Vlaanderen
Klasse.be

Differentiëren

Lesgeven op maat van elke leerling: kan dat? Haalbaar differentiëren: praktische tips, inspirerende werkvormen en duiding door experts.

leervertraging kleuters taal gedrag
Zo doen zij het

Leervertraging bij kleuters: de klik maken met taal én elkaar

Door corona misten kleuters taalimpulsen en spelmomenten. Juf Liesje haalt samen met de vlinderjuffen de verloren tijd in.

leervertraging laptop leerlab
Zo doen zij het

Leervertraging slim wegspelen met laptop en leerlab

Leervertraging wegwerken in het secundair, hoe doe je dat? Leraar Davy vertelt hoe hij het aanpakt in het Sint-Jozefscollege in Aarschot.

Leerlingen helpen elkaar en werken samen in de tussenklas
Zo doen zij het

Voordelen van een tussenklas

Juf Lente van het derde deelt met haar collega van het vierde een ‘tussenklas’. Een extra lokaal waar leerlingen die sneller klaar zijn en de zorgleraar ongestoord aan de slag kunnen.

leraar Maarten De Vos in de klas met een leerling op haar laptop
Zo doen zij het

Adaptieve tools: 5 voordelen

Secundaire Freinetschool ‘tvier zoekt al jaren haar weg in adaptieve tools en schudt 5 voordelen uit de mouw.

Fien De Paepe
Specialist

Learning analytics: er zit een privéleraar in je computer

Beeld je in dat leerlingen elk op hun eigen niveau en tempo talen of wiskunde kunnen oefenen op de computer. Professor Fien Depaepe gidst je door de mogelijkheden van learning analytics en adaptieve leeromgevingen. Is gepersonaliseerd leren eindelijk mogelijk?

Alain Noëz, pedagogisch begeleider van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Specialist

“Als je de beginsituatie van je leerlingen niet verkent, ga je fout rijden”

Na het voorbije schooljaar zijn de verschillen tussen leerlingen misschien groter dan anders. Hoe meet je hun beginsituatie in september? Specialist Alain Noëz (KOV) geeft tips.

icoontjes over de voorkennis van je leerlingen checken
Tips

Zo check je de voorkennis van je leerlingen

Met deze werkvormen meet je efficiënt de voorkennis of beginsituatie van je leerlingen. Niet alleen in september. Zo schuif je iets vaker van de klassieker ‘test na de les’ naar ‘test voor de les’.

2 jongens bezig met huiswerk
Zo doen zij het

Huiswerk op maat motiveert

In basisschool ‘t Blokje in Loenhout krijgen leerlingen huiswerk op maat. De leraren differentiëren op niveau, maar ook op werkmethode. “Alleen zo hou je leerlingen gemotiveerd”, zegt directeur Mariëlle Kuypers.

Illustratie: wat kan de leerling, wat wil de leerling, wat heeft de leerling nodig
Tips

Differentiëren: hoe begin je eraan?

In je klas zitten leerlingen met verschillende noden, competenties en voorkeuren. Hoe speel je daarop in? 3 simpele vragen helpen je om te differentiëren.

Trapklas uit Toverboom Gent
Zo doen zij het

Trapklassen: leren in je eigen tempo en nooit meer zittenblijven

In de trapklassen van basisschool De Toverberg in Gent leert ieder kind op zijn niveau en in zijn eigen tempo. Waarom schaften ze de jaarklassen af?

Juf Himsha in haar klas
Zo doen zij het

Differentiatie op 4 sporen: “De leerlingen voelen zich begrepen”

In de Sancta Maria Basisschool werken alle leraren met een 4-sporenbeleid om vlot te differentiëren in de klas. De leerlingen zijn ze er helemaal mee weg.

close-up van de differentiatiebingo
Klik & Print

Speel de differentiatiebingo

Hoe divers is de aanpak van je leraren? Laat hen zelf testen hoe ver ze staan met differentiatie in de klas. En laat ze de differentiatiebingo spelen. Leuk als opwarmer op een pedagogische studiedag of personeelsvergadering.

Katrien Struyven
Specialist

8 mythes over differentiëren

“Een klas vol identieke leerlingen bestaat niet. Elke leerling is anders”, zegt Katrien Struyven (VUB). “Differentiëren is niet altijd makkelijk, maar het kan in alle klassen. En de Vlaamse leraar doet dat al.” Struyven ontkracht 8 mythes over differentiëren.

Andere thema's binnen Klastips