Vlaanderen
Klasse.be

STEM en media­wijsheid

STEM, digitalisering en mediawijsheid: experts en leraren tonen welke invloed digitalisering en technologische ontwikkeling hebben op onderwijs, en hoe je met die innovaties je lessen sterker maakt.

Robbe Wulgaert met een smartphone bij zijn leerlingen
Actueel

ChatGPT: wat doen we ermee in de klas?

Nieuwe ontwikkelingen stellen schoolteams altijd voor nieuwe vragen. ICT-leraar Robbe Wulgaert deelt 4 inzichten over ChatGPT.

Portret van leraar Miek Feys tijdens de STEM-les
Zo doen zij het

“STEM-lessen draaien niet in het luchtledige”

Onze planeet is het speelterrein van de STEM-lessen van leraar Miek in het vierde en zesde leerjaar. Ook daar kan je hoog mikken.

Niels Vermeulen en Mieke Baelus, directeurs in de middenschool van SILA Westerlo
Zo doen zij het

“STEM toont leerlingen het nut van exacte wetenschappen”

Sila Westerlo, een secundaire school met een traditie van techniekonderwijs, sprong in 2012 voluit op de STEM-kar. Wat ziet ze 10 jaar later?

Klik en print bladwijzer met 'Digicharter'
Schooltips

Minder digitale druk op school met een digicharter

Online communicatie geeft stress. Duidelijke afspraken zijn nodig. Maak ze samen. De krachtlijnen passen op dit compacte digicharter.

Leraar geeft presentatie voor leerlingen
Tips

Zo zet je een presentatietool goed in tijdens je les

Aandacht vangen met je presentatie in de les? Jean-Pierre Pluymers verklapt 5 vuistregels bij het gebruik van presentatietools.

digisprong
Actueel

Financiële issues bij de Digisprong: 5 vragen van scholen

Mogen leerlingen een eigen laptop meebrengen? Mag de school internetkosten doorrekenen? En 1 laptop per leerling: is dat verplicht?

Kristof De Ridder bij leerlingen in de klas
Zo doen zij het

In 5 stappen naar een succesvol ICT-beleid in de basisschool

Hoe werk je in het basisonderwijs toe naar een krachtig ICT-beleid? Met het stappenplan van Digisprong bereidt je school zich goed voor.

Hanne Rosius en Jochen Didden - PXL
Specialist

5 misvattingen over digitalisering in de kleuterklas

Waarom al in de kleuterklas starten met ICT-vaardigheden? En hoe doe je dat zinvol? Hanne Rosius en Jochen Didden (PXL) over 5 misvattingen.

Wat vind jij?

Moeten smartphones op school verboden worden?

Smartphones op school: mag dat? Kies je beter voor een smartphoneverbod? Of is het de taak van onderwijs om leerlingen ermee te leren omgaan?

Experten Mehtap Akgüre, Annemie Hermans en Sarah Jooken
Zo doen zij het

Zo surfen je bso-leerlingen met een kritische blik

Maar 24% van de bso-leerlingen 3e graad haalt de eindtermen mediawijsheid en kritisch denken. 3 leraren vertellen wat werkt in hun les.

specialist radicalisering Emilie Le Roi over propagandatechnieken
Duiding

Kritisch denken: help je leerlingen 4 manipulatietechnieken herkennen

Achter heel wat communicatieboodschappen zitten een of meer van deze propaganda- of manipulatietechnieken. Help jij je leerlingen ze te identificeren?

juf Sarah Mariën leest een prentenboek voor in haar klas
Zo doen zij het

“Er zit meer in een prentenboek dan je denkt”

Joris Van Elsen en Emke Op ‘t Eynde onderzochten hoe je met prentenboeken wiskundige en probleemoplossende vaardigheden stimuleert bij kleuters. Kijk hoe juf Sarah dat aanpakt.

gdpr-digitalisering-school
Schooltips

Is jouw school nog GDPR-proof? 5 vragen die de digitalisering oproept

Online les, digitalisering van je leerlingvolgsysteem, nieuwe apps: is je school nog GDPR-proof? Antwoord op vaak gestelde vragen.

Portretten van Jeroen Vynck , Bertien Boon en Pieter Kemme
Tips

Digitale (r)evolutie op school: wat doet een ICT-coördinator vandaag?

Meer middelen voor ICT, maar ook meer taken en uitdagingen. Met deze tips van 3 ICT-coördinatoren boek je digitale winst op school.

Jongen met 3D-bril
Verhaal

Zo stoomt Dirk zijn leerlingen klaar voor de toekomst

Lesgeven met oog voor de toekomst: de leerlingen van TSM werken virtueel aan een elektrische auto. "Innovatie is een mindset", zegt TAC Dirk.

illustratie met figuren die online lesgeven
Specialist

Digitaal kapitaal opbouwen in je lerarenteam: “Geen ‘one size fits all’”

"De ICT-competenties van de leraren in je team verschillen, en dus ook hun noden", stelt Jo Tondeur (VUB). Welke 4 types herken jij?

leraar Sara aan laat haar leerlingen kritisch denken
Zo doen zij het

Kritisch denken in secundair: “Laat minstens 1% twijfel toe”

"Buig je uitspraken om tot vragen en spoor zelf andere meningen op”, vraagt leraar Sara aan haar leerlingen. Daar start kritisch denken.

directeur Veerle Scheirs over haar ICT-beleid
Zo doen zij het

“ICT-beleid start niet met laptops kopen”

Digitale omslag: ICT in elk vak, een laptop voor elke leerling. “Maar maak eerst je pedagogische visie”, waarschuwt directeur Veerle. "Zodat die laptop een middel blijft, en geen doel op zich wordt."

Groepswerk online
Zo doen zij het

Digitaal groepswerk: “Je geeft makkelijker tussentijdse feedback”

Mis je het echte contact bij digitaal groepswerk? Of biedt het ook kansen? En is het ook bij 100% contactonderwijs een sterke werkvorm? Leraar Emanuela (Inspirocollege) en expert Katrien (Toll-net) laten er hun licht over schijnen.

Olivier Van Roy
Zo doen zij het

Kritisch denken in de lagere school: “Soms belonen we volgzaamheid te veel”

Met mediawijsheid en kritische vragen daagt meester Olivier zijn leerlingen van het zesde leerjaar uit om voor zichzelf te leren denken.

Portret Tim Verheyden
Specialist

“Klassen zijn dé plek om kritisch denken te stimuleren”

Sociale media doen leerlingen twijfelen over het corona-vaccin. Tim Verheyden: “Een klas is dé plek voor discussie en kritisch denken."

Brecht Decoene voor de klas
Specialist

“Kritisch denken: een krachtig medicijn tegen onzin”

Hoe krijg je leerlingen met kritisch denken zover om onzin te doorprikken en niet alleen andermans maar ook hun eigen waarheid te bevragen?

Cindy Blommaerts uit het Kardinaal Van Roey-instituut in Vorselaar geeft de zware wiskunde uit de derde graad.
Verhaal

“De wiskundeknobbel bestaat echt. Maar hij volstaat niet”

Leraar Cindy's passie: 'zware wiskunde' geven in de derde graad. "Leerlingen doorgronden moeilijke leerstof pas ls ze ervan leren houden!"

leerling met smartphone
Duiding

Wanneer wordt sexting een probleem?

Bijna 1 op de 10 jongeren stuurt wel eens een seksueel getinte foto. Vaak verloopt sexting zonder problemen, maar wanneer moet je als school ingrijpen?

Soenens
Actueel

“Leraren moeten de nuance terugbrengen”

VRT-journalist Björn Soenens loodst Journaal-kijkend Vlaanderen door het kluwen van de Amerikaanse politiek en bijbehorende moddergevechten. Vastberaden en genuanceerd. “Mensen leven in een wereld die ze steeds minder begrijpen. Het is de taak van journalisten en leraren om het volledige verhaal te brengen.”

leraar Maarten De Vos in de klas met een leerling op haar laptop
Zo doen zij het

Adaptieve tools: 5 voordelen

Secundaire Freinetschool ‘tvier zoekt al jaren haar weg in adaptieve tools en schudt 5 voordelen uit de mouw.

ICT kleuters digitaal in de kleuterklas
Zo doen zij het

ICT in de kleuterklas: meer dan pret met de tablet

"Als we tablets reduceren tot amusement dan onderschatten we kleuters", stellen CT-coördinator Ann en kleuterleraar Anneloor: Daarom start hun prikkelende ICT-leerlijn al in de kleuterklas.

Leerling op een tablet met adaptieve leeromgeving
Zo doen zij het

Leerachterstand aanpakken met adaptieve leeromgeving

Leerachterstand aanpakken en differentiëren, het loopt in Basisschool De Startbaan op wieltjes. Want hun adaptieve leeromgeving zet online lessen en oefeningen op maat klaar.

Katleen Gabriëls
Trend

Artificiële intelligentie in onderwijs: minder werk voor de leraar?

Artificiële intelligentie kan schoolverlaters of de perfecte vervolgopleiding voorspellen. Maar neemt ook werk uit handen. Wat weet jij over artificiële intelligentie?

Portret Henk Rijckaert
Mening

“Stop met stappenplannen, kies voor klooien in de klas”

Comedian, ex-leraar en maker Henk Rijckaert gelooft in doe-onderwijs: "Het is maf hoe ver de fantasie van kinderen reikt als ze iets mogen bouwen. Geen betere les dan die van vallen en opstaan."

Portret Kevin Breyne en Nancy Dedeurwaarder
Zo doen zij het

Zo zet je duurzaam in op digitale didactiek

Klaar om van digitale didactiek in jouw school een blijver te maken? Algemeen directeur Nancy Dedeurwaerder en leraar Kevin Breyne vertellen hoe ze dat in scholengroep Rhizo Kortrijk-Zwevegem doen.

Illustratie Fake News - doorprikken
Duiding

Waarom elke leraar over fake news moet lesgeven

Jongeren zijn vatbaar voor fake news. Hoe komt dat? Waar komt fake news vandaan? Hoe leer jij je leerlingen kritisch kijken? En waar vind je goed lesmateriaal?

Professor Wijnand Ijsselsteijn
Trend

Virtual reality in de klas: “Er is al heel veel mogelijk”

Met een VR-bril in de grafkamer van Toetanchamon rondneuzen, door het zonnestelsel zweven of leven in een vluchtelingenkamp. Professor Wijnand Ijsselsteijn toont wat je nu al kan met virtual reality in de klas en blikt vooruit.

eTwinning: icoontjes online uitwisseling
Tips

Online uitwisseling: overwin je drempelvrees

Een online uitwisselingsproject met een buitenlandse school: veel gedoe? Welnee! Leraren Philippe, Ilse en Trui zijn lid van eTwinning, een online community voor basis- en secundaire scholen in Europa. Zij helpen je over 4 drempels.

Beeld van een 3D printer
Zo doen zij het

Kunnen we het maken? Nou én óf, in een fablab!

Makersonderwijs is leren door dingen te maken. In een fablab kan het. Ontwerpen van leerlingen worden er realiteit dankzij techniek en wetenschap. Leraar Evert: "Hier kan zoveel meer dan op school!"

Professor informaticawetenschappen Frank Neven over computationeel denken
Specialist

Nieuwe eindterm: leer je leerlingen denken als een computer

Professor informaticawetenschappen Frank Neven loodst je door het abc van computationeel denken in basis- en secundair onderwijs.

STEM-school: Leerlingen bouwen stelling
Zo doen zij het

Levensecht leren: leerlingen bouwen hun eigen STEM-school

Levensecht leren krijgt een nieuwe dimensie in Provil Lommel. Leerlingen bouwen er hun eigen STEM-school, samen met het bedrijfsleven en hoger onderwijs.

leraar en leerlingen bouwen een kar
Video

STEM in buitengewoon lager maakt leerlingen zelfredzaam

De leerlingen in Bulo De Torretjes krijgen elke week een uur STEM. Leraar Chris Dewaeie vult zijn klas met boormachines, pluggen en schroeven. “Door kinderen uit te dagen en verantwoordelijkheid te geven, kunnen ze later zelf een pak klusjes klaren.

STEM - Leerlingen werken aan hun eindproject (HIM)
Trend

“STEM-onderwijs met bedrijven als partner versterkt leerlingen én leraren”

Hoe houdt je STEM-onderwijs de vinger aan de pols in een snel veranderende technologische wereld? In Limburg werken scholen nauw samen met hoogtechnologische bedrijven in projecten met een maatschappelijke meerwaarde. En daar winnen alle partijen bij.

Specialist Marieke en leraren Christian en Sarah
Zo doen zij het

Onderzocht: “Technologie-ondersteund leren wérkt”

Biedt technologie in de les leerwinst? Daar wilden 3 scholen bewijs voor. Ze dienden zélf hun vraag in bij de KULeuven. 5 onderzoeksconclusies.

Kleuters spelen met blokken tijdens les rond wiskunde
Zo doen zij het

Juf Sigrid ziet overal kansen voor wiskunde met kleuters

Kleuterleraren grijpen elke kans om taal te stimuleren. Maar komt wiskunde te vroeg voor kleuters? Juf Sigrid vindt van niet.

Portret Hilde Rabaut, lector wiskunde aan de Hogeschool Gent
Specialist

Kleuters klaar voor wiskunde? Reken maar van wel

Kleuters houden van wiskunde, stelt Hilde Rabaut, lector wiskunde aan de Hogeschool Gent. Hun leraren vaak iets minder. Daardoor missen ze kansen. “Zonde, want zonder goed uitgewerkte wiskundelessen op leeftijd doen we kinderen tekort.”

leraar laat filmpje zien op laptop
Mag dat?

Wat met auteursrechten als je een film(fragment) vertoont op school?

Als ik als leraar een film(fragment) vertoon in de klas, moet ik dan toestemming hebben van de maker en SABAM een vergoeding betalen? Geldt dit ook voor YouTube-filmpjes?

Serge Vrancken met zijn leerlingen
Trend

Digitaal toetsen: hoe begin je eraan?

Digitaal toetsen kan de werklast van leraren verminderen én de kwaliteit van onderwijs versterken. Leraar Serge vertelt hoe hij digitaal evalueert.

programmeren in de klas voor dummies: pixel-monster
Tips

Programmeren in de klas voor dummies

In de lagere school leren programmeren: niets voor jou? Onvoldoende computers? Of andere drempels? ICT-coördinator Lies en CoderDojo-coach Toon helpen je erover.

Meisje speelt games met VR-bril
Specialist

Zijn de leereffecten van games overroepen?

Games in de les maken leren leuker. Maar zijn ze ook goed voor de motivatie en de leerwinst? Onderzoeker Anissa All over de leereffecten van serious games.

Portret Kristien Druyts
Verhaal

Sexting op school: “Er circuleerden naaktfoto’s van leerlingen”

Toen leerlingen naaktfoto’s van tientallen meisjes verspreidden via sociale media stond het Sint-Theresiacollege in Kapelle-op-den-Bos op zijn kop. “Dit sexting-incident is zo groot dat je niet zomaar de 'daders' van school kan sturen”, wist directeur Kristien meteen.

kleuters kleuren water
Zo doen zij het

STEM met kleuters: 5 tips

Je hoeft geen techneut te zijn om met je kleuters rond STEM te werken. Kijk hoe juf Lieselot haar klas onderdompelt in de wereld van wetenschap en techniek. Of is het omgekeerd?

illustratie van patroon met sociale media-icoontjes
Specialist

Mediawijsheid: het nieuwe lezen en schrijven

Jongeren zijn niet de digital natives voor wie we ze houden. Ze slagen er niet in om goed om te gaan met (digitale) media. “Elke leraar kan hen dat aanleren."

Leerlingen bekijkt instructiefilmpjes instructiefilmpjes eerst thuis
Trend

Flipping the classroom zet de les op zijn kop

Klassikale les en huiswerk omwisselen, dat is het idee achter flipping the classroom. Er staat wel nog een leraar voor de klas. Maar de les, die hebben de leerlingen al thuis op YouTube gezien.

Andere thema's binnen Klastips