Vlaanderen
Klasse.be

Scholen anders organiseren

Denk de werking van je school om: inspirerende praktijke en ideeën om de organisatie van je school anders aan te pakken.

Portret Bernard Schatteman
Zo doen zij het

“Van data naar actie gaan, dat is groepswerk”   

Hoe ga je aan de slag met de feedback op de Vlaamse toetsen? Directeur Bernard tipt hoe zijn team in 4 stappen van data naar actie gaat.

Céline Lambrechts, geeft een les weven in haar atelier
Zo doen zij het

Gastleraren: 3 keer anders

Welke meerwaarde vormen gastleraren in het onderwijs? En welke uitdagingen komen ze tegen? 3 gastleraren en hun directeurs aan het woord.

Toetsassitent begeleidt leerlingen tijdens afname Vlaamse Toetsen
Klik & Print

Goed voorbereid op de centrale toetsen? Print deze checklists   

Toetsassistent, toetscoördinator of ICT-verantwoordelijke tijdens de Vlaamse centrale toetsen? Met deze checklist bereid je je sterk voor.

Portret van Johan van Braak bij interview over Vlaamse Toetsen
Specialist

Vlaamse toetsen: “Meten om te groeien”

Waarom zijn Vlaamse toetsen nodig? En welke gevolgen hebben ze voor scholen, leraren en leerlingen? Onderzoeker Johan van Braak legt uit.

Zo doen zij het

Hoe 4 scholen het lerarentekort omdenken

4 scholen weten waar het schoentje knelt en zoeken naar oplossingen om het lerarentekort aan te pakken en testen in hun proeftuin nieuwe ideeën uit.

Portret Pieter Tijtgat
Duiding

Wist wetenschap jouw buikgevoel uit in de klas?

Hoe kan onderwijsonderzoek je les opkrikken maar je klascontext en ervaring toch nog een waardevolle plaats overhoudt?

Participatieladder: illustratie van ladder waar mensen opklimmen
Schooltips

Participatieladder: vernieuwing opvolgen doe je samen

Hoe vernieuw je samen? De participatieladder zet alle mogelijkheden op een laddertje. Hoe hoger op de ladder, hoe meer participatie in je proces. Maar elke trede heeft ook zijn voor- en nadelen.

Annelies Somers, pedagogisch coördinator De MET Leuven
Tips

Snel samen beslissen in 7 stappen

Met een groter team toch samen beslissen: sociocratie 3.0 biedt een stappenplan om inclusief én efficiënt te vergaderen. De MET Leuven past het toe.

Kleuterklas Sint-Andreas Brugge
Zo doen zij het

Onderwijsinnovatie: met de waarom-vraag blijf je op koers

Basisschool Sint-Andreas vernieuwt volop. Hoe ze koers houdt? Door niet alleen het wat en hoe, maar vooral het waarom voorop te stellen.

Leraren in teamlokaal met op de achtergrond het actieplan: TO DO, DOING en DONE
Zo doen zij het

Onderwijsinnovatie: zorg voor voldoende stabiliteit

Hoe borg je een verbetering zodat je tijd en energie voor andere vernieuwingen overhoudt? Buurtschool De Winde uit Halle doet het met de bundels Windewaaier en Windewijzers.

Directeur Martine Fontaine basisschool Sint-Andreas Brugge
Zo doen zij het

Onderwijsinnovatie: externen verruimen je blik

Basisschool Sint-Andreas betrok het hele team, ouders, ex-leerlingen en externe organisaties in hun innovatieproces. Dat verruimde hun blik.

Persoon tekent Progressiecirkels
Doe het zelf

De progressiecirkel: je vooruitgang in kaart

Met de progressiecirkel breng je de vooruitgang van een individu of team tijdens een innovatieproces in kaart. En dat werkt motiverend.

Leerling op opleidingsschip GO! De Scheepvaartschool in Antwerpen
Zo doen zij het

Onderwijsinnovatie: maatwerk via trial and error

GO! De Scheepvaartschool (Antwerpen) zocht tijdens hun innovatieproces inspiratie bij andere scholen, maar hun specifieke context leende zich niet tot copy-pasten.

Christel Moors directeur van GO! Atheneum Bree met leerlingen
Zo doen zij het

Onderwijsinnovatie: hoe starten?

GO! Atheneum Bree herschreef het schoolreglement participatief. Die interventie bracht een 10 jaar durend vernieuwingstraject op gang.

Portret Inge De Laet
Zo doen zij het

Buikgevoel op de klassenraad: “Data maken je advies sterker”

Als een klassenraad advies moet uitspreken, steekt de twijfel op. Directeur Inge en haar team maken hun buikgevoel sterker met data.

Directeurs Nancy Dedeurwaerder en Liselotte Van Ooteghem
Zo doen zij het

Neem je team mee in verandering: 5 bouwstenen van waarderend onderzoek

Met Waarderend Onderzoek of Appreciative Inquiry (AI) naar verandering? Dit team maakte samen plannen voor het nieuwe schoolgebouw.

Directeur Isabelle en haar beleidsteam praten in de gang over gedeeld leiderschap
Zo doen zij het

“Gedeeld leiderschap en heldere visie houden werkdruk in toom”

Met een heldere visie en gedeeld leiderschap houden directeur Isabelle Stul en haar team van basisschool De Kameleon de werkdruk haalbaar.

Kleuters in de kleuterklas
Zo doen zij het

Zelfsturing in de kleuterklas: “Kinderen worden leraar als jij niet kijkt”

Juf Vera van VBS De Loopbrug geeft het stuur van haar klas deels af aan haar kleuters. "Mooi hoe ze soms moeilijke dingen in klare taal uitleggen aan elkaar."

Leerlingen in schoolgang
Zo doen zij het

“Hokjesdenken? We deden er onbewust aan mee”

Aso, bso en tso als aparte silo's, dat willen ze niet in Campus De Reynaert Tielt. Mat goed gemikte acties halen ze de schotten neer.

icoontje vuilbak
Zo doen zij het

Schrapgeluk: zelfde kwaliteit, minder werk

Soms lijkt alles op school een prioriteit. Hoe blijf je toch ruimte zien? Zo downsizen en vereenvoudigen deze directeurs en beleidsmedewerker.

Duaal leren: leerling leert freesmachine gebruiken op de werkplek
Duiding

Duaal leren: schoolbank op de werkplek

Duaal leren ging in september 2019 van start, na een proefperiode. Hoe loopt het intussen? En wat brengt de toekomst?

Koen Aesaert
Specialist

Internationaal vergelijkend onderzoek over onderwijs: wat is het waard?

In Vlaamse scholen loopt constant internationaal vergelijkend onderzoek. Koen Aesaert over het belang van PISA en minder bekende broertjes.

leraar Sarah-June en Griet in hun klas
Zo doen zij het

Zo lukt de overgang van kleuter naar lager vlot

In GBS 't Zonneveld co-teacht Griet uit het derde kleuterklas met Sarah-June van het eerste leerjaar. Zo leggen ze een stevige brug.

Big Data in onderwijs
Zo doen zij het

Big data voorspellen wie zorgleerling wordt

Klopt ons studieadvies? Zijn onze leerlingen minder sterk in Frans? Kunnen we voorspellen welke leerlingen meer ondersteuning nodig hebben? Het Atlascollege maakt school op basis van big data.

Illustratie: mix van online en klassikaal onderwijs
Schooltips

Zo bewaar je het beste van online onderwijs

Een halve dag per week afstandsonderwijs, online vergaderen, lesfilmpjes als remediëring of telewerk voor secretariaatsmedewerkers. 3 scholen vertellen wat ze digitaal houden na corona.

onderwijs flexibel organiseren
Trend

“Onderwijs dat niet flexibel is, hinkt eeuwig achterop”

De NOVA in Kessel-Lo stretcht de structuren van het secundair. Betekenisvol leren en een flexibele werking: directeur Hans Van Gelder.

directeur Hilde Swinnen
Zo doen zij het

School met 3 schillen: “Leraren staan er nooit alleen voor”

Kernteams van 5 leraren met daarrond schillen, zo organiseert bubao Triolo de ondersteuning van leraren. Het zorgt voor meer draagkracht.

Franky Feys, leraar 4de leerjaar en Tim Dhuyvetter, zorgcoördinator
Zo doen zij het

“Elk jaar verbeteren onze resultaten voor wiskunde”

Toen de leerlingenresultaten voor wiskunde zienderogen achteruit gingen, ondernam het team van Basisschool Erasmus in Deinze actie met een logische leerlijn, een driesporenbeleid en een kangoeroeklas. Met succes. “De resultaten verbeteren elk jaar”, vertellen Franky Feys en Tim Dhuyvetter.

Portret Liselotte Botterman
Zo doen zij het

Buitengewoon onderwijs voor iedereen?!

Kinderen mogen niet opgroeien in 2 aparte werelden, vindt Liselotte Botterman, directeur van GO! basisschool Klimop in Lokeren. En dus zet ze de poort breed open voor alle leerlingen. Ze leren van én met elkaar. “Wat werkt in de autiklas, helpt leerlingen uit het gewone onderwijs ook.

Marianne Rongen over omdenken van onderwijs
Zo doen zij het

Leerlingen kiezen zelf pauze. 8 omdenkers voor je schoolorganisatie

Regisseurs, units van 100 kinderen, leerroutes en leerlingen die zelf kiezen wanneer ze naar de volgende ‘les’ of lunchpauze gaan. Basisschool Wittering in Nederland denkt onderwijs helemaal om.

Yati Thijs, leraar chemie
Zo doen zij het

Meegroeien met je leerlingen: “Ik ben veel meer dan die van chemie”

Deze leerlingen hebben voor ‘kleine’ richtingsvakken 4 jaar lang dezelfde leraren. Over pro's én uitdagingen van die keuze: chemieleraar Yati.

Oudere kleuter helpt kleinste kleuter - Kleuterklas met leeftijden door elkaar
Video

In deze kleuterklas zitten alle leeftijden door elkaar

In de gemengde kleuterklas van juf Elke leren de jongere kleuters van de oudsten. Ook de oudere kleuters steken daar heel wat van op. Bekijk de video.

Directeur Frieda Luppens en beleidsondersteuner Sylvie Varrewaere
Zo doen zij het

De tienerschool: ‘Liever 2 zachte overgangen dan 1 keiharde”

De Brusselse tienerschool wil 4 jaar lang de zachte schakel tussen basis en secundair zijn. Ze mikt daarvoor recht op het tienerbrein.

Katleen Gabriëls
Trend

Artificiële intelligentie in onderwijs: minder werk voor de leraar?

Artificiële intelligentie kan schoolverlaters of de perfecte vervolgopleiding voorspellen. Maar neemt ook werk uit handen. Wat weet jij over artificiële intelligentie?

portret van Geert De Vos en Nadia Robberechts
Specialist

Grotere schoolbesturen: kan efficiëntie op mensenmaat?

Minder maar sterkere schoolbesturen is al enkele jaren een tendens in onderwijs. Maar als 1 bestuur meer scholen leidt, wat winnen en verliezen directeurs, leraren en leerlingen dan?

portret Jan Allegaert
Trend

Waarom een buitenles goed is voor jou en je klas

Met je leerlingen naar buiten trekken voor je les? Lerarenopleider Jan Allegaert van Vives Kortrijk deed onderzoek en vertelt waarom het voor jou en je klas goed is om je les buiten te organiseren.

directeur Ilse Martens over flexibele leerwegen
Zo doen zij het

Flexibele leerweg, flinke leerwinst

Hoe, wanneer, waar en met wie leerlingen leren? Dat pakken ze in basisschool Sint-Camillus flexibel aan. "We bereiken meer met onze leerlingen. En die extra leerwinst neemt jaar na jaar toe.” vertelt directeur Ilse Martens. Hoe tekent haar team soepele leerwegen uit die goed zijn voor leerlingen én leraren?

Florian poseert met een omgehakte boom.
Verhaal

Duaal leren in buso: paniekerige telefoons en inclusieve jobkansen

Buso De Horizon Aalst sprong op de kar van duaal leren. Het leverde groeipijnen én mooie verhalen op. Zoals Florian die op de werkvloer helemaal openbloeit.

Directeur Koen Seynaeve
Verhaal

Kennis primeert, maar dat vinden leerlingen op een college niet verkeerd

Het Lodewijkscollege in Brugge wil sterke denkers maximaal uitdagen. Directeur Koen Seynaeve en zijn team zoeken daarbij de balans tussen doceren en coöperatieve werkvormen, tussen traditie en vernieuwing.

Portret Karen Vermeir
Specialist

Zo reageren scholen als vernieuwing op ze afkomt

Scholen gaan heel verschillend om met nieuwe maatregelen, regelgeving of instrumenten. Ze passen het absolute minimum aan of gaan er uitgebreid mee aan de slag. Sowieso in hun eigen context. Karen Vermeir (KULeuven) onderzocht in haar doctoraat welke mechanismen spelen.

STEM - Leerlingen werken aan hun eindproject (HIM)
Trend

“STEM-onderwijs met bedrijven als partner versterkt leerlingen én leraren”

Hoe houdt je STEM-onderwijs de vinger aan de pols in een snel veranderende technologische wereld? In Limburg werken scholen nauw samen met hoogtechnologische bedrijven in projecten met een maatschappelijke meerwaarde. En daar winnen alle partijen bij.

6 onderwijsassistenten van het OLVC Campus Centrum
Zo doen zij het

Steun nodig in je klas? Reserveer een collega!

Directeur Wim kreeg 6 leraren warm om deels onderwijsassistent te worden. Collega's kunnen hen reserveren voor ondersteuning in de klas. “Dat vermindert de druk, en daar worden ook de leerlingen beter van.”

sportveld in de school Palm View - Singapore
Duiding

Waarom scoort het onderwijs uit Singapore zo hoog?

Behoudt Singapore zijn PISA-toppositie in de rankings als ook 21ste-eeuwse vaardigheden meetellen? Klasse-redacteur Kyra en fotograaf Katoo zoeken het uit.

directeur Mike Goudeseune van basisschool De Tandem met enkele leerlingen
Zo doen zij het

“Een kindcentrum is 50 weken per jaar open”

Het eerste kindcentrum van Vlaanderen uitbouwen. Die droom werkt directeur Mike Goudeseune van basisschool De Tandem in Brugge samen met zijn team uit.

Datageletterdheid: leraar Ignace startte samen met het datateam een onderzoek op
Zo doen zij het

Datageletterdheid: meten is weten

“Hoeveel tijd leerlingen besteden aan schoolwerk? Geen idee!” Daarom start leraar Ignace van Sint-Jozef Humaniora in Brugge een onderzoek op. Hoe datageletterd is jouw school?

Datageletterdheid: directeur Koen Tubeeckx
Zo doen zij het

De voordelen van een datageletterde school

Basisschool Sint-Maria in Antwerpen is een datageletterde school. Welke gegevens gebruikt directeur Koen allemaal? En welke 5 voordelen bieden al die data?

een klas in de middenschool 't vier
Zo doen zij het

1A en 1B samen in de klas

’t Vier is Kortrijks voor ‘vuur’. En dat brandt in deze nieuwe, brede Freinetmiddenschool. 50 1A en 1B-leerlingen ontgroenen de school. Waar het kan, zitten ze samen in de klas.

Flex leerlingen bij KAMSA te Aarschot
Zo doen zij het

Flexklas: graadklas in het secundair

Van jaar- naar graadklassen. Van 7 frontale lesuren per dag naar leerlingen die zelf hun leerproces sturen. De richting Verkoop in het Kamsa in Aarschot ziet er helemaal anders uit.

meisje in de klas met hoofdtelefoon
Video

Alle leerlingen van de school samen in 1 klas

Basisschool De Heiberg doorbrak klassen en leeftijden en zette alle leerlingen samen in 1 klas. "Leerlingen helpen elkaar over de leeftijden heen."

een professionele blogster in de klas
Zo doen zij het

Traject op maat voor elke leerling

Remediëren, uitdagen of motiveren. Middenschool Kindsheid Jesu biedt elke leerling zo veel als mogelijk onderwijs op maat. Hoe krijgen ze dat voor elkaar? En kan jouw school het ook?

leerling in nieuwe school LAB
Zo doen zij het

Studiekeuze uitgesteld in nieuwe school LAB

“Een studierichting kiezen op 12 jaar is te vroeg.” Dat zeggen de oprichters van LAB. En daarom stelt deze nieuwe secundaire school de studiekeuze uit. Tot het vijfde jaar.

Stamina-leraar Nico Savels en Else Pelemans
Zo doen zij het

“Waar zijn de vakken naartoe?”

De nieuwe middenschool Stamina in Brugge sloopt de schotten tussen de vakken. Haar lessenrooster ziet er dan ook helemaal anders uit: zonder vakken.

onderwijsvernieuwing: onderwijskunde Virginie Marz geeft tips voor meer draagvlak
Specialist

6 tips: zo blijven onderwijsvernieuwingen wél plakken

Onderwijsvernieuwing duurzaam verankeren? Met deze 6 tips creëer je écht draagvlak bij je collega's voor je nieuwe ideeën.

Jaarklassen: onderzoeker Machteld Vandecandelaere
Trend

Jaarklassen: weg ermee?

Steeds meer scholen stappen af van het traditionele jaarklassensysteem. Terecht, vindt onderwijsspecialist Vandecandelaere: “Als je het leerpad dat leerlingen afleggen flexibeler organiseert, speel je beter in op hun verschillende leerbehoeften.”

nieuwe school starten: jongen in de studio in Oostende
Zo doen zij het

Nieuwe school starten: goed gek?

Een nieuwe school starten? Goed gek! Waarom en hoe doe je dat in hemelsnaam? Secundaire school De Studio sprong en blikt terug op het eerste schooljaar. Geen examenstress in De Studio in Oostende. De eerstejaars werken relaxed aan een project of oefeningen wiskunde en Frans onder begeleiding van…

Beide juffen aan het werk in hun nesten en families in plaats van klassen
Zo doen zij het

Geen klassen, wel nesten en families

Wat als je een wit blad nam en je droomschool kon tekenen? Basisschool Sint-Paulus organiseerde zich totaal anders. Met nesten, families en een mobiel team.

Trapklas uit Toverboom Gent
Zo doen zij het

Trapklassen: leren in je eigen tempo en nooit meer zittenblijven

In de trapklassen van basisschool De Toverberg in Gent leert ieder kind op zijn niveau en in zijn eigen tempo. Waarom schaften ze de jaarklassen af?

Fiches waar je kan op noteren wat er in de buurt allemaal te vinden is
Klik & Print

Breng de schoolbuurt in kaart voor je lerarenteam

Leren gebeurt niet alleen op school. Kinderen steken ook heel wat op in de schoolbuurt. Met deze tool breng je die samenwerking in kaart.

Andere thema's binnen School­beleid