klassiek lesgeven aan het bord is onmogelijk”

Kijk mee in de klas van Kaat. Ze geeft les in 1B, waar elke leerling met een handleiding komt. Kaat gebruikt hoekenwerk en individuele trajecten.

Jongen uit video over dyslexie
Duiding

Wat is dyslexie?

5 tot 10 procent van de schoolgaande jeugd is dyslectisch. Een pak meer dan de helft zijn jongens. Louis (13) vertelt over zijn dyslexie. En een specialist geeft tips.

Andere thema's binnen Leer­lingen­begeleiding