Vlaanderen
Klasse.be

Visie op onderwijs

De maatschappij verwacht veel van onderwijs. Welke rol kunnen leraren opnemen en vervullen? Wat is haalbaar? En welke inzichten nemen bedrijfsleiders, kunstenaars of journalisten mee uit hun eigen vak?

Philip Brinckman
Actueel

“Basiskennis bijbrengen moet opnieuw de kerntaak van de leraar worden”

De commissie Beter Onderwijs formuleert 58 adviezen om het dalende kennisniveau terug op te krikken. Voorzitter Philip Brinckman licht toe. 'Directe instructie is de beste methode om basiskennis over te brengen aan beginners.'

Helena Sienaert en Valerie Lehouck over risicovol spelen
Specialist

Waarom we in kleuterklassen te vaak op te veilig spelen

Risico's in de kleuterschool: laat ze niet alleen toe, maar bied ze ook bewust aan. Over spelen met echt werkmateriaal en klimmen in bomen.

Basisschool Alan Turing
Zo doen zij het

“Een school kan niet op alles ja zeggen”

Directeur Eva tekende een scherp schoolconcept uit: ze zet het vakmanschap van leraren centraal en houdt vast aan 10 ambities. Niet meer.

Bondscoach basket Philip Mestdagh
Verhaal

Bondscoach basket Philip Mestdagh: “Leerlingen moeten voelen dat je om hen geeft”

Deze zomer wil coach Philip Mestdagh zijn Belgian Cats naar een straffe prestatie op de Olympische Spelen in Tokio gidsen. Voor hij profcoach werd, gaf hij leiding aan de leerlingen Bouw in het VTI in Ieper. “School en basketveld, 2 gelijkaardige werelden van discipline en teamwerk.

Portret Liselotte Botterman
Zo doen zij het

Buitengewoon onderwijs voor iedereen?!

Kinderen mogen niet opgroeien in 2 aparte werelden, vindt Liselotte Botterman, directeur van GO! basisschool Klimop in Lokeren. En dus zet ze de poort breed open voor alle leerlingen. Ze leren van én met elkaar. “Wat werkt in de autiklas, helpt leerlingen uit het gewone onderwijs ook.

Marianne Rongen over omdenken van onderwijs
Zo doen zij het

Leerlingen kiezen zelf pauze. 8 omdenkers voor je schoolorganisatie

Regisseurs, units van 100 kinderen, leerroutes en leerlingen die zelf kiezen wanneer ze naar de volgende ‘les’ of lunchpauze gaan. Basisschool Wittering in Nederland denkt onderwijs helemaal om.

Soenens
Actueel

“Leraren moeten de nuance terugbrengen”

VRT-journalist Björn Soenens loodst Journaal-kijkend Vlaanderen door het kluwen van de Amerikaanse politiek en bijbehorende moddergevechten. Vastberaden en genuanceerd. “Mensen leven in een wereld die ze steeds minder begrijpen. Het is de taak van journalisten en leraren om het volledige verhaal te brengen.”

Kan een leerling pas presteren op school als hij zich goed voelt? Dirk Van Damme en Maarten Vansteenkiste
Specialist

Kan een leerling pas presteren als hij zich goed voelt?

Eerst welbevinden dan prestaties? 2 onderwijsecperten buigen zich over 5 stellingen rond motivatie en prestatiedrang van Vlaamse leerlingen.

Portret directeur Dirk Bicker
Verhaal

“Sprong van grote, diverse school naar kleine, ‘witte’ kon niet groter zijn”

Van een hyperdiverse grote school in hartje Antwerpen switcht directeur Dirk Bicker na 16 jaar naar een kleine basisschool aan de witte rand. Een succes?

Katleen Gabriëls
Specialist

Artificiële intelligentie in onderwijs: minder werk voor de leraar?

Artificiële intelligentie kan schoolverlaters of de perfecte vervolgopleiding voorspellen. Maar neemt ook werk uit handen. Wat weet jij over artificiële intelligentie?

Johan De Wilde over het belang van kleuterleraren
Specialist

“Kleuteronderwijs wordt vaakst onderschat”

Over het belang van goed kleuteronderwijs en waarom de kleuterklas de meest cruciale fase is in de schoolloopbaan van kinderen: Johan De Wilde (Odisee Aalst)

Illustratie van leerlingen die klas binnenlopen
Specialist

De school is meer dan een kennisfabriek: 5 rollen

Volgens Van Dale is een school ‘een inrichting waar onderwijs wordt gegeven’. De coronacrisis legde bloot wat we al langer weten: een school is veel meer dan dat. 5 onderwijsexperten vertellen over de verschillende rollen die een school vervult.

Psychiater Dirk De Wachter
Mening

“Als de samenleving onderwijs respecteert, voelt elke leraar dat tot in zijn klas”

Dirk De Wachter over zijn waardering voor onderwijs. Over het belang van verbinding. En zijn hoop dat de samenleving straks nog weet op welke 2 sectoren ze steunt: de zorg en het onderwijs.

Tom Van Acker
Specialist

“Wie durft nu nog zeggen dat onderwijs niet wendbaar is?”

De eerste coronamaanden: wat neem je daaruit mee? Hoe ga je daar als team duurzaam mee aan de slag? Expert in slim organiseren Tom Van Acker zet je op weg.

Directeur Koen Seynaeve
Verhaal

Kennis primeert, maar dat vinden leerlingen op een college niet verkeerd

Het Lodewijkscollege in Brugge wil sterke denkers maximaal uitdagen. Directeur Koen Seynaeve en zijn team zoeken daarbij de balans tussen doceren en coöperatieve werkvormen, tussen traditie en vernieuwing.

Portret Daniël Muijs
Specialist

“Zonder vakkennis geen goede lessen”

“Vakkennis volstaat niet om tot betere resultaten te komen”, stelt professor Daniël Muijs. Ze is wel essentieel voor je leskwaliteit én geloofwaardigheid.

Paul Van Den Bosch
Zo doen zij het

Wat kan je als leraar opsteken van een topcoach?

"Stel doelen, toon de weg en geef feedback." Topcoach Paul Van Den Bosch verklapt hoe je van elke leerling een topper maakt.

Portret Rinka Van Zundert
Trend

Positive education: gelukkige leraren zorgen voor gelukkige leerlingen

Positive education stimuleert welbevinden en leerprestaties, wapent leerlingen en leraren tegen depressies en burn-outs. “Want jong geleerd, is oud gedaan.” Heeft de geluksindustrie zijn weg gevonden naar het onderwijs?

directeur bso-/tso-campus Wim Verhaeghe bij zijn leerlingen
Verhaal

“Mijn missie: tonen hoe capabel bso- en tso-leerlingen zijn”

Directeur Wim wil zijn tso- en bso-leerlingen opleiden tot sterke en gelukkige volwassenen. Sleutelwoorden: welbevinden, data en een open dialoog.

Koen Lombaerts over zelfsturing
Specialist

Zelfsturing: zonder leraar lukt het niet

Zelfsturing helpt leerlingen later in hun (beroeps)leven. Hoe zet je kleuters en tieners zelf aan het werk? En waarom geef je de controle nooit helemaal af?

Portret van Haider Al Timimi
Mening

“Goede leraren zijn gouden gidsen”

Meer dan onderwijs brachten persoonlijke ambitie en artistieke leiders die in hem een kunstenaar zagen Haider Al Timimi’s leven in een andere versnelling. Afgestudeerd als automechanieker raast hij nu door de cultuursector als danser, regisseur en artistiek directeur. “Onderwijs slaagt pas in zijn taak als het bij alle leerlingen de echte capaciteiten spot en uitstrekt.”

Michael De Cock - We moeten out of the box denken, maar we zijn in the box opgeleid
Mening

“We moeten out of the box denken, maar we zijn in the box opgeleid”

Michael De Cock, artistiek leider van KVS, pleit voor een volwaardige plek voor cultuur en creativiteit in onderwijs naast technologie en wetenschap.

portret Phara de Aguirre
Mening

Phara de Aguirre: “6 jaar aso is een tunnel”

Ooit was Phara de Aguirre een strever op een uniformschool, vandaag leidt ze televisiedebatten. Als journalist is ze begaan met jongeren, maar: "Leraar? Niets voor mij."

peer-to-peer onderwijs Michel Bauwens
Mening

“Als je niet mag afkijken, hoe leer je dan samenwerken?”

Hebben we nog leraren nodig als je alles online kan leren van mensen met dezelfde interesse? Futuroloog Michel Bauwens over peer-to-peeronderwijs.

actrice Janne Desmet
Mening

“Leraren leggen het fundament waarop je een heel leven bouwt”

Janne Desmet (Studio Tarara) ruilde na de lerarenopleiding de kleuterklas voor een carrière op de planken. De bewondering voor wat leraren elke dag klaarspelen, bleef. "Leraren verdienen gi-gan-tisch veel respect. Natuurlijk vind ik kunst enorm belangrijk, maar ik strijd net zo goed voor meer geld naar onderwijs."

vrouw volgt podcast op GSM
Doe het zelf

Deze podcasts over onderwijs moet je horen

Podcasts openen je wereld en blijven plakken. 5 redacteurs delen hun toppers over onderwijs.

OESO-topman Dirk Van Damme
Specialist

“Onderwijs bepaalt de kwaliteit van de samenleving”

"In onderwijs worden de kaarten gedeeld”, zegt OESO-topman Dirk Van Damme. Hoe zorgt onderwijs ervoor dat zo veel mogelijk leerlingen goede kaarten krijgen? Van Damme pleit voor ambitie bij leerlingen en leraren.

portret Ignace Glorieux
Specialist

Zomervakantie: wat is het effect op je leerlingen?

Wat is het effect van 9 weken zomervakantie op je leerlingen? En hoe vang je die als leraar en school op? Professor Ignace Glorieux, gespecialiseerd in tijdssociologie, geeft tips en stelt een alternatieve schoolkalender voor.

Leraar Lies De Smaele in Estland
Zo doen zij het

5 dingen die we van onderwijs in Estland kunnen leren

Lies De Smaele, leraar esthetica van het Heilig Hart College in Waregem, trok samen met 6 leerlingen van het zesde jaar op uitwisseling naar Estland. Ze leerde er het reilen en zeilen van het Hugo Treffner Gymnasium in Tartu kennen. Wat wil ze meteen invoeren in haar school?

Wetenschappelijk onderzoek in de klas: Jan Vanhoof en Tim Surma
Specialist

“Kloof tussen wetenschappelijk onderzoek en de klas is groot”

Wetenschappelijk onderzoek kan de leraar helpen om trends en hypes te beoordelen die het onderwijs overspoelen. Helaas geraakt onderzoek vaak niet tot in de klas.

Andere thema's binnen School­beleid