Vlaanderen
Klasse.be

School­management

Het beleidsvoerend vermogen van een school en de directeur is cruciaal voor kwaliteitsvol onderwijs. Succesverhalen geven je inspiratie, maar tonen ook drempels en hoe je kan omgaan met weerstanden.

Maarten Vansteenkiste en Jolien Muylaert
Specialist

Planlast op school: “Foert zeggen lost weinig op”

3 conclusies over planlast. Maarten Vansteenkiste verklaart de impact van planlast op de motivatie van leraren. En waarom 'foert 'niet helpt.

Illustratie met leraren en leerlingen voor een spiegel
Tips

Na de Onderwijsspiegel: 8 reflectievragen voor leraren en directeurs 

Klasse filtert 8 obstakels voor scholen en leraren uit de Onderwijsspiegel en gaat op zoek naar tips om ze te overwinnen.

Directeurs Nancy Dedeurwaerder en Liselotte Van Ooteghem
Zo doen zij het

Neem je team mee in verandering: 5 bouwstenen van waarderend onderzoek

Met Waarderend Onderzoek of Appreciative Inquiry (AI) naar verandering? Dit team maakte samen plannen voor het nieuwe schoolgebouw.

Directeur Isabelle en haar beleidsteam praten in de gang over gedeeld leiderschap
Zo doen zij het

“Gedeeld leiderschap en heldere visie houden werkdruk in toom”

Met een heldere visie en gedeeld leiderschap houden directeur Isabelle Stul en haar team van basisschool De Kameleon de werkdruk haalbaar.

Klik & Print: Bedankkaartje voor Dag van de Directeur
Klik & Print

Directeurs waarderen: zeg het met een kaartje!

Directeurs verdienen goud. En waardering voor wat ze elke dag doen. Laat jij ze weten dat ze er niet alleen voor staan?

Nooit meer directeurs tekort: 6 tips
Tips

Nooit meer directeurs te kort? 6 tips voor proactieve schoolbesturen

Hoe maak je werk van een pool kandidaat-directeurs? Start vandaag met gedeeld leiderschap tipt nieuw onderzoek van KdG.

Collage van 3 portretten van beleidsondersteuners
Zo doen zij het

Beleidsondersteuner op school: 3 keer anders

Haal het beste uit je uren beleidsondersteuning. Met deze 3 getuigenissen zet je de beleidsondersteuner op jouw basisschool optimaal in.

Leerlingen in schoolgang
Zo doen zij het

“Hokjesdenken? We deden er onbewust aan mee”

Aso, bso en tso als aparte silo's, dat willen ze niet in Campus De Reynaert Tielt. Mat goed gemikte acties halen ze de schotten neer.

icoontje vuilbak
Zo doen zij het

Schrapgeluk: zelfde kwaliteit, minder werk

Soms lijkt alles op school een prioriteit. Hoe blijf je toch ruimte zien? Zo downsizen en vereenvoudigen deze directeurs en beleidsmedewerker.

Specialist

“Directeurs houden vol met steun van hun team”

"Directeurs zijn vaak heel bevlogen, maar hebben de steun van hun team ook hard nodig. Om veerkrachtig te blijven en samen school te maken." Volgens specialist schoolleiderschap Yves Larock nemen directeurs nog te veel taken zelf op.

Dag van de directeur
Klik & Print

Verlicht je directeur met een steunkaartje

Om vol te houden, hebben directeurs steun van hun team nodig. Waarmee kan jij helpen? Laat het weten met dit steunkaartje. En krijg er zelf energie van.

Kinderen schouder aan schouder
Verhaal

“Voor sommige leerlingen is de school hun enige veilige thuis”

Als directeur in Molenbeek ziet Lien De Neve de kansen tussen de hindernissen door. "Wij focussen op wat onze leerlingen al kunnen en zien de mogelijkheden die ze in zich dragen.”

Leerlingen lezen in boekje over Growth Mindset
Zo doen zij het

Growth mindset: “Ik kan het nog niet, is onze mantra”

In 5 stappen verovert growth mindset VBS De Wante in Schorisse. Met waardevolle wagonnetjes als breinkennis, fouten maken mag en feedback.

Iemand leest boek - Leestips
Tips

7 leestips voor en door directeurs

7 directeurs duiken in hun boekenkast en tippen hun favoriete leestip. Welke pik jij er uit?

Directeur Birgid Decleyn doet evaluatie met leraren
Verhaal

De directeur 360° gescand: van schoolbestuur tot poetspersoneel

"Ik wil weten hoe mensen die me elke dag aan het werk zien mij evalueren", zegt directeur Birgid van basisschool Pistache. "Zo word ik beter."

directeur Christine Hannes
Actueel

Lerarentekort: “Lessen en klassen extra nemen, houden we niet vol”

Ook de GO! Spectrumschool voelt het lerarentekort. Het team springt elkaar bij waar kan. Directeur Christine Hannes: "Het is een loodzwaar jaar. Daarom doen we er alles aan om de job haalbaar te houden."

onderwijs flexibel organiseren
Trend

“Onderwijs dat niet flexibel is, hinkt eeuwig achterop”

De NOVA in Kessel-Lo stretcht de structuren van het secundair. Betekenisvol leren en een flexibele werking: directeur Hans Van Gelder.

Basisschool Alan Turing
Zo doen zij het

“Een school kan niet op alles ja zeggen”

Directeur Eva tekende een scherp schoolconcept uit: ze zet het vakmanschap van leraren centraal en houdt vast aan 10 ambities. Niet meer.

Portret Liselotte Botterman
Zo doen zij het

Buitengewoon onderwijs voor iedereen?!

Kinderen mogen niet opgroeien in 2 aparte werelden, vindt Liselotte Botterman, directeur van GO! basisschool Klimop in Lokeren. En dus zet ze de poort breed open voor alle leerlingen. Ze leren van én met elkaar. “Wat werkt in de autiklas, helpt leerlingen uit het gewone onderwijs ook.

adjunct-directeur Bart Van den Driessche
Zo doen zij het

Zo kreeg VTI Dé Vakschool leerlingen en leraren mee in digitalisering

VTI Dé Vakschool Aalst heeft nu een duidelijk kader voor afstandsonderwijs, met 1 digitale leeromgeving. Hoe kregen ze iedereen zo snel mee?

Portret Pieter Sprangers
Specialist

Personal coaching voor directeurs taboe?

“Personal coaching helpt je niet alleen als het slecht met je gaat”, zegt Pieter Sprangers, ex-schooldirecteur en onderwijsdesigner bij Domo De Refontiro. Hij coacht directeurs die willen groeien.

Startende directeur Sahadi Daria met mondmasker
Verhaal

Van vluchteling tot schooldirecteur

Startende directeur Sahadi Daria wil dat kinderen vroeg hun talenten ontdekken, dat leraren en ouders graag op school komen. Zijn eigen tocht van vluchteling tot directeur is daar niet vreemd aan

Ingrijpend veranderen dagboek van een directeur
Verhaal

Ingrijpend veranderen op school: dagboek van een directeur

Natalie werd directeur en zette meteen ingrijpende veranderingen in gang. Tegenwind, eenzaam doorzetten en samen bouwen aan een sterke school: Natalie deelt haar openhartige dagboek over een bewogen tijd.

Peggy De Prins over duurzaam personeelsbeleid
Specialist

Duurzaam personeelsbeleid: een warm nest houdt leraren aan boord

“Als scholen willen voorkomen dat leraren er de brui aan geven, moeten ze werk maken van een duurzaam personeelsbeleid”, zegt HRM-expert Peggy de Prins. Hoe je dat doet? “Behandel hen zoals je leerlingen: zet in op talent, maak hen verantwoordelijk voor hun traject, geef inspraak en creëer een warm nest.”

directeur Ilse Martens over flexibele leerwegen
Zo doen zij het

Flexibele leerweg, flinke leerwinst

Hoe, wanneer, waar en met wie leerlingen leren? Dat pakken ze in basisschool Sint-Camillus flexibel aan. "We bereiken meer met onze leerlingen. En die extra leerwinst neemt jaar na jaar toe.” vertelt directeur Ilse Martens. Hoe tekent haar team soepele leerwegen uit die goed zijn voor leerlingen én leraren?

Andy Dorriné over wat te doen bij een slechte doorlichting
Verhaal

Hoe kruip je als school opnieuw recht na een slechte doorlichting?

2 weken voor de doorlichting trok Andy Dorriné als nieuwe directeur naar het Centrum Leren en Werken Antwerpen. De school draaide vierkant en de vorige directeur werd de laan uitgestuurd. Samen met zijn team de doorlichting redden was onmogelijk. De school redden, lukte wel

portret Hannelore De Greve
Duiding

En waarom word jij geen schooldirecteur?

“Directeur worden? Leraren denken daar nauwelijks over na, ook als ze de capaciteiten hebben”, zegt Hannelore De Greve (KdG, Antwerpen). Hoe kunnen ze ontdekken of die functie bij hen past? Via stages of gedeeld leiderschap?

Directeur Patrick De Clercq over hoge ambities
Trend

Directeur Patrick durft hoge ambities te stellen aan leraren en leerlingen

Hoge ambities stellen zonder je leerlingen onderweg te verliezen. Hoe spelen ze dat klaar in GO! Atheneum Etterbeek? Directeur Patrick De Clercq legt uit hoe zijn school continue het compromis zoekt tussen schijnbare tegenstellingen.

Onderwijsinspecteur Lieve Claes en Klasse-redacteur Seppe
Verhaal

Hoe werkt de onderwijsinspectie?

Hoe gaat de inspectie te werk? En wat is er anders aan inspectie 2.0? Loop mee in het spoor van Lieve Claes, onderwijsinspecteur.

Bedanktkaartjes Dag van de Directeur
Klik & Print

Dag van de Directeur: bedankingskaartjes

Waar blinkt jouw directeur in uit? En wil je hem of haar dat ook zeggen? Toon op de Dag van de Directeur jouw waardering met 1 van deze 6 bedankingskaartjes.

Els Claes, algemeen directeur KS Diest en Roger Haest, , voorzitter Inrichtend Comité Annuntiaten Heverlee
Zo doen zij het

Directeur en schoolbestuur: een sterk team

Vergeet het clubje van grijze mannen die graag de touwtjes in handen hebben. Tussen directeur Els en haar schoolbestuur loopt de samenwerking wél vlot. “Het stelt me vooral gerust dat zij het grote plaatje mee in het oog houden.”

Deep democracy: monstertje in kist boven de waterlijn
Schooltips

Hoe neem je als schoolteam gedragen beslissingen? 5 stappen

Hoe komen we tot goeie afspraken op school als we toch van mening verschillen? Deep democracy helpt luisteren naar wie anders denkt en verrijkt de beslissing van de meerderheid. Hoe?

Katrien Fransen, expert in gedeeld leiderschap
Specialist

Gedeeld leiderschap in het lerarenteam zoals in een voetbalploeg

Als de juiste leiders uit een team opstaan, volgen betere resultaten. Daarom pleit Katrien Fransen (KU Leuven) voor gedeeld leiderschap, zowel in sport als in onderwijs. Met verschillende leiders uit het lerarenteam die gekozen worden door de leraren.

Portret Els Decocker
Verhaal

Van leraar naar directeur … en terug

13 jaar was ze directeur van basisschool KLIM in Gent. Nu geeft Els Dekocker (57) er weer les. Is dat voor haar een stap terug? “Integendeel, ik groei!”

Portret Yves Larock
Specialist

Cocreatief leiderschap: “Doe een beroep op de wijsheid van de groep”

Als directeur hoef je niet alle antwoorden te hebben. “Cocreatief leidinggeven zorgt ervoor dat je teamleden meer zelf aan het stuur zitten van wat er te doen staat”, zegt Yves Larock van Schoolmakers.

Portret Hilde Struyvelt Leiderschapsstijl cocreatie
Verhaal

Directeur Hilde: “Ik hoef niet alles te controleren”

Directeur Hilde leerde de controle loslaten en samen met haar team vraagstukken tackelen. Lees hoe ze stilaan vervelde tot een cocreatief leider.

Andere thema's binnen School­beleid