Vlaanderen
Klasse.be

Scholen anders organiseren

Denk de werking van je school om: inspirerende praktijke en ideeën om de organisatie van je school anders aan te pakken.

juf Nele en juf Maayke teamteachen in de kleuterklas
Zo doen zij het

Teamteachen in de kleuterklas

Met 4 teamteachen aan een groep van 60 peuters en kleuters? Kijk en lees mee hoe Maayke, Nele, Cassandra en Chantal het aanpakken. Wat de voordelen én valkuilen zijn.

Leerlingen leggen Vlaamse Toetsen af
Actueel

Vlaamse toetsen in een notendop

Wat zijn de Vlaamse toetsen? Wie legt ze af? Voor welke vakken komen ze er? En is deelnemen verplicht? De centrale toetsen in een notendop.

Portret Bernard Schatteman
Zo doen zij het

“Van data naar actie gaan, dat is groepswerk”   

Hoe ga je aan de slag met de feedback op de Vlaamse toetsen? Directeur Bernard tipt hoe zijn team in 4 stappen van data naar actie gaat.

Céline Lambrechts, geeft een les weven in haar atelier
Zo doen zij het

Gastleraren: 3 keer anders

Welke meerwaarde vormen gastleraren in het onderwijs? En welke uitdagingen komen ze tegen? 3 gastleraren en hun directeurs aan het woord.

Toetsassitent begeleidt leerlingen tijdens afname Vlaamse Toetsen
Klik & Print

Goed voorbereid op de centrale toetsen? Print deze checklists   

Toetsassistent, toetscoördinator of ICT-verantwoordelijke tijdens de Vlaamse centrale toetsen? Met deze checklist bereid je je sterk voor.

Portret van Johan van Braak bij interview over Vlaamse Toetsen
Specialist

Vlaamse toetsen: “Meten om te groeien”

Waarom zijn Vlaamse toetsen nodig? En welke gevolgen hebben ze voor scholen, leraren en leerlingen? Onderzoeker Johan van Braak legt uit.

Zo doen zij het

Hoe 4 scholen het lerarentekort omdenken

4 scholen weten waar het schoentje knelt en zoeken naar oplossingen om het lerarentekort aan te pakken en testen in hun proeftuin nieuwe ideeën uit.

Portret Pieter Tijtgat
Duiding

Wist wetenschap jouw buikgevoel uit in de klas?

Hoe kan onderwijsonderzoek je les opkrikken maar je klascontext en ervaring toch nog een waardevolle plaats overhoudt?

Participatieladder: illustratie van ladder waar mensen opklimmen
Schooltips

Participatieladder: vernieuwing opvolgen doe je samen

Hoe vernieuw je samen? De participatieladder zet alle mogelijkheden op een laddertje. Hoe hoger op de ladder, hoe meer participatie in je proces. Maar elke trede heeft ook zijn voor- en nadelen.

Annelies Somers, pedagogisch coördinator De MET Leuven
Tips

Snel samen beslissen in 7 stappen

Met een groter team toch samen beslissen: sociocratie 3.0 biedt een stappenplan om inclusief én efficiënt te vergaderen. De MET Leuven past het toe.

Kleuterklas Sint-Andreas Brugge
Zo doen zij het

Onderwijsinnovatie: met de waarom-vraag blijf je op koers

Basisschool Sint-Andreas vernieuwt volop. Hoe ze koers houdt? Door niet alleen het wat en hoe, maar vooral het waarom voorop te stellen.

Leraren in teamlokaal met op de achtergrond het actieplan: TO DO, DOING en DONE
Zo doen zij het

Onderwijsinnovatie: zorg voor voldoende stabiliteit

Hoe borg je een verbetering zodat je tijd en energie voor andere vernieuwingen overhoudt? Buurtschool De Winde uit Halle doet het met de bundels Windewaaier en Windewijzers.

Directeur Martine Fontaine basisschool Sint-Andreas Brugge
Zo doen zij het

Onderwijsinnovatie: externen verruimen je blik

Basisschool Sint-Andreas betrok het hele team, ouders, ex-leerlingen en externe organisaties in hun innovatieproces. Dat verruimde hun blik.

Persoon tekent Progressiecirkels
Doe het zelf

De progressiecirkel: je vooruitgang in kaart

Met de progressiecirkel breng je de vooruitgang van een individu of team tijdens een innovatieproces in kaart. En dat werkt motiverend.

Leerling op opleidingsschip GO! De Scheepvaartschool in Antwerpen
Zo doen zij het

Onderwijsinnovatie: maatwerk via trial and error

GO! De Scheepvaartschool (Antwerpen) zocht tijdens hun innovatieproces inspiratie bij andere scholen, maar hun specifieke context leende zich niet tot copy-pasten.

Christel Moors directeur van GO! Atheneum Bree met leerlingen
Zo doen zij het

Onderwijsinnovatie: hoe starten?

GO! Atheneum Bree herschreef het schoolreglement participatief. Die interventie bracht een 10 jaar durend vernieuwingstraject op gang.

Portret Inge De Laet
Zo doen zij het

Buikgevoel op de klassenraad: “Data maken je advies sterker”

Als een klassenraad advies moet uitspreken, steekt de twijfel op. Directeur Inge en haar team maken hun buikgevoel sterker met data.

Directeurs Nancy Dedeurwaerder en Liselotte Van Ooteghem
Zo doen zij het

Neem je team mee in verandering: 5 bouwstenen van waarderend onderzoek

Met Waarderend Onderzoek of Appreciative Inquiry (AI) naar verandering? Dit team maakte samen plannen voor het nieuwe schoolgebouw.

Directeur Isabelle en haar beleidsteam praten in de gang over gedeeld leiderschap
Zo doen zij het

“Gedeeld leiderschap en heldere visie houden werkdruk in toom”

Met een heldere visie en gedeeld leiderschap houden directeur Isabelle Stul en haar team van basisschool De Kameleon de werkdruk haalbaar.

Kleuters in de kleuterklas
Zo doen zij het

Zelfsturing in de kleuterklas: “Kinderen worden leraar als jij niet kijkt”

Juf Vera van VBS De Loopbrug geeft het stuur van haar klas deels af aan haar kleuters. "Mooi hoe ze soms moeilijke dingen in klare taal uitleggen aan elkaar."

icoontje vuilbak
Zo doen zij het

Schrapgeluk: zelfde kwaliteit, minder werk

Soms lijkt alles op school een prioriteit. Hoe blijf je toch ruimte zien? Zo downsizen en vereenvoudigen deze directeurs en beleidsmedewerker.

Koen Aesaert
Specialist

Internationaal vergelijkend onderzoek over onderwijs: wat is het waard?

In Vlaamse scholen loopt constant internationaal vergelijkend onderzoek. Koen Aesaert over het belang van PISA en minder bekende broertjes.

leraar Sarah-June en Griet in hun klas
Zo doen zij het

Zo lukt de overgang van kleuter naar lager vlot

In GBS 't Zonneveld co-teacht Griet uit het derde kleuterklas met Sarah-June van het eerste leerjaar. Zo leggen ze een stevige brug.

Big Data in onderwijs
Zo doen zij het

Big data voorspellen wie zorgleerling wordt

Klopt ons studieadvies? Zijn onze leerlingen minder sterk in Frans? Kunnen we voorspellen welke leerlingen meer ondersteuning nodig hebben? Het Atlascollege maakt school op basis van big data.

Portret Liselotte Botterman
Zo doen zij het

Buitengewoon onderwijs voor iedereen?!

Kinderen mogen niet opgroeien in 2 aparte werelden, vindt Liselotte Botterman, directeur van GO! basisschool Klimop in Lokeren. En dus zet ze de poort breed open voor alle leerlingen. Ze leren van én met elkaar. “Wat werkt in de autiklas, helpt leerlingen uit het gewone onderwijs ook.

Oudere kleuter helpt kleinste kleuter - Kleuterklas met leeftijden door elkaar
Video

In deze kleuterklas zitten alle leeftijden door elkaar

In de gemengde kleuterklas van juf Elke leren de jongere kleuters van de oudsten. Ook de oudere kleuters steken daar heel wat van op. Bekijk de video.

Directeur Frieda Luppens en beleidsondersteuner Sylvie Varrewaere
Zo doen zij het

De tienerschool: ‘Liever 2 zachte overgangen dan 1 keiharde”

De Brusselse tienerschool wil 4 jaar lang de zachte schakel tussen basis en secundair zijn. Ze mikt daarvoor recht op het tienerbrein.

portret Jan Allegaert
Trend

Waarom een buitenles goed is voor jou en je klas

Met je leerlingen naar buiten trekken voor je les? Lerarenopleider Jan Allegaert van Vives Kortrijk deed onderzoek en vertelt waarom het voor jou en je klas goed is om je les buiten te organiseren.

directeur Ilse Martens over flexibele leerwegen
Zo doen zij het

Flexibele leerweg, flinke leerwinst

Hoe, wanneer, waar en met wie leerlingen leren? Dat pakken ze in basisschool Sint-Camillus flexibel aan. "We bereiken meer met onze leerlingen. En die extra leerwinst neemt jaar na jaar toe.” vertelt directeur Ilse Martens. Hoe tekent haar team soepele leerwegen uit die goed zijn voor leerlingen én leraren?

sportveld in de school Palm View - Singapore
Duiding

Waarom scoort het onderwijs uit Singapore zo hoog?

Behoudt Singapore zijn PISA-toppositie in de rankings als ook 21ste-eeuwse vaardigheden meetellen? Klasse-redacteur Kyra en fotograaf Katoo zoeken het uit.

Datageletterdheid: leraar Ignace startte samen met het datateam een onderzoek op
Zo doen zij het

Datageletterdheid: meten is weten

“Hoeveel tijd leerlingen besteden aan schoolwerk? Geen idee!” Daarom start leraar Ignace van Sint-Jozef Humaniora in Brugge een onderzoek op. Hoe datageletterd is jouw school?

onderwijsvernieuwing: onderwijskunde Virginie Marz geeft tips voor meer draagvlak
Specialist

6 tips: zo blijven onderwijsvernieuwingen wél plakken

Onderwijsvernieuwing duurzaam verankeren? Met deze 6 tips creëer je écht draagvlak bij je collega's voor je nieuwe ideeën.

Jaarklassen: onderzoeker Machteld Vandecandelaere
Trend

Jaarklassen: weg ermee?

Steeds meer scholen stappen af van het traditionele jaarklassensysteem. Terecht, vindt onderwijsspecialist Vandecandelaere: “Als je het leerpad dat leerlingen afleggen flexibeler organiseert, speel je beter in op hun verschillende leerbehoeften.”

nieuwe school starten: jongen in de studio in Oostende
Zo doen zij het

Nieuwe school starten: goed gek?

Een nieuwe school starten? Goed gek! Waarom en hoe doe je dat in hemelsnaam? Secundaire school De Studio sprong en blikt terug op het eerste schooljaar. Geen examenstress in De Studio in Oostende. De eerstejaars werken relaxed aan een project of oefeningen wiskunde en Frans onder begeleiding van…

Fiches waar je kan op noteren wat er in de buurt allemaal te vinden is
Klik & Print

Breng de schoolbuurt in kaart voor je lerarenteam

Leren gebeurt niet alleen op school. Kinderen steken ook heel wat op in de schoolbuurt. Met deze tool breng je die samenwerking in kaart.

Andere thema's binnen School­beleid