Vlaanderen
Klasse.be

Visie op onderwijs

De maatschappij verwacht veel van onderwijs. Welke rol kunnen leraren opnemen en vervullen? Wat is haalbaar? En welke inzichten nemen bedrijfsleiders, kunstenaars of journalisten mee uit hun eigen vak?

Verhaal

Rudi Vranckx:”In de klas maakt de waarheid wél een kans”

Waarom leraren in de frontlinie van de strijd voor waarheid staan. En hoe je een publiek bereikt dat liever wegkijkt: Rudi Vranckx.

Verhaal

Econoom Stijn Baert: “Leraren scheppen toekomstkansen”

Een gesprek met arbeidseconoom Stijn Baert over introverte leerlingen, prestatiedruk en de schoonheid van het lerarenberoep.

Specialist

Kennisrijk curriculum: reddingslijn voor ons onderwijs?   

Meer kennis op school? Tim Surma en Daniel Muijs lichten toe waarom een kennisrijk curriculum vaardigheden niet aan de deur zet.    

Tips

Wegwijs met AI op school: 10 navigatietips

AI verantwoord inzetten op school: het is geen koud kunstje. Directeur Rein Bogaert van het Stella Matutina College in Lede deelt 10 tips.

Verhaal

Dominique Van Malder: “Laten we kwetsbaarheid toe op school?”

Dominique Van Malder, theatermaker die zijn gevecht tegen de kilo's documenteerde in 'Patiënt Dompi', over kwetsbaarheid op school.

Verhaal

Jacotte Brokken: “De superkracht van leraren? Nuanceren.”  

VRT-weervrouw en voormalig leraar secundair Jacotte Brokken vindt leraren ook een beetje weerpresentator: “Met de spotlights komt de impact."

Specialist

“Kleuteronderwijs wordt vaakst onderschat”

Over het belang van goed kleuteronderwijs en waarom de kleuterklas de meest cruciale fase is in de schoolloopbaan van kinderen: Johan De Wilde (Odisee Aalst)

Zo doen zij het

“Hoge verwachtingen bieden gelijke kansen aan elke kleuter”

Directeur Lien Ampe heeft een duidelijke missie: álle kleuters startklaar maken voor het eerste leerjaar. Hoge verwachtingen en een warme band gaan voor haar hand in hand.

Schooltips

Commissie van Wijzen: “Leraren en directeurs verdienen meer respect”

De Commissie van Wijzen landt met haar rapport. Hoge verwachtingen en een eigentijds personeelsbeleid moeten de job van leraar aantrekkelijker maken.

Zo doen zij het

“Om te rekenen op niveau keerden we terug naar de basis”

Om het wiskundeniveau op te krikken, grijpt basisschool A-HA! terug naar methodes uit de oude doos: elke dag een uur drilen en herhalen.

Zo doen zij het

Nieuwe schoolvisie: “Gedeelde kernwaarden geven drive”

Het team van Sint Maria Antwerpen friste samen de oude schoolvisie helemaal op met sterke en gedeelde kernwaarden: "Ze geven vele jaren drive aan je hele school."

Zo doen zij het

“95% van onze leerlingen studeert verder”

Bijna heel het zesde middelbaar loodst het College Petrus & Paulus in Oostende naar het hoger onderwijs, ondanks de grote aanwezigheid van SES-indicatoren.

Verhaal

“Voorlezen in de klas, dat is een cadeautje geven én terugkrijgen”

Schrijver Bart Moeyaert over het belang van verhalen, de kracht van taal en de schoonheid van voorlezen in het onderwijs.

Verhaal

Europa uitleggen aan tienjarigen was spannender dan aan tafel in De Afspraak

Politicoloog en Europa-expert Hendrik Vos geeft het liefst van al les. Op basis van wat studenten aanbrengen, waaiert hij graag uit als verteller.

Verhaal

“Wiskunde is geen geheugenwerk”

Artificiële Intelligentie is een nieuw momentum voor wiskunde, stelt professor Ann Dooms. Een gesprek over vakkennis, liefde voor cijfers en abstract redeneren."

Mening

“Meer waardering voor bso en tso graag. Maar dan nu echt”

Directeur Wim pleit voor oprechte waardering voor bso en tso. "Ondanks alle applaus leeft de gedachte dat praktijkonderwijs 'minder' is."

Verhaal

“Diversiteit is geen moeilijk thema op school”

Steffie De Baerdemaeker begeleidt teams rond diversiteit op school én in de klas. “In de kleuterklas kan je het mensbeeld nog breed opentrekken, in het secundair is het beuken om vastzittende ideeën los te krijgen.”

Doe het zelf

Deze podcasts over onderwijs moet je horen

Podcasts openen je wereld en blijven plakken. Op de redactie sprokkelden we deze toppers over onderwijs bij elkaar.

Actueel

Tim Surma: “Leraren beseffen niet hoeveel impact ze hebben”

Leraren geven hun leerlingen elke dag kansen. "En toch beseffen ze te weinig hoe groot hn impact is", merkt onderwijswetenschapper Tim Surma.

Actueel

“Basiskennis bijbrengen moet opnieuw de kerntaak van de leraar worden”

De commissie Beter Onderwijs formuleert 58 adviezen om het dalende kennisniveau terug op te krikken. Voorzitter Philip Brinckman licht toe. 'Directe instructie is de beste methode om basiskennis over te brengen aan beginners.'

Specialist

Waarom we in kleuterklassen te vaak op te veilig spelen

Risico's in de kleuterschool: laat ze niet alleen toe, maar bied ze ook bewust aan. Over spelen met echt werkmateriaal en klimmen in bomen.

Zo doen zij het

“Een school kan niet op alles ja zeggen”

Directeur Eva tekende een scherp schoolconcept uit: ze zet het vakmanschap van leraren centraal en houdt vast aan 10 ambities. Niet meer.

Specialist

Kan een leerling pas presteren als hij zich goed voelt?

Eerst welbevinden dan prestaties? 2 onderwijsecperten buigen zich over 5 stellingen rond motivatie en prestatiedrang van Vlaamse leerlingen.

Mening

Filosoof Tinneke Beeckman: “Leraren zijn drijvende krachten in de samenleving”

Filosoof Tinneke Beeckman reflecteert over onderzoek rond waardering van leraren: "Ouders aanvaarden moeilijker tekorten en beperkingen"

Specialist

“Zonder vakkennis geen goede lessen”

“Vakkennis volstaat niet om tot betere resultaten te komen”, stelt professor Daniël Muijs. Ze is wel essentieel voor je leskwaliteit én geloofwaardigheid.

Trend

Positive education: gelukkige leraren zorgen voor gelukkige leerlingen

Positive education stimuleert welbevinden en leerprestaties, wapent leerlingen en leraren tegen depressies en burn-outs. “Want jong geleerd, is oud gedaan.” Heeft de geluksindustrie zijn weg gevonden naar het onderwijs?

Verhaal

“Mijn missie: tonen hoe capabel bso- en tso-leerlingen zijn”

Directeur Wim wil zijn tso- en bso-leerlingen opleiden tot sterke en gelukkige volwassenen. Sleutelwoorden: welbevinden, data en een open dialoog.

Specialist

Zelfsturing: zonder leraar lukt het niet

Zelfsturing helpt leerlingen later in hun (beroeps)leven. Hoe zet je kleuters en tieners zelf aan het werk? En waarom geef je de controle nooit helemaal af?

Specialist

“Onderwijs bepaalt de kwaliteit van de samenleving”

"In onderwijs worden de kaarten gedeeld”, zegt OESO-topman Dirk Van Damme. Hoe zorgt onderwijs ervoor dat zo veel mogelijk leerlingen goede kaarten krijgen? Van Damme pleit voor ambitie bij leerlingen en leraren.

Specialist

Zomervakantie: wat is het effect op je leerlingen?

Wat is het effect van 9 weken zomervakantie op je leerlingen? En hoe vang je die als leraar en school op? Professor Ignace Glorieux, gespecialiseerd in tijdssociologie, geeft tips en stelt een alternatieve schoolkalender voor.

Andere thema's binnen School­beleid