Vlaanderen
Klasse.be

School­management

Het beleidsvoerend vermogen van een school en de directeur is cruciaal voor kwaliteitsvol onderwijs. Succesverhalen geven je inspiratie, maar tonen ook drempels en hoe je kan omgaan met weerstanden.

directeur Christine Hannes
Actueel

Lerarentekort: “Lessen en klassen extra nemen, houden we niet vol”

Ook de GO! Spectrumschool voelt het lerarentekort. Het team springt elkaar bij waar kan. Directeur Christine Hannes: "Het is een loodzwaar jaar. Daarom doen we er alles aan om de job haalbaar te houden."

onderwijs flexibel organiseren
Trend

“Onderwijs dat niet flexibel is, hinkt eeuwig achterop”

De NOVA in Kessel-Lo stretcht de structuren van het secundair. Betekenisvol leren en een flexibele werking: directeur Hans Van Gelder.

Basisschool Alan Turing
Zo doen zij het

“Een school kan niet op alles ja zeggen”

Directeur Eva tekende een scherp schoolconcept uit: ze zet het vakmanschap van leraren centraal en houdt vast aan 10 ambities. Niet meer.

Lieven Viaene over krachtig schoolbeleid
Duiding

Onderwijsspiegel 2021: “Met een krachtig schoolbeleid blijf je overeind in crisistijd”

Een goed leer- en leefklimaat, maar te weinig brede basiszorg. Kennis komt vaak voldoende aan bod, vaardigheden minder. En 43% van de leerlingen vindt het niet rustig genoeg in de klas. Enkele opmerkelijke resultaten uit de Onderwijsspiegel 2021. Inspecteur-generaal Lieven Viaene legt uit.

Portret Liselotte Botterman
Zo doen zij het

Buitengewoon onderwijs voor iedereen?!

Kinderen mogen niet opgroeien in 2 aparte werelden, vindt Liselotte Botterman, directeur van GO! basisschool Klimop in Lokeren. En dus zet ze de poort breed open voor alle leerlingen. Ze leren van én met elkaar. “Wat werkt in de autiklas, helpt leerlingen uit het gewone onderwijs ook.

Sylvie Vanden Abeele, handelingsplancoach en Hilde Vervaele, directeur
Zo doen zij het

Handelingsplanning in het buitengewoon onderwijs: wat als de cirkel vierkant draait?

Handelingsplanning is het fundament van buitengewoon onderwijs. 5 logische fasen en een aanpak op maat van elk kind: MPI Vindingrijk op zoek

Startende directeur Annelies praat met kinderen op speelplaats
Verhaal

Directeur worden tijdens corona: “We bereiken meer dan in een normaal startjaar”

Annelies Steenacker start als directeur in volle coronacrisis. Weg inloopjaar. En toch bieden de moeilijke maanden ook kansen.

Portret directeur Dirk Bicker
Verhaal

“Sprong van grote, diverse school naar kleine, ‘witte’ kon niet groter zijn”

Van een hyperdiverse grote school in hartje Antwerpen switcht directeur Dirk Bicker na 16 jaar naar een kleine basisschool aan de witte rand. Een succes?

adjunct-directeur Bart Van den Driessche
Zo doen zij het

Zo kreeg VTI Dé Vakschool leerlingen en leraren mee in digitalisering

VTI Dé Vakschool Aalst heeft nu een duidelijk kader voor afstandsonderwijs, met 1 digitale leeromgeving. Hoe kregen ze iedereen zo snel mee?

Armoede op school herkennen en aanpakken
Schooltips

Armoede op school herkennen en aanpakken

Hoe kan je armoede op school herkennen en aanpakken? Met deze signalenlijst en tips van armoedeorganisaties maak je werk van een sterk armoedebeleid.

Portret Pieter Sprangers
Specialist

Personal coaching voor directeurs taboe?

“Personal coaching helpt je niet alleen als het slecht met je gaat”, zegt Pieter Sprangers, ex-schooldirecteur en onderwijsdesigner bij Domo De Refontiro. Hij coacht directeurs die willen groeien “Wie via personal coaching zijn school beter wil maken, is een meerwaardezoeker.”

Startende directeur Sahadi Daria met mondmasker
Verhaal

Van vluchteling tot schooldirecteur

Startende directeur Sahadi Daria wil dat kinderen vroeg hun talenten ontdekken, dat leraren en ouders graag op school komen. Zijn eigen tocht van vluchteling tot directeur is daar niet vreemd aan

Professor HRM en arbeidssociologie Peggy De Prins
Specialist

Duurzaam personeelsbeleid: een warm nest houdt leraren aan boord

“Als scholen willen voorkomen dat leraren er de brui aan geven, moeten ze werk maken van een duurzaam personeelsbeleid”, zegt HRM-expert Peggy de Prins. Hoe je dat doet? “Behandel hen zoals je leerlingen: zet in op talent, maak hen verantwoordelijk voor hun traject, geef inspraak en creëer een warm nest.”

directeur Ilse Martens over flexibele leerwegen
Zo doen zij het

Flexibele leerweg, flinke leerwinst

Hoe, wanneer, waar en met wie leerlingen leren? Dat pakken ze in basisschool Sint-Camillus flexibel aan. "We bereiken meer met onze leerlingen. En die extra leerwinst neemt jaar na jaar toe.” vertelt directeur Ilse Martens. Hoe tekent haar team soepele leerwegen uit die goed zijn voor leerlingen én leraren?

Schooltips

Onderwijsspiegel 2020: 8 conclusies uit het inspectierapport

532 scholen kregen in 2018-2019 onderwijsinspecteurs over de vloer. Die zagen veel visie en warme relaties, maar ook werkpunten rond evalueren, taalgericht onderwijs en professionalisering. Klasse filtert 8 conclusies uit het inspectierapport.

Tom Van Acker
Specialist

“Wie durft nu nog zeggen dat onderwijs niet wendbaar is?”

De eerste coronamaanden: wat neem je daaruit mee? Hoe ga je daar als team duurzaam mee aan de slag? Expert in slim organiseren Tom Van Acker zet je op weg.

Professor HRM en arbeidssociologie Peggy De Prins
Specialist

Je schoolteam wordt moe, wat nu?

Zoveel coronaweken duwen het energiepeil van je team onder nul. Hoe bewaak je de veerkracht van je team? Professor HRM Peggy De Prins versterkt jouw coachingtalent tijdens corona.

Andy Dorriné over wat te doen bij een slechte doorlichting
Verhaal

Hoe kruip je als school opnieuw recht na een slechte doorlichting?

2 weken voor de doorlichting trok Andy Dorriné als nieuwe directeur naar het Centrum Leren en Werken Antwerpen. De school draaide vierkant en de vorige directeur werd de laan uitgestuurd. Samen met zijn team de doorlichting redden was onmogelijk. De school redden, lukte wel

portret Hannelore De Greve
Duiding

En waarom word jij geen schooldirecteur?

“Directeur worden? Leraren denken daar nauwelijks over na, ook als ze de capaciteiten hebben”, zegt Hannelore De Greve (KdG, Antwerpen). Hoe kunnen ze ontdekken of die functie bij hen past? Via stages of gedeeld leiderschap?

Directeur Patrick De Clercq over hoge ambities
Trend

Directeur Patrick durft hoge ambities te stellen aan leraren en leerlingen

Hoge ambities stellen zonder je leerlingen onderweg te verliezen. Hoe spelen ze dat klaar in GO! Atheneum Etterbeek? Directeur Patrick De Clercq legt uit hoe zijn school continue het compromis zoekt tussen schijnbare tegenstellingen.

Onderwijsinspecteur Lieve Claes en Klasse-redacteur Seppe
Verhaal

Hoe werkt de onderwijsinspectie?

Hoe gaat de inspectie te werk? En wat is er anders aan inspectie 2.0? Loop mee in het spoor van Lieve Claes, onderwijsinspecteur.

Bedanktkaartjes Dag van de Directeur
Klik & Print

Dag van de Directeur: bedankingskaartjes

Waar blinkt jouw directeur in uit? En wil je hem of haar dat ook zeggen? Toon op de Dag van de Directeur jouw waardering met 1 van deze 6 bedankingskaartjes.

Els Claes, algemeen directeur KS Diest en Roger Haest, , voorzitter Inrichtend Comité Annuntiaten Heverlee
Zo doen zij het

Directeur en schoolbestuur: een sterk team

Vergeet het clubje van grijze mannen die graag de touwtjes in handen hebben. Tussen directeur Els en haar schoolbestuur loopt de samenwerking wél vlot. “Het stelt me vooral gerust dat zij het grote plaatje mee in het oog houden.”

Katrien Fransen, expert in gedeeld leiderschap
Specialist

Gedeeld leiderschap in het lerarenteam zoals in een voetbalploeg

Als de juiste leiders uit een team opstaan, volgen betere resultaten. Daarom pleit Katrien Fransen (KU Leuven) voor gedeeld leiderschap, zowel in sport als in onderwijs. Met verschillende leiders uit het lerarenteam die gekozen worden door de leraren.

Portret Els Decocker
Verhaal

Van leraar naar directeur … en terug

13 jaar was ze directeur van basisschool KLIM in Gent. Nu geeft Els Dekocker (57) er weer les. Is dat voor haar een stap terug? “Integendeel, ik groei!”

zij-instromer en directeur Eddy Marchand
Verhaal

Directeur Eddy: “Zowel in een kmo als een school leid je ménsen”

Waarom is iemand directeur? Klasse vraagt het schoolleiders op de man (of de vrouw) af. Zo ook ex-consultant Eddy Marchand: “Ik amuseer me in mijn job”.

Maarten Penninckx over doorlichting
Specialist

Bang voor de doorlichting?

De doorlichting zorgt voor stress en angst bij leraren en directeurs, merkte onderzoeker Maarten Penninckx. Ondanks goede cijfers voor de inspecteurs.

Portret Yves Larock
Specialist

Cocreatief leiderschap: “Doe een beroep op de wijsheid van de groep”

Als directeur hoef je niet alle antwoorden te hebben. “Cocreatief leidinggeven zorgt ervoor dat je teamleden meer zelf aan het stuur zitten van wat er te doen staat”, zegt Yves Larock van Schoolmakers.

Portret Hilde Struyvelt Leiderschapsstijl cocreatie
Verhaal

Directeur Hilde: “Ik hoef niet alles te controleren”

Directeur Hilde leerde de controle loslaten en samen met haar team vraagstukken tackelen. Lees hoe ze stilaan vervelde tot een cocreatief leider.

Andere thema's binnen School­beleid