Vlaanderen
Klasse.be

Differentiëren

Lesgeven op maat van elke leerling: kan dat? Haalbaar differentiëren: praktische tips, inspirerende werkvormen en duiding door experts.

leraar Maarten De Vos in de klas met een leerling op haar laptop
Zo doen zij het

Adaptieve tools: 5 voordelen

Secundaire Freinetschool ‘tvier zoekt al jaren haar weg in adaptieve tools en schudt 5 voordelen uit de mouw.

leraar kijkt mee op laptop van leerling
Tips

Efficiënt differentiëren met videomateriaal in je les

Leraar Stefanie differentieert haar opdrachten met het gevarieerde Nederlandstalige beeldmateriaal dat ze gratis plukt van het Archief voor Onderwijs. "Met video hou ik mijn bso-leerlingen beter bij de les."

Fien De Paepe
Specialist

Learning analytics: er zit een privéleraar in je computer

Beeld je in dat leerlingen elk op hun eigen niveau en tempo talen of wiskunde kunnen oefenen op de computer. Professor Fien Depaepe gidst je door de mogelijkheden van learning analytics en adaptieve leeromgevingen. Is gepersonaliseerd leren eindelijk mogelijk?

Alain Noëz, pedagogisch begeleider van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Specialist

“Als je de beginsituatie van je leerlingen niet verkent, ga je fout rijden”

Na het voorbije schooljaar zijn de verschillen tussen leerlingen misschien groter dan anders. Hoe meet je hun beginsituatie in september? Specialist Alain Noëz (KOV) geeft tips.

icoontjes over de voorkennischeck
Tips

Zo check je de voorkennis van je leerlingen

Met deze werkvormen meet je efficiënt de voorkennis of beginsituatie van je leerlingen. Niet alleen in september. Zo schuif je iets vaker van de klassieker ‘test na de les’ naar ‘test voor de les’.

Katrien Struyven
Specialist

Differentiëren is geen luxeproduct

Dit schooljaar zullen de verschillen in je klas groter zijn dan ooit, stelt expert Struyven). "Alleen door te differentiëren krijgen leraren iedereen aan het leren. Niet met 25 aparte lespakketten. Wel met haalbare ingrepen in je klas."

Icoontjes over afstandsleren
Schooltips

Afstandsleren voor gevorderden

Hebben Smartschool Live en Bookwidgets geen geheimen meer voor je? Nog energie over om eens te experimenteren met groepswerk, spreekopdrachten of een interactieve videoles? Toll-net geeft tips en tools voor afstandsleren level 2.

Jan Royackers over zelfsturing op afstand
Tips

Zelfsturing op afstand: 8 tips

Leren op afstand vraagt een extra portie zelfsturing van je leerlingen. Hoe pak je dat aan? Jan Royackers van Schoolmakers zet je op weg met 8 tips.

leerlingen in de klas praten met elkaar
Zo doen zij het

Attitudes verbeteren door zelfsturend leren

De leerstof taal zelfstandig verwerken of via instructie van de leraren? Dat kiezen de derdejaars Office-Retail van het Sint-Ursula-Institituut in Lier zelf. Zo werken ze niet alleen aan hun talenkennis, maar leren ze ook plannen en zichzelf inschatten.

2 jongens bezig met huiswerk
Zo doen zij het

Huiswerk op maat motiveert

In basisschool ‘t Blokje in Loenhout krijgen leerlingen huiswerk op maat. De leraren differentiëren op niveau, maar ook op werkmethode. “Alleen zo hou je leerlingen gemotiveerd”, zegt directeur Mariëlle Kuypers.

Illustratie: wat kan de leerling, wat wil de leerling, wat heeft de leerling nodig
Tips

Differentiëren: hoe begin je eraan?

In je klas zitten leerlingen met verschillende noden, competenties en voorkeuren. Hoe speel je daarop in? 3 simpele vragen helpen je om te differentiëren.

lerares kristin over introverte en extraverte leerlingen
Zo doen zij het

Introvert of extravert? Zo kijkt juf Kristin naar haar leerlingen

Kristin Ceulemans is leraar én introvert: “Zorgen dat al je leerlingen zich goed voelen in de klas? Je komt ver als je snapt hoe ze omgaan met prikkels en waarmee ze hun batterijen opladen.”

Trapklas uit Toverboom Gent
Zo doen zij het

Trapklassen: leren in je eigen tempo en nooit meer zittenblijven

In de trapklassen van basisschool De Toverberg in Gent leert ieder kind op zijn niveau en in zijn eigen tempo. Waarom schaften ze de jaarklassen af?

Juf Himsha in haar klas
Zo doen zij het

Differentiatie op 4 sporen: “De leerlingen voelen zich begrepen”

In de Sancta Maria Basisschool werken alle leraren met een 4-sporenbeleid om vlot te differentiëren in de klas. De leerlingen zijn ze er helemaal mee weg.

close-up van de differentiatiebingo
Klik & Print

Speel de differentiatiebingo

Hoe divers is de aanpak van je leraren? Laat hen zelf testen hoe ver ze staan met differentiatie in de klas. En laat ze de differentiatiebingo spelen. Leuk als opwarmer op een pedagogische studiedag of personeelsvergadering.

Katrien Struyven
Specialist

8 mythes over differentiëren

“Een klas vol identieke leerlingen bestaat niet. Elke leerling is anders”, zegt Katrien Struyven (VUB). “Differentiëren is niet altijd makkelijk, maar het kan in alle klassen. En de Vlaamse leraar doet dat al.” Struyven ontkracht 8 mythes over differentiëren.

Leraar secundair onderwijs differentieert in de Klas
Tips

Zo differentieer je in het secundair

Hoe stem je als leraar in het secundair je lessen af op de verschillen tussen je leerlingen? En haal je zo het maximum uit je leerlingen? Klasse verzamelde 8 tips om te differentiëren bij tieners.

leraar lager onderwijs differentieert in de klas
Tips

Zo differentieer je in het lager onderwijs

Hoe speel je als leraar in het lager onderwijs het sterkst in op de verschillen tussen je leerlingen? 8 mogelijkheden om te differentiëren.

Andere thema's binnen Klastips