Vlaanderen
Klasse.be

Mentale gezondheid

Leren lukt beter als je je hoofd vrij hebt. Specialisten, directeurs en leraren over het belang van mentale gezondheid en hoe je inzet op de psychische gezondheid van je klas.

Klinisch psycholoog Elke Van Hoof
Duiding

“Zorgen scholen even goed voor leraren dan voor leerlingen?”

Burn-out en stress vellen leraren en directeurs meer dan andere werknemers. Klinisch psycholoog Elke Van Hoof vraagt actie vóór ze hun energie verliezen.

Verhaal

Wat maakt jongeren vatbaar voor radicale ideeën?

Jongeren worden vatbaar voor radicale ideeën wanneer ze het gevoel hebben dat ze nergens bijhoren. Jongerenwerker Christian vertelt hoe het hem overkwam als tiener. Hij legt ook uit wat leraren kunnen doen om jongeren te ondersteunen in hun zoektocht naar een gezonde identiteit.

Kleuter met stress in de klas
Tips

“Burn-out voorkomen begint al in de kleuterklas”

Stress is onvermijdelijk, ook in de kleuterklas. Maai Huyse (UCLL) geeft tips hoe je kleuters daarin kan ondersteunen.

Leraar Robin De Palmenaer over stress in de klas
Zo doen zij het

“Wie constant op de teentoppen loopt, krijgt kramp”

Zonder ongezonde stress gaat de leerstof er beter in, ondervond leraar Robin. Met praatrondes, een magische stoel en de Piet Huysentruyt-techniek bouwt hij een stevige antistressmuur.

kinder- en jeugdpsychiater Eva Kestens
Specialist

“Minder stress in de klas dankzij ritme en rituelen”

Hoe hou je te veel ongezonde stress uit je klas? Jeugdpsychiater Eva Kestens: "Een brein heeft rustmomenten nodig, om daarna beter te leren."

Ludovic Beuselinck stress door thuissituaties
Tips

Hoe verlaag je stress door thuissituaties?

"We kunnen de thuisproblemen van leerlingen niet oplossen, maar ze wel weerbaarder maken tegen stress." Kanaliseer stress door thuissituaties met een boksbal, origami, ravotten in de Ardennen én teamwork.

Meisje buiten op een bank aan de school
Hulplijnen

Kindermishandeling aanpakken in 4 fasen

Een leerling vertoont signalen van kindermishandeling. Wat doe je als leraar? En welke taken draag je beter over aan je zorgteam of CLB?

Marleen Sterckx over signalen van kindermishandeling in de klas
Specialist

Wat als een leraar kindermishandeling vermoedt?

Minstens 1 leerling in elke klas krijgt thuis te maken met kindermishandeling. En het duurt soms jaren voor een school de signalen oppikt.

Maarten Vansteenkiste over motivatie bij leerlingen
Specialist

Als de motivatie van je leerlingen op een dieptepunt zit: start met ABC

Zit de motivatie van je leerlingen op een dieptepunt? Keer het tij met het ABC van autonomie, betrokkenheid en competentie: tips van motivatiepsycholoog Maarten Vansteenkiste.

Verbinding in je team: 5 teamactiviteiten
Tips

Verbinding in je team: 5 veilige teamactiviteiten

Mis je ze ook? Die overvolle lerarenkamer, de warme gesprekjes bij een kop koffie of die energieboosters van het feestcomité? Ze zijn de lijm van je team. Daarom is het belangrijk om ook tijdens dit corona-jaar in te zetten op verbinding, live of digitaal. 5 speelse én veilige activiteiten! 1.

Dagboek zelfdoding leerling corona
Verhaal

Als een leerling in coronatijd uit het leven stapt: dagboek

Na de zelfdoding van een leerling in coronatijd, ontfermt leraar Diane zich over het rouwproces op school. Lees mee in haar dagboek.

Portret Sofie Crommen
Tips

Leerlingen met sombere gedachten? Geef ze perspectief

Tijdens de tweede lockdown voelen veel leerlingen zich somber. Met de tips van psychiater Sofie Crommen geef jij je leerlingen weer perspectief.

Piekerprof Bart Verkuil
Specialist

“Piekeren is een keuze, de knop omdraaien ook”

"Piekeren heeft nut, zolang je niet nachtenlang wakker ligt over ene leerling." Bart Verkuil (universiteit Leiden) doet onderzoek naar ons piekergedrag. En heeft advies voor leraren met kopzorgen.

Zorgleraar Joëlle van Leefschool De Dageraad
Zo doen zij het

Zorgleraar Joëlle ziet voordelen van afstandsonderwijs

Minder prikkels en meer concentratie. Minder wiebelen en meer pauzes in de tuin. Zorgleraar Joëlle van Leefschool De Dageraad in Antwerpen zag de voordelen van afstandsonderwijs voor sommige leerlingen.

Wandelcoaching / wandelgesprek met leraar Jeroen
Zo doen zij het

Leerlingen begeleiden tijdens een wandelgesprek: “Ik wil dit blijven doen”

Leraar Jeroen kreeg een bericht van een leerling die het moeilijk had. “De lessen op school waren geschorst door corona en een videogesprek leek te afstandelijk. Dus zijn we gaan wandelen. In die ongedwongen context kom je emotioneel heel nabij. Dit wil ik blijven doen.” Bekijk de…

Psychiater Dirk De Wachter
Mening

“Als de samenleving onderwijs respecteert, voelt elke leraar dat tot in zijn klas”

Dirk De Wachter over zijn waardering voor onderwijs. Over het belang van verbinding. En zijn hoop dat de samenleving straks nog weet op welke 2 sectoren ze steunt: de zorg en het onderwijs.

klinisch psycholoog Leentje Vervoort over angst bij leerlingen
Specialist

Angst en onzekerheid? Praat over corona met je leerlingen

Het coronavirus jaagt niet alle leerlingen de stuipen op het lijf. Maar kinderen die van nature bang zijn, krijgen er een stevige schep angst bovenop. En de onzekerheid knaagt bij iedereen. Leentje Vervoort, klinisch psycholoog aan UGent, vertelt wat je als leraar kan doen. “Maak videocontact en let op afwijkend gedrag. Want dat verraadt vaak dat ze bang zijn.

Professor HRM en arbeidssociologie Peggy De Prins
Specialist

Je schoolteam wordt moe, wat nu?

Zoveel coronaweken duwen het energiepeil van je team onder nul. Hoe bewaak je de veerkracht van je team? Professor HRM Peggy De Prins versterkt jouw coachingtalent tijdens corona.

Coach Peter Beschuyt ontwikkelde samen met zijn collega's een energietool: het Kopmanwiel.
Specialist

“Onderwijs is topsport, bewaak daarom je energie”

Elke dag als leraar of directeur sterk ‘presteren’ en toch genoeg voor jezelf zorgen? Hoe hou je die balans? “Om het vol te houden, moet je inzetten op mentale, fysieke, relationele en existentiële energie", stelt pedagoog en coach Peter Beschuyt,

grafiek: agressiecurve
Duiding

Wat kan jij doen wanneer een leerling agressief gedrag stelt?

Wat doe je wanneer een leerling uit een gevoel van onmacht of frustratie agressief reageert? In deze curve ontdek je dat je zo’n agressieincident kan opdelen in 5 fasen en hoe je bij elke fase krachtig kan optreden.

Kaartjes die helpen tegen piekeren
Klik & Print

Flipkaarten voor piekeraars

‘Iedereen is tegen mij’, ‘Ik ben de domste’, ‘Niemand vindt mij leuk’... In elke klas zit wel een piekeraar. Deze flipkaarten kunnen helpen met positieve en uitdagende gedachten.

Helpende gedachten: Positieve gedachteslinger
Klik & Print

De positieve gedachteslinger

"Ik kan dat niet", "Niemand vindt mij fijn", "Ik ben de domste". Deze positieve gedachteslinger helpt je klas om anders te denken.

psychopedagogisch werker Elien Verhaeghe over het CLB
Verhaal

Wat doet je CLB-contactpersoon?

Elien Verhaeghe is psychopedagogisch werker in het CLB. Ze is contactpersoon van 3 scholen én is 'trajecter'. Klasse-redacteur Nele mocht met haar mee.

leerling op boerderij
Verhaal

Boer Koen krijgt leerlingen weer in de klas

In de zorgboerderij van boer Koen kunnen schoolmoeë jongeren en zorgleerlingen even weg zijn van de schoolbanken. "Tussen het witloof komen ze tot rust.”

portret Damiaan Denys
Specialist

Waarom angst nodig is om te leren

"Angst hoeft niet iets negatiefs te zijn”, zegt hoogleraar Damiaan Denys (UVA). Hoe leer je leerlingen niet bang te zijn voor angst?

voorbeeld van stressbestrijders
Klik & Print

Stressbestrijders voor de rusthoek in je kleuterklas

Hoe krijg je een kleuter die erg boos of opstandig is weer rustig? Met deze stressbestrijders leert de kleuter zichzelf te kalmeren.

hoogsensitieve leraar met leerlinge
Verhaal

Kleuterjuf Kris is hoogsensitief

Kleuterjuf Kris is hoogsensitief. Licht, drukte en geluid komen hard binnen. Toch staat ze al 34 jaar graag voor de klas. Haar verhaal, en hoe je voor jezelf zorgt.

Elke Van Hoof
Specialist

Hoogsensitiviteit: hoe herken je het in de klas?

Wat is hoogsensitiviteit? Hoe herken je het? Hoe ga je ermee om in de klas? Elke Van Hoof: "HSP is geen stoornis maar een deel van je persoonlijkheid."

Illustratie van een klaslokaal
Tips

Trauma: 8 tips voor een veilig klasklimaat

Trauma bemoeilijkt het leren. Een veilig klasklimaat helpt leerlingen om de draad weer op te pakken. Wat kan jij als leraar doen? 8 tips.

lerares kristin over introverte en extraverte leerlingen
Zo doen zij het

Introvert of extravert? Zo kijkt juf Kristin naar haar leerlingen

Kristin Ceulemans is leraar én introvert: “Zorgen dat al je leerlingen zich goed voelen in de klas? Je komt ver als je snapt hoe ze omgaan met prikkels en waarmee ze hun batterijen opladen.”

coach Katja Soors over introverte en extraverte leerlingen
Specialist

5 dingen die je moet weten over introverte en extraverte leerlingen

“Introvert of extravert, het is geen stempel”, steekt coach Katja Soors van wal. “Het zijn persoonlijkheidskenmerken die je met wat begrip en inzicht kan verzilveren. Ook in de klas.”

Mama met kind doen mindfulness in zetel
Doe het zelf

Mindfulness voor kinderen: rust en concentratie

Zitten je leerlingen vol spanning en emotie? Of kunnen ze zich moeilijk concentreren? Kom samen tot rust met deze leuke oefeningen. Doe spaghetti na of brul als een leeuw.

Filip Raes
Trend

Mindfulness op school: 8 dingen die je zeker moet weten

Mindful eten, mindful opvoeden. En nu ook mindfulness op school. Zweverige hype of hoopvolle wetenschap? Professor Filip Raes geeft duiding.

leerlingen mediteren op school
Duiding

Mindfulness op school: goed voor leerling en leraar

Drukdrukdruk. Willen we leerlingen en onszelf dàt leren? Mindfulness op school: kleuters tot leraren kunnen leren aandacht hebben voor hun welbevinden.

Vader en dochter fietsen door weilanden
Doe het zelf

Veerkracht verhogen: 6 oefeningen voor je leerlingen

Zijn jouw leerlingen bestand tegen stress en tegenslag? Met deze oefeningen verhoog je hun veerkracht. Maak een positief dagboek, kies een opkikker-lied of doe samen aan sport.

Lieve Swinnen
Specialist

“Een leraar is geen therapeut, maar kan wel veel betekenen voor leerlingen”

Lieve Swinnen ontvangt elke dag kinderen en jongeren met een depressie, angsten, druk gedrag of contactstoornissen als kinder- en jeugdpsychiater. De problemen worden de laatste 10 jaar steeds complexer. Overleg met ouders, scholen en CLB zijn wekelijkse kost. Is de school een wachtzaal voor de psychiater geworden? En wat kunnen leraren doen?

meisjes zit gehurkt met hoofd in handen
Schooltips

Zo werk je aan geestelijke gezondheid op school

1 op 3 leerlingen kampt met psychische problemen. Maak een draaiboek en een beleid rond geestelijke gezondheid op school.

Meisje kijkt verdrietig
Duiding

Zelfdoding: de signalen en misverstanden

Iedereen is wel eens somber, bang, verdrietig, erg boos of in de war. Dat is normaal. Soms zijn die gevoelens zo hevig of duren ze zo lang dat je niet meer normaal kan functioneren. Soms leiden ze zelfs tot zelfdoding. Herken de signalen.

meisje op veldweg
Schooltips

Een leerling pleegt zelfmoord. Hoe reageer je?

Een zelfdoding van een leerling (of leraar, ouder) is een erg emotioneel moment op school. Hoe je dan het best reageert, leg je zo veel mogelijk vast in een draaiboek.

huilend meisje
Verhaal

“Na Ambers zelfmoord bleven we verdoofd achter”

“Amber (13) stapte uit het leven 2 dagen voor ze op bosklassen zou vertrekken. Haar valies stond klaar. Ik stond perplex." Sigrid Coymans, leerlingenbegeleider en graadcoördinator van het KTA Campus Plinius in Tongeren vertelt hoe het nieuws de school door elkaar schudde.

Meisje op veldweg
Schooltips

Een leerling probeerde zelfmoord te plegen: hoe reageer je?

Een leerling deed een poging tot zelfdoding. Welke info mag je doorgeven aan leerlingen en collega's? En hoe kan je de leerling en diens ouders ondersteunen?

Gwendolyn Portzky van de Eenheid voor Zelfmoordonderzoek UGent
Specialist

Zelfmoordpreventie: “Los niet alles op in hun plaats”

“Scholen spelen een belangrijke rol in zelfmoordpreventie”, zegt professor Gwendolyn Portzky van de Eenheid voor Zelfmoordonderzoek van de Universiteit Gent. “Elke leraar helpt mee als hij zijn leerlingen leert omgaan met emoties en problemen. En dat begint al in de kleuterklas.”

close-up van roodharig meisje
Doe het zelf

Checklist: is je school voorbereid op een zelfdoding?

Weten jij en je collega's hoe je reageert op het onderwerp 'zelfdoding'? Vink aan welke uitspraken voor jouw school van toepassing zijn en ontdek of je school voorbereid is om gepast om te gaan met mogelijk suïcidaal gedrag.

Illustratie: persoon praat met leerling
Gesprekstips

Hoe praat je met een leerling over zelfdoding?

In elke school zijn er leerlingen die aan zelfdoding denken. Soms spreken ze er zelf over, soms hoor je het via via, of lees je het op Facebook. Hoe voer je zo’n gesprek?

hoogsensitief kind schrijft op het bord
Tips

Een hoogsensitief kind in de klas: 2 x 7 tips

Minstens 1 op 10 mensen is hoogsensitief, of kortweg HSP. In jouw klas zit dus een kind dat hoogsensitief is. Met enkele ingrepen maak je de schooldag aangenamer. Niet alleen voor hoogsensitieve kinderen, maar voor iedereen.

Andere thema's binnen Leer­lingen­begeleiding