Differentiëren, absolute topper onder pedagogische studiedagen en werkgroepen. Maar hoe pak je dat echt aan in je leslokaal, vol diverse leerlingen en met het M-decreet? Deze reeks geeft je praktische tips, goeiepraktijkvoorbeelden en duiding door experts.
Differentiëren

8 mythes over differentiëren
“Een klas vol identieke leerlingen bestaat niet. Elke leerling is anders”, zegt Katrien Struyven (VUB). “Differentiëren is niet altijd makkelijk, maar het kan in alle klassen. En de Vlaamse leraar doet dat al.” Struyven ontkracht 8 mythes over differentiëren.

Differentiatie op 4 sporen: “De leerlingen voelen zich begrepen”
In de Sancta Maria Basisschool werken alle leraren met een 4-sporenbeleid om vlot te differentiëren in de klas. De leerlingen zijn ze er helemaal mee weg.

Differentiëren: hoe begin je eraan?
In je klas zitten leerlingen met verschillende noden, competenties en voorkeuren. Hoe speel je daarop in? 3 simpele vragen helpen je om te differentiëren.

Speel de differentiatiebingo
Hoe divers is de aanpak van je leraren? Laat hen zelf testen hoe ver ze staan met differentiatie in de klas. En laat ze de differentiatiebingo spelen. Leuk als opwarmer op een pedagogische studiedag of personeelsvergadering.

Zo differentieer je in het lager onderwijs
Hoe speel je als leraar in het lager onderwijs het sterkst in op de verschillen tussen je leerlingen? 8 mogelijkheden om te differentiëren.

Zo differentieer je in het secundair
Hoe stem je als leraar in het secundair je lessen af op de verschillen tussen je leerlingen? En haal je zo het maximum uit je leerlingen? Klasse verzamelde 8 tips om te differentiëren bij tieners.