Vlaanderen
Klasse.be

Feedback en evalueren

Evalueren is meer dan een eindcijfer op het rapport. Het is een proces: observeren, feedback geven en bijsturen. Til jij je evaluatie naar een hoger niveau? Lees onderzoek, praktijkverhalen en tips in dit dossier.

Schooltips

Zwijgen is instemmen? 5 tips voor een sterke klassenraad

Sociaal psycholoog Inge Van Bogaert schoof als leraar, leerlingbegleider en hulpverlener aan op de klassenraad. Ze deelt 5 tips voor een sterker overleg.

Zo doen zij het

Effectief evalueren: “Elke les zit bomvol toetskansen” 

Toetsing als effectieve leerstrategie: juf Jessica zoekt toetskansen in elke les. En laat haar leerlingen zelf toetsvragen bedenken.

Zo doen zij het

Evalueren met zorg: “Zet je verwachtingen scherp”

Om goed te evalueren, moeten je leerlingen duidelijk weten wat je verwacht. Lieze en haar collega's zetten hun verwachtingen op scherp.

Specialist

“Als toetsen het leren stopt, loopt er wat mis” 

Hoe stel je goede toetsen op? Wat vertellen cijfers over je leerlingen? Expert Dominique Sluijsmans helpt je sterker evalueren.

Tips

Wat een toets (niet) is: 7 misverstanden over evalueren

Sterk evalueren: wat is een goede toets? En wat zeker niet? Expert Dominique Sluijsmans rekent af met 7 misverstanden over toetsing.

Klik & Print

Hulp vragen laagdrempeliger maken? Print de hulpdriehoek

Met deze hulpdriehoek laten leerlingen zien dat ze een opdracht begrijpen of hulp nodig bij zelfstandig werk. Klik en print!

Actueel

Vlaamse toetsen: 6 vragen van leerlingen en ouders  

6 veelgestelde vragen van leerlingen en ouders over de Vlaamse toetsen. Én wat je er als leraar op kan antwoorden.

Specialist

Vlaamse toetsen: “Meten om te groeien”

Waarom zijn Vlaamse toetsen nodig? En welke gevolgen hebben ze voor scholen, leraren en leerlingen? Onderzoeker Johan van Braak legt uit.

Tips

Hoe stel je een goede toets op? 8 tips

Stel eerst je toets op en dan je les, schakel voorkennis uit en stel eerlijke vragen: met deze tips boost jij je vragen op toets of examen.

Specialist

Goed evalueren? Zet deze 5 acties op punt

Evalueren zit in elk facet van je les. Maar hoe benut je deze aanjager van didactische keuzes en leerwinst optimaal? En via welke werkvormen?

Tips

Effectieve feedback op schrijftaken: 8 tips

Als leraar stop je erg veel tijd in feedback op schrijftaken. Helaas doen leerlingen er weinig mee. Hoe je effectieve feedback geeft: 8 tips.

Verhaal

Wat als ouders er een advocaat bijhalen?

Krijgen scholen vaker advocaten over de vloer om attesten aan te vechten of niet? En is de Raad van State een wensfabriek voor A-attesten?

Specialist

Evalueer jij je leerlingen eerlijk? 3 valkuilen voor elke leraar

Je leerlingen objectief en eerlijk evalueren, lukt dat altijd? Over valkuilen én oplossingen voor een correcte evaluatie: expert Philipp Sonnleitner.

Tips

‘Waar staan mijn leerlingen?’ 3 maal 4 slimme werkvormen

“Je hoeft geen toets te doen om te weten wat je leerlingen (nog) niet snappen": Michiel Wils, onderzoeker bij ExCEL Thomas More tips 12 activerende werkvormen.

Zo doen zij het

De 4 fases van een kindgesprek

Het team van VBS Wonderwijs in Haasdonk voert structureel een-op-eengesprekken met elke leerling. Klasse observeerde die kindgesprekken in het eerste en zesde leerjaar.

Video

Kleuters leiden het oudercontact

Tijdens het oudercontact bij juf Jessica vertellen kleuters zelf hoe ze functioneren in de klas, mét verbluffend veel zelfinzicht.

Tips

Zo krijg je ouders mee in je studieadvies

Tot consensus komen over studieadvies? Directeur Greet deelt 8 tips. “Door ouders van meet af aan te betrekken, eindigen we vaker op 1 lijn.”

Zo doen zij het

In de kleuterklas: “Feedback zit ook in kleine gebaren”

Kleuterjuf Gwenny toont hoe je hoge verwachtingen stelt aan elke kleuter: met de juiste feedback, in kleine gebaren en rijke taal.

Zo doen zij het

Hoge verwachtingen: “Elke leerling verdient lastige vragen”

PAV-leraar Pieterjan stelt elke leerling lastige vragen. "Je mond houden en wachten op antwoord: best lastig."

Specialist

Haal meer uit je feedback

Feedback: stoppen leraren er soms meer tijd in dan leerlingen? Onderzoekers Stijn Vanhoof en Geert Speltincx helpen je de goede balans vinden.

Specialist

Heeft zittenblijven zin?

Wat zijn de effecten van zittenblijven op korte en lange termijn? Mieke Goos vat onderzoek samen. Directeur Yvan vertelt over de klassenraad.

Duiding

Zittenblijven: wie beslist?

Leraar Jan twijfelt of een leerling het volgende jaar aankan. Hij vraagt zich af: "Wie beslist of dat kind mag overgaan?"

Video

Zo geef je je leerlingen meer inzicht in evaluatiecriteria

Met deze werkvorm laat leraar Li's haar leerlingen stapsgewijs een rubric opstellen. Zo krijgen ze meer inzicht in de evaluatiecriteria van de opdracht.

Tips

Do’s en don’ts van digitale feedback

Hoe geef je digitale feedback? Klasse strooit met tips en tools.

Zo doen zij het

Klaar voor het eerste leerjaar? Schoolrijpheid evalueren start al in de peuterklas.

In GBS De Letterbijter splitsen de leraren de ontwikkelingsdoelen op in stapjes en volgen ze het groeipad van de kleuters. Schoolpsycholoog Jantine Spilt duidt waarom dat belangrijk is.

Specialist

Wat schrijf jij op het rapport?

Durf je slecht nieuws benoemen op het rapport? Komt je boodschap aan? En spreek jij je leerling of zijn ouders aan? Tips en valkuilen van expert Marijn.

Zo doen zij het

“Ik laat ze de leerstof eerst wat vergeten”

Leraar Tim knipt de leerstof op in verschillende korte oefenmomenten. Expert Kristel Van Hoyweghen vertelt waarom je meer leerwinst boekt als je gespreid oefent.

Zo doen zij het

“Omdat ik voortdurend toets, is iedereen mee”

Christophe benut de kracht van toetsen als effectieve leerstrategie. Expert Kristel legt uit waarom je leerlingen leren uit elke oefentoets.

Specialist

Hoe evalueer je competenties?

Een cijfer geven op toepassingstaken zoals knutselwerk, presentaties of portfolio’s is lastig. Onderzoeker Roos Van Gasse (UAntwerpen) geeft 3 richtingaanwijzers.

Klik & Print

Kaartjes voor zelfevaluatie van leerlingen

Gratis dowload: levelkaartjes voor elke bank waarop je leerlingen aanduiden op welk beheersingsniveau ze zich bevinden. Beginner, doorgroeier, gevorderde of expert?

Specialist

“Goede feedback van de leraar doet leerlingen meer leren”

"Feedback is een krachtig leerinstrument als je die goed inzet. En daar missen we nog kansen. Professor Paul Kirschner pleit voor kennisontwikkelende feedback.

Andere thema's binnen Klastips