Vlaanderen
Klasse.be

Visie op onderwijs

De maatschappij verwacht veel van onderwijs. Welke rol kunnen leraren opnemen en vervullen? Wat is haalbaar? En welke inzichten nemen bedrijfsleiders, kunstenaars of journalisten mee uit hun eigen vak?

Portret van Dominique Van Malder
Verhaal

Dominique Van Malder: “Laten we kwetsbaarheid toe op school?”

Dominique Van Malder, theatermaker die zijn gevecht tegen de kilo's documenteerde in 'Patiënt Dompi', over kwetsbaarheid op school.

portret Jacotte Brokken
Verhaal

Jacotte Brokken: “De superkracht van leraren? Nuanceren.”  

VRT-weervrouw en voormalig leraar secundair Jacotte Brokken vindt leraren ook een beetje weerpresentator: “Met de spotlights komt de impact."

Kathleen Van Den Daele, directeur van LEVL, opvolger van het Minderhedenforum
Verhaal

“Fouten maken mag, als je daarna aan zelfreflectie doet”  

LEVL-directeur Kathleen Van Den Daele over diversiteit op school, de kracht van verbinding en het belang van dialoog.

Portret van Klaar Hammenecker
Verhaal

Klaar Hammenecker: “Ga naast je leerlingen en hun dromen staan” 

Klaar Hammenecker is kinderpsycholoog en begeleidt deelnemers van ‘The Voice Kids’ en ‘Junior Bake Off’. Maar vooral ook minder gewone kinderen in gewone situaties als thuis en school. Een gesprek over dromen, angst en vertrouwen op de lange termijn.

Johan De Wilde over het belang van kleuterleraren
Specialist

“Kleuteronderwijs wordt vaakst onderschat”

Over het belang van goed kleuteronderwijs en waarom de kleuterklas de meest cruciale fase is in de schoolloopbaan van kinderen: Johan De Wilde (Odisee Aalst)

Leraar aan tafel met kleuters
Zo doen zij het

“Hoge verwachtingen bieden gelijke kansen aan elke kleuter”

Directeur Lien Ampe heeft een duidelijke missie: álle kleuters startklaar maken voor het eerste leerjaar. Hoge verwachtingen en een warme band gaan voor haar hand in hand.

mensen in stemhokjes
Actueel

Verkiezingen 2024: wat willen Vlaamse partijen met onderwijs?

Met welke plannen voor onderwijs trekken de Vlaamse politieke partijen op 9 juni naar de verkiezingen? Klasse stelde ze 5 vragen. Klik en lees.

Lore Sleeckx VKS voorzitter
Mening

5 dilemma’s voor de voorzitter van de Scholierenkoepel

Lore Sleeckx, voorzitter van de Vlaamse Scholierenkoepel, legt 5 onderwijsdilemma's voor waar leerlingen van wakker liggen.

Dirk Van Damme en Paul Yperman
Actueel

Commissie van Wijzen: “Leraren en directeurs verdienen meer respect”

De Commissie van Wijzen landt met haar rapport. Hoge verwachtingen en een eigentijds personeelsbeleid moeten de job van leraar aantrekkelijker maken.

leerlingen in de klas steken een bordje met een cijfer op
Zo doen zij het

“Om te rekenen op niveau keerden we terug naar de basis”

Om het wiskundeniveau op te krikken, grijpt basisschool A-HA! terug naar methodes uit de oude doos: elke dag een uur drilen en herhalen.

Mathias Gesquiere, Sarah Vendrig en Joris Van Geertruyden in gesprek over kernwaarden van hun school
Zo doen zij het

Gedeelde kernwaarden geven drive aan je school

Het team van Sint Maria Antwerpen friste samen de oude schoolvisie helemaal op met sterke en gedeelde kernwaarden: "Ze geven vele jaren drive aan je hele school."

Leerlingen aan het werk in de klas
Zo doen zij het

“95% van onze leerlingen studeert verder”

Bijna heel het zesde middelbaar loodst het College Petrus & Paulus in Oostende naar het hoger onderwijs, ondanks de grote aanwezigheid van SES-indicatoren.

Bart Moeyaert - Schrijver
Verhaal

“Voorlezen in de klas, dat is een cadeautje geven én terugkrijgen”

Schrijver Bart Moeyaert over het belang van verhalen, de kracht van taal en de schoonheid van voorlezen in het onderwijs.

Portret Europa-expert Hendrik Vos
Verhaal

Europa uitleggen aan tienjarigen was spannender dan aan tafel in De Afspraak

Politicoloog en Europa-expert Hendrik Vos geeft het liefst van al les. Op basis van wat studenten aanbrengen, waaiert hij graag uit als verteller.

Voetbaltrainer en sociaal werker Yves Kabwe
Verhaal

“De bal moet ook op school rollen”

Als voetbaltrainer en sociaal werker hoopt Yves Kabwe dat zijn jongeren kansen binnentrappen, in het veld, op school én in het leven.

Portret Ann Dooms, Belgische wiskundige aan de VUB
Verhaal

“Wiskunde is geen geheugenwerk”

Artificiële Intelligentie is een nieuw momentum voor wiskunde, stelt professor Ann Dooms. Een gesprek over vakkennis, liefde voor cijfers en abstract redeneren."

Blog

“Die van beroeps”

Het beeld van het beroepsonderwijs verdient een grondige poetsbeurt, vindt Leraar van het Jaar Hanne Rosius. Ze roept iedereen op om de mee te doen.

Mening

“Meer waardering voor bso en tso graag. Maar dan nu echt”

Directeur Wim pleit voor oprechte waardering voor bso en tso. "Ondanks alle applaus leeft de gedachte dat praktijkonderwijs 'minder' is."

Onderwijsambassadeur Evi Geysels
Actueel

Nieuwe onderwijsambassadeur: “Leraren mogen fier zijn op hun job”

Leraar Evi Geysels is de eerste onderwijsambassadeur. "Spreken straks meer mensen met bewondering over ons onderwijs, dan is mijn taak geslaagd."

Ignaas Devisch professor medische filosofie en ethiek (UGent)
Verhaal

“Onderwijs begint bij lastige vragen”

Klasse at samen met Ignaas Devisch een broodje filosofie, belegd met inzichten over het lerarenberoep, ethiek en oorlog.

Steffie De Baerdemaeker
Verhaal

“Diversiteit is geen moeilijk thema op school”

Steffie De Baerdemaeker begeleidt teams rond diversiteit op school én in de klas. “In de kleuterklas kan je het mensbeeld nog breed opentrekken, in het secundair is het beuken om vastzittende ideeën los te krijgen.”

Vrouw luistert naar podcast
Doe het zelf

Deze podcasts over onderwijs moet je horen

Podcasts openen je wereld en blijven plakken. Op de redactie sprokkelden we deze toppers over onderwijs bij elkaar.

Tim Surma
Actueel

Tim Surma: “Leraren beseffen niet hoeveel impact ze hebben”

Leraren geven hun leerlingen elke dag kansen. "En toch beseffen ze te weinig hoe groot hn impact is", merkt onderwijswetenschapper Tim Surma.

Philip Brinckman
Actueel

“Basiskennis bijbrengen moet opnieuw de kerntaak van de leraar worden”

De commissie Beter Onderwijs formuleert 58 adviezen om het dalende kennisniveau terug op te krikken. Voorzitter Philip Brinckman licht toe. 'Directe instructie is de beste methode om basiskennis over te brengen aan beginners.'

Helena Sienaert en Valerie Lehouck over risicovol spelen
Specialist

Waarom we in kleuterklassen te vaak op te veilig spelen

Risico's in de kleuterschool: laat ze niet alleen toe, maar bied ze ook bewust aan. Over spelen met echt werkmateriaal en klimmen in bomen.

Basisschool Alan Turing
Zo doen zij het

“Een school kan niet op alles ja zeggen”

Directeur Eva tekende een scherp schoolconcept uit: ze zet het vakmanschap van leraren centraal en houdt vast aan 10 ambities. Niet meer.

Portret Liselotte Botterman
Zo doen zij het

Buitengewoon onderwijs voor iedereen?!

Kinderen mogen niet opgroeien in 2 aparte werelden, vindt Liselotte Botterman, directeur van GO! basisschool Klimop in Lokeren. En dus zet ze de poort breed open voor alle leerlingen. Ze leren van én met elkaar. “Wat werkt in de autiklas, helpt leerlingen uit het gewone onderwijs ook.

Marianne Rongen over omdenken van onderwijs
Zo doen zij het

Leerlingen kiezen zelf pauze. 8 omdenkers voor je schoolorganisatie

Regisseurs, units van 100 kinderen, leerroutes en leerlingen die zelf kiezen wanneer ze naar de volgende ‘les’ of lunchpauze gaan. Basisschool Wittering in Nederland denkt onderwijs helemaal om.

Soenens
Actueel

“Leraren moeten de nuance terugbrengen”

VRT-journalist Björn Soenens loodst Journaal-kijkend Vlaanderen door het kluwen van de Amerikaanse politiek en bijbehorende moddergevechten. Vastberaden en genuanceerd. “Mensen leven in een wereld die ze steeds minder begrijpen. Het is de taak van journalisten en leraren om het volledige verhaal te brengen.”

Kan een leerling pas presteren op school als hij zich goed voelt? Dirk Van Damme en Maarten Vansteenkiste
Specialist

Kan een leerling pas presteren als hij zich goed voelt?

Eerst welbevinden dan prestaties? 2 onderwijsecperten buigen zich over 5 stellingen rond motivatie en prestatiedrang van Vlaamse leerlingen.

Katleen Gabriëls
Trend

Artificiële intelligentie in onderwijs: minder werk voor de leraar?

Artificiële intelligentie kan schoolverlaters of de perfecte vervolgopleiding voorspellen. Maar neemt ook werk uit handen. Wat weet jij over artificiële intelligentie?

Portret Henk Rijckaert
Mening

“Stop met stappenplannen, kies voor klooien in de klas”

Comedian, ex-leraar en maker Henk Rijckaert gelooft in doe-onderwijs: "Het is maf hoe ver de fantasie van kinderen reikt als ze iets mogen bouwen. Geen betere les dan die van vallen en opstaan."

Portret Filosoof Tinneke Beeckman-01
Mening

Filosoof Tinneke Beeckman: “Leraren zijn drijvende krachten in de samenleving”

Filosoof Tinneke Beeckman reflecteert over onderzoek rond waardering van leraren: "Ouders aanvaarden moeilijker tekorten en beperkingen"

Directeur Koen Seynaeve
Verhaal

Kennis primeert, maar dat vinden leerlingen op een college niet verkeerd

Het Lodewijkscollege in Brugge wil sterke denkers maximaal uitdagen. Directeur Koen Seynaeve en zijn team zoeken daarbij de balans tussen doceren en coöperatieve werkvormen, tussen traditie en vernieuwing.

Portret Daniël Muijs
Specialist

“Zonder vakkennis geen goede lessen”

“Vakkennis volstaat niet om tot betere resultaten te komen”, stelt professor Daniël Muijs. Ze is wel essentieel voor je leskwaliteit én geloofwaardigheid.

Portret Rinka Van Zundert
Trend

Positive education: gelukkige leraren zorgen voor gelukkige leerlingen

Positive education stimuleert welbevinden en leerprestaties, wapent leerlingen en leraren tegen depressies en burn-outs. “Want jong geleerd, is oud gedaan.” Heeft de geluksindustrie zijn weg gevonden naar het onderwijs?

directeur bso-/tso-campus Wim Verhaeghe bij zijn leerlingen
Verhaal

“Mijn missie: tonen hoe capabel bso- en tso-leerlingen zijn”

Directeur Wim wil zijn tso- en bso-leerlingen opleiden tot sterke en gelukkige volwassenen. Sleutelwoorden: welbevinden, data en een open dialoog.

Koen Lombaerts over zelfsturing
Specialist

Zelfsturing: zonder leraar lukt het niet

Zelfsturing helpt leerlingen later in hun (beroeps)leven. Hoe zet je kleuters en tieners zelf aan het werk? En waarom geef je de controle nooit helemaal af?

Portret van Haider Al Timimi
Mening

“Goede leraren zijn gouden gidsen”

Meer dan onderwijs brachten persoonlijke ambitie en artistieke leiders die in hem een kunstenaar zagen Haider Al Timimi’s leven in een andere versnelling. Afgestudeerd als automechanieker raast hij nu door de cultuursector als danser, regisseur en artistiek directeur. “Onderwijs slaagt pas in zijn taak als het bij alle leerlingen de echte capaciteiten spot en uitstrekt.”

Michael De Cock - We moeten out of the box denken, maar we zijn in the box opgeleid
Mening

“We moeten out of the box denken, maar we zijn in the box opgeleid”

Michael De Cock, artistiek leider van KVS, pleit voor een volwaardige plek voor cultuur en creativiteit in onderwijs naast technologie en wetenschap.

portret Phara de Aguirre
Mening

Phara de Aguirre: “6 jaar aso is een tunnel”

Ooit was Phara de Aguirre een strever op een uniformschool, vandaag leidt ze televisiedebatten. Als journalist is ze begaan met jongeren, maar: "Leraar? Niets voor mij."

peer-to-peer onderwijs Michel Bauwens
Mening

“Als je niet mag afkijken, hoe leer je dan samenwerken?”

Hebben we nog leraren nodig als je alles online kan leren van mensen met dezelfde interesse? Futuroloog Michel Bauwens over peer-to-peeronderwijs.

actrice Janne Desmet
Mening

“Leraren leggen het fundament waarop je een heel leven bouwt”

Janne Desmet (Studio Tarara) ruilde na de lerarenopleiding de kleuterklas voor een carrière op de planken. De bewondering voor wat leraren elke dag klaarspelen, bleef. "Leraren verdienen gi-gan-tisch veel respect. Natuurlijk vind ik kunst enorm belangrijk, maar ik strijd net zo goed voor meer geld naar onderwijs."

OESO-topman Dirk Van Damme
Specialist

“Onderwijs bepaalt de kwaliteit van de samenleving”

"In onderwijs worden de kaarten gedeeld”, zegt OESO-topman Dirk Van Damme. Hoe zorgt onderwijs ervoor dat zo veel mogelijk leerlingen goede kaarten krijgen? Van Damme pleit voor ambitie bij leerlingen en leraren.

Hoogleraar Tine Béneker over kennis op school
Specialist

Pleidooi voor krachtige kennis op school

"Zonder kennis kan je geen vaardigheden aanleren", stelt Tine Béneker. Ze vraagt leraren om hun kennis ruim in te zetten. Maar maak ze wel relevant voor je leerlingen.

portret Ignace Glorieux
Specialist

Zomervakantie: wat is het effect op je leerlingen?

Wat is het effect van 9 weken zomervakantie op je leerlingen? En hoe vang je die als leraar en school op? Professor Ignace Glorieux, gespecialiseerd in tijdssociologie, geeft tips en stelt een alternatieve schoolkalender voor.

Leraar Lies De Smaele in Estland
Zo doen zij het

5 dingen die we van onderwijs in Estland kunnen leren

Lies De Smaele, leraar esthetica van het Heilig Hart College in Waregem, trok samen met 6 leerlingen van het zesde jaar op uitwisseling naar Estland. Ze leerde er het reilen en zeilen van het Hugo Treffner Gymnasium in Tartu kennen. Wat wil ze meteen invoeren in haar school?

Andere thema's binnen School­beleid