Vlaanderen
Klasse.be

STEM en media­wijsheid

STEM, digitalisering en mediawijsheid: experts en leraren tonen welke invloed digitalisering en technologische ontwikkeling hebben op onderwijs, en hoe je met die innovaties je lessen sterker maakt.

illustratie met figuren die online lesgeven
Specialist

Digitaal kapitaal opbouwen in je team: “Geen ‘one size fits all’”

Versnelde de pandemie digitalisering op school? "Alles begint met het besef dat de noden binnen een team sterk verschillen", zegt Jo Tondeur. Zijn tip? Richt een Teacher Design Team op.

leraar Sara aan laat haar leerlingen kritisch denken
Zo doen zij het

Kritisch denken in secundair: “Laat minstens 1% twijfel toe”

"Buig je uitspraken om tot vragen en spoor zelf andere meningen op”, vraagt leraar Sara aan haar leerlingen. Daar start kritisch denken.

directeur Veerle Scheirs over haar ICT-beleid
Zo doen zij het

“ICT-beleid start niet met laptops kopen”

Digitale omslag: ICT in elk vak, een laptop voor elke leerling. “Maar maak eerst je pedagogische visie”, waarschuwt directeur Veerle. "Zodat die laptop een middel blijft, en geen doel op zich wordt."

Olivier Van Roy
Zo doen zij het

Kritisch denken in de lagere school: “Soms belonen we volgzaamheid te veel”

Met mediawijsheid en kritische vragen daagt meester Olivier zijn leerlingen van het zesde leerjaar uit om voor zichzelf te leren denken.

Brecht Decoene voor de klas
Specialist

“Kritisch denken: een krachtig medicijn tegen onzin”

Hoe krijg je leerlingen met kritisch denken zover om onzin te doorprikken en niet alleen andermans maar ook hun eigen waarheid te bevragen?

Cindy Blommaerts uit het Kardinaal Van Roey-instituut in Vorselaar geeft de zware wiskunde uit de derde graad.
Verhaal

“De wiskundeknobbel bestaat echt. Maar hij volstaat niet.”

Leraar Cindy's passie: 'zware wiskunde' geven in de derde graad. "Leerlingen doorgronden moeilijke leerstof pas ls ze ervan leren houden!"

leerling met smartphone
Duiding

Wanneer wordt sexting een probleem?

Bijna 1 op de 10 jongeren stuurt wel eens een seksueel getinte foto. Vaak verloopt sexting zonder problemen, maar wanneer moet je als school ingrijpen?

Illustratie 'week tegen pesten'
Tips

Digitale druk bij jongeren: 5 dingen die je nog niet wist over online vriendschappen

Sociale media leggen veel druk op vriendschappen bij jongeren. “Als leraar kan je leerlingen er verstandig mee leren omspringen. Dan helpt het als je mee bent.” 5 dingen die je nog niet wist.

Soenens
Actueel

“Leraren moeten de nuance terugbrengen”

VRT-journalist Björn Soenens loodst Journaal-kijkend Vlaanderen door het kluwen van de Amerikaanse politiek en bijbehorende moddergevechten. Vastberaden en genuanceerd. “Mensen leven in een wereld die ze steeds minder begrijpen. Het is de taak van journalisten en leraren om het volledige verhaal te brengen.”

leraar Maarten De Vos in de klas met een leerling op haar laptop
Zo doen zij het

Adaptieve tools: 5 voordelen

Secundaire Freinetschool ‘tvier zoekt al jaren haar weg in adaptieve tools en schudt 5 voordelen uit de mouw.

ICT kleuters digitaal in de kleuterklas
Zo doen zij het

ICT in de kleuterklas: meer dan pret met de tablet

"Als we tablets reduceren tot amusement dan onderschatten we kleuters", stellen CT-coördinator Ann en kleuterleraar Anneloor: Daarom start hun prikkelende ICT-leerlijn al in de kleuterklas.

Leerling op een tablet met adaptieve leeromgeving
Zo doen zij het

Leerachterstand aanpakken met adaptieve leeromgeving

Leerachterstand aanpakken en differentiëren, het loopt in Basisschool De Startbaan op wieltjes. Want hun adaptieve leeromgeving zet online lessen en oefeningen op maat klaar.

Katleen Gabriëls
Specialist

Artificiële intelligentie in onderwijs: minder werk voor de leraar?

Artificiële intelligentie kan schoolverlaters of de perfecte vervolgopleiding voorspellen. Maar neemt ook werk uit handen. Wat weet jij over artificiële intelligentie?

leraar tijdens een videoles
Tips

11 tips voor een goede videoles

Met deze wetenschappelijk onderbouwde tips leren je leerlingen meer uit je videoles.

Portret Henk Rijckaert
Mening

“Stop met stappenplannen, kies voor klooien in de klas”

Comedian, ex-leraar en maker Henk Rijckaert gelooft in doe-onderwijs: "Het is maf hoe ver de fantasie van kinderen reikt als ze iets mogen bouwen. Geen betere les dan die van vallen en opstaan."

Icoontjes over afstandsleren
Schooltips

Afstandsleren voor gevorderden

Hebben Smartschool Live en Bookwidgets geen geheimen meer voor je? Nog energie over om eens te experimenteren met groepswerk, spreekopdrachten of een interactieve videoles? Toll-net geeft tips en tools voor afstandsleren level 2.

Illustratie Fake News - doorprikken
Duiding

Waarom elke leraar over fake news moet lesgeven

Jongeren zijn vatbaar voor fake news. Hoe komt dat? Waar komt fake news vandaan? Hoe leer jij je leerlingen kritisch kijken? En waar vind je goed lesmateriaal?

Jan Royackers over zelfsturing op afstand
Tips

Zelfsturing op afstand: 8 tips

Leren op afstand vraagt een extra portie zelfsturing van je leerlingen. Hoe pak je dat aan? Jan Royackers van Schoolmakers zet je op weg met 8 tips.

Professor Wijnand Ijsselsteijn
Trend

Virtual reality in de klas: “Er is al heel veel mogelijk”

Met een VR-bril in de grafkamer van Toetanchamon rondneuzen, door het zonnestelsel zweven of leven in een vluchtelingenkamp. Professor Wijnand Ijsselsteijn toont wat je nu al kan met virtual reality in de klas en blikt vooruit.

eTwinning: icoontjes online uitwisseling
Tips

Online uitwisseling: overwin je drempelvrees

Een online uitwisselingsproject met een buitenlandse school: veel gedoe? Welnee! Leraren Philippe, Ilse en Trui zijn lid van eTwinning, een online community voor basis- en secundaire scholen in Europa. Zij helpen je over 4 drempels.

Beeld van een 3D printer
Zo doen zij het

Kunnen we het maken? Nou én óf, in een fablab!

Makersonderwijs is leren door dingen te maken. In een fablab kan het. Ontwerpen van leerlingen worden er realiteit dankzij techniek en wetenschap. Leraar Evert: "Hier kan zoveel meer dan op school!"

Professor informaticawetenschappen Frank Neven over computationeel denken
Specialist

Nieuwe eindterm: leer je leerlingen denken als een computer

Professor informaticawetenschappen Frank Neven loodst je door het abc van computationeel denken in basis- en secundair onderwijs.

STEM-school: Leerlingen bouwen stelling
Zo doen zij het

Levensecht leren: leerlingen bouwen hun eigen STEM-school

Levensecht leren krijgt een nieuwe dimensie in Provil Lommel. Leerlingen bouwen er hun eigen STEM-school, samen met het bedrijfsleven en hoger onderwijs.

Hannelore Bove in een labo - tso bewuste studiekeuze
Mening

“Aso, bso en tso zijn perfect evenwaardig”

Hannelore Bové, van tso tot topwetenschapper: “Tso is geen light versie van aso, wel een even waardevolle plek waar andere talenten aangesproken worden."

leraar en leerlingen bouwen een kar
Zo doen zij het

STEM in buitengewoon lager maakt leerlingen zelfredzaam

De leerlingen in Bulo De Torretjes krijgen elke week een uur STEM. Leraar Chris Dewaeie vult zijn klas met boormachines, pluggen en schroeven. “Door kinderen uit te dagen en verantwoordelijkheid te geven, kunnen ze later zelf een pak klusjes klaren.

STEM - Leerlingen werken aan hun eindproject (HIM)
Trend

“STEM-onderwijs met bedrijven als partner versterkt leerlingen én leraren”

Hoe houdt je STEM-onderwijs de vinger aan de pols in een snel veranderende technologische wereld? In Limburg werken scholen nauw samen met hoogtechnologische bedrijven in projecten met een maatschappelijke meerwaarde. En daar winnen alle partijen bij.

Smartphone met Google Classroom open op het scherm
Trend

Met z’n allen naar de klas van juffrouw Google?

Google Classroom en Microsoft 365 veroveren de Vlaamse scholen. Moeten we blij zijn of maken we ons maar beter zorgen over onze privacy?

Specialist Marieke en leraren Christian en Sarah
Zo doen zij het

Onderzocht: “Technologie-ondersteund leren wérkt”

Biedt technologie in de les leerwinst? Daar wilden 3 scholen bewijs voor. Ze dienden zélf hun vraag in bij de KULeuven. 5 onderzoeksconclusies.

Juf Sigrid leert wiskunde aan haar kleuters
Verhaal

Juf Sigrid ziet overal kansen voor wiskunde met kleuters

Kleuterleraren grijpen elke kans om taal te stimuleren. Maar komen cijfers te vroeg voor kleuters? Juf Sigrid vindt van niet.

Portret Hilde Rabaut, lector wiskunde aan de Hogeschool Gent
Specialist

Kleuters klaar voor wiskunde? Reken maar van wel.

Kleuters houden van wiskunde, stelt Hilde Rabaut, lector wiskunde aan de Hogeschool Gent. Hun leraren vaak iets minder. Daardoor missen ze kansen. “Zonde, want zonder goed uitgewerkte wiskundelessen op leeftijd doen we kinderen tekort.”

klas met laptops in O! Campus Technisch Atheneum Halle
Schooltips

Laptopschool: hoe maak je de omslag van papier naar digitaal?

Alle boeken buiten: ICT-coördinator Bertien Boon vertelt hoe haar school een laptopschool werd en werk maakt van een sterk ICT-beleid.

illustratie van twee honden en een smartphone-hond
Specialist

Smartphones op school: hotspot of notspot?

Kunnen smartphones op de speelplaats en in de klas? Of moeten ze de locker in? Professor Lieven De Marez (UGent): "Leer je leerlingen ermee omgaan."

leraar laat filmpje zien op laptop
Mag dat?

Wat met auteursrechten als je een film(fragment) vertoont op school?

Als ik als leraar een film(fragment) vertoon in de klas, moet ik dan toestemming hebben van de maker en SABAM een vergoeding betalen? Geldt dit ook voor YouTube-filmpjes?

Serge Vrancken met zijn leerlingen
Trend

Digitaal toetsen: hoe begin je eraan?

De technologie staat klaar. Digitaal toetsen kan de werklast van leraren verminderen én de kwaliteit van onderwijs versterken, zeggen experten. Toch vind je in Vlaanderen amper leraren die digitaal evalueren. Leraar Serge vertelt hoe hij digitaal toetst. En tussendoor verklappen 3 specialisten wat je met digitaal toetsen nóg kan.

Mensen met 3D-bril op de BETT-beurs in Londen
Trend

STEM: 6 technologie-tips die jij nog niet kent

Klasse-redacteur Sara en STEM-leraar Stefanie kiezen op de BETT-beurs voor onderwijstechnologie 6 nieuwigheden uit voor jou. Welke ken je al?

programmeren in de klas voor dummies: pixel-monster
Tips

Programmeren in de klas voor dummies

In de lagere school leren programmeren: niets voor jou? Onvoldoende computers? Of andere drempels? ICT-coördinator Lies en CoderDojo-coach Toon helpen je erover.

Juf met kinderen en iPad
Duiding

Hoe digitaal is het klaslokaal?

Steeds meer ICT in de klas. Tablets en laptops in opmars. Maar ook: 1 op de 3 scholen zonder ICT-beleid. 7 resultaten van het MICTIVO-onderzoek toegelicht.

smartphone met app
Tips

Deze 5 apps maken jouw lessen beter

Leren, plannen, spelen. Apps zet je in als toetsmiddel, nieuwskanaal, klasquiz of als lay-out tool voor de klas-affiche. Leraren en app-specialisten Ive Hapers (techblogger, 3e leerjaar) en Vik Pauwels (pedagogisch ict-coördinator) tippen hun favorieten.

Neuropsycholoog Elke Geraerts over de invloed van technologie op het brein
Specialist

Wat doet technologie met het brein?

"Technologie put het brein uit", vertelt neuropsycholoog Elke Geraerts. Ze pleit voor meer breinkennis en aandachtsmanagement. Bij leraren én leerlingen.

leraar Bart Despiegelaere over smartschool
Zo doen zij het

School maakt spelregels voor Smartschool

"Smartschool is nuttig, maar het steeds intensievere gebruik zorgde voor onrust onder leraren", vertelt Bart Despiegelaere, leraar op het Sint-Augustinusinstituut in Aalst. Heldere spelregels brachten de rust terug.

portret Laura Buelinckx
Blog

Een schooldag zonder smartphone moet lukken

Smartphones op school? "Liever niet", vindt Laura, leraar Nederlands in Vilvoorde. “Mijn leerlingen zoeken al zo vaak het parallelle universum op, dus moet een schooldag zonder smartphone perfect mogelijk zijn."

Community service learning : leerlingen werken samen aan hulpmiddel voor kinderen met een beperking
Trend

Samen spaghettisaus maken met 1 hand: wat leer je daaruit?

Community service learning: een nieuwe buzz-woord in onderwijsland. 3 secundaire scholen uit Wetteren zijn de pioniers in Vlaanderen.

Meisje speelt games met VR-bril
Specialist

Zijn de leereffecten van games overroepen?

Games in de les maken leren leuker. Maar zijn ze ook goed voor de motivatie en de leerwinst? Onderzoeker Anissa All over de leereffecten van serious games.

Portret Kristien Druyts
Verhaal

Sexting op school: “Er circuleerden naaktfoto’s van leerlingen”

Toen leerlingen naaktfoto’s van tientallen meisjes verspreidden via sociale media stond het Sint-Theresiacollege in Kapelle-op-den-Bos op zijn kop. “Dit sexting-incident is zo groot dat je niet zomaar de 'daders' van school kan sturen”, wist directeur Kristien meteen.

tube tandpasta en tandenborstel
Mag dat?

Reclame en sponsoring op school: wat mag en wat niet?

De leraar mag geen lesmateriaal gebruiken van een bepaald merk, zoals tandpasta bij een les over hygiëne. Reclame mag niet op school. En sponsoring dan?

kleuters kleuren water
Zo doen zij het

STEM met kleuters: 5 tips

Je hoeft geen techneut te zijn om met je kleuters rond STEM te werken. Kijk hoe juf Lieselot haar klas onderdompelt in de wereld van wetenschap en techniek. Of is het omgekeerd?

meisjes aan het werk met hout en koord
Duiding

Zo krijg je meer meisjes in STEM

In de STEM-studierichtingen zit maar 30% meisjes. Daarom: 6 manieren om meer meisjes in STEM-studierichtingen te krijgen.

twee jongens bij werkbank
Zo doen zij het

Van tso naar STEM: “Stofjas uit en kwaliteit omhoog”

STEM is radicaal anders lesgeven. Op de tso-school Sint-Jozefinstituut in Schoten willen ze niet meer terug naar de oude manier van lesgeven.

Meisje volgt les
Schooltips

Herken een echte STEM-school met deze checklist

Een paar uurtjes extra wiskunde maken van een school nog geen STEM-school. Hoe herken je een échte STEM-school? Check deze vragenlijst.

close-up van tablet met game 'Classcraft'
Zo doen zij het

Games in de klas: 2 praktijkvoorbeelden

Leraren Jeroen en Martin gebruiken games in de klas. "Leerlingen zijn actiever bezig met de les", stellen ze vast.

Mario Hannes
Zo doen zij het

Mediawijsheid in je schoolbeleid: 10 pijlers

Gsm's in de klas? Wat als een leraar stiekem gefilmd wordt? De secundaire school Rozenberg maakt een beleid rond mediawijsheid op basis van 1 regel: respect.

illustratie van patroon met sociale media-icoontjes
Specialist

Mediawijsheid: het nieuwe lezen en schrijven

Jongeren zijn niet de digital natives voor wie we ze houden. Ze slagen er niet in om goed om te gaan met (digitale) media. “Elke leraar kan hen dat aanleren."

Jongens met GSM in de klas
Tips

Hoe overleef je gsm’s in de klas?

Gsm’s tijdens de les? Ja, maar ... wat als ze de hele tijd op Facebook zitten? Of wat als ik stiekem gefilmd word? En wat met leerlingen zonder? Met 10 tips kan je die excuses alvast niet meer inroepen.

kleurrijke illustratie met sociale media iconen
Specialist

Sociale media op school

Welke vragen hebben leraren rond sociale media op school? Kevin De Ridder, medeauteur van ‘Sociale media op school” en verantwoordelijke sociale media van het GO! geeft tips.

Leerlingen bekijkt instructiefilmpjes instructiefilmpjes eerst thuis
Trend

Flipping the classroom zet de les op zijn kop

Klassikale les en huiswerk omwisselen, dat is het idee achter flipping the classroom. Er staat wel nog een leraar voor de klas. Maar de les, die hebben de leerlingen al thuis op YouTube gezien.

Andere thema's binnen Klastips