Vlaanderen
Klasse.be

Zelfzorg

De samenleving verwacht heel wat van leraren. Hoe zorg je voor jezelf in deze veeleisende job? Hoe vind je de balans en sta je veerkrachtig in je job en het leven?

Portret Stein Voet in zijn klas
Verhaal

Terug naar school na burn-out: zo help je als team

Terugkeren na burn-out is lastig. Wat kan je als schoolteam doen om te helpen? Stein vertelt zijn verhaal en Sara De Gieter geeft tips.

Klik en print bladwijzer met 'Digicharter'
Schooltips

Minder digitale druk op school met een digicharter

Online communicatie geeft stress. Duidelijke afspraken zijn nodig. Maak ze samen. De krachtlijnen passen op dit compacte digicharter.

Peter Droeshout en Evelyn Jacquemyns over teamzorg
Zo doen zij het

Minder uitval dankzij teamzorg

Directeur Peter en zijn team zetten sterk in op teamzorg. Met open communicatie en veel feedback willen ze goeie collega's zijn voor elkaar.

Teamzorg: Lisa Verhelst en Ralf Caers
Duiding

Zo werk je op school aan teamzorg

Van zelfzorg naar teamzorg. Hr-professor Ralf Caers en procesbegeleider Lisa Verhelst over hoe je op school voor elkaar kan zorgen.

Filip Van Drogenbroeck en Jan Royackers
Specialist

Hoe dealen we vandaag met het lerarentekort?

Lerarentekort, we zitten er nog even mee. Maar ook op korte termijn kunnen beleid, koepels, scholen én leraren de krachten bundelen om collega's aan te trekken en in het vak te houden.

Samen met team lessenrooster maken: directeur Sabine Verheyden en leraar Anneke Vanhout
Zo doen zij het

Samen beslissen over opdrachten en lessenroosters

In Sint-Lutgardis legt het team de opdrachtenpuzzel samen, vóór de zomervakantie. “Als we kruimels uitdelen aan de starters, schieten we onszelf in de voet.”

Klasse kalender 2021 2022
Klik & Print

Kalender voor het schooljaar 2022-2023

Download de maandkalender. Elke maand staat op een apart blad. De schoolvakanties staan in kleur. Liever een compacte versie? Dan is er de schoolkalender met 3 maanden per blad.

portret expert Geert Kelchtermans
Specialist

“Leraar is een heftig beroep”

Geert Kelchtermans vertelt over de dunne lijn tussen mens en professional, maatschappelijke waardering voor de job en de vlakke loopbaan.

Onderzoekers Mieke Meirsschaut, Ine Hostyn van Arteveldehogeschool Gent
Schooltips

Vernieuwen zonder te verdrinken in werkdruk? 8 tips

Teamteaching, nieuwe leerplannen, online leren … Scholen staan niet stil in hun zoektocht naar kwaliteitsvol onderwijs. Maar die veranderingen veroorzaken werkdruk en stress. Hoe hou je het voor jezelf en je team werkbaar tijdens de stroom van veranderingen?

Klinisch psycholoog Elke Van Hoof
Duiding

“Zorgen scholen even goed voor leraren als voor leerlingen?”

Burn-out en stress vellen leraren en directeurs meer dan andere werknemers. Klinisch psycholoog Elke Van Hoof vraagt actie vóór ze hun energie verliezen.

directeur Christine Hannes
Actueel

Lerarentekort: “Lessen en klassen extra nemen, houden we niet vol”

Ook de GO! Spectrumschool voelt het lerarentekort. Het team springt elkaar bij waar kan. Directeur Christine Hannes: "Het is een loodzwaar jaar. Daarom doen we er alles aan om de job haalbaar te houden."

Poster Topteam - Dag van de Leraar
Klik & Print

Poster: trots op je team

Een sterk schoolteam is goud waard voor collega's, leerlingen en ouders. Download deze poster en toon dat jij elke dag trots ben op jouw topteam.

Dag van de directeur
Tips

5 tips om je directeur te verrassen

Is jouw directeur de rots in de branding van je school? Die de school laat draaien, iedereen motiveert en met elkaar verbindt? Toon je waardering met een fijne verrassing op de Dag van de Directeur. 5 tips.

Morele stress niet negeren
Specialist

Als de school niet meer bij jou lijkt te passen

Als je eigen onderwijsvisie botst met die van de school, loert morele stress om de hoek. Die vreet aan je bevlogenheid. Hoe ga je daarmee om?

teamversterkers icoontjes
Doe het zelf

10 manieren om je schoolteam sterker te maken

Een crisis zoals corona maakt je team nóg sterker. Of speelt de ploeg onherroepelijk uit elkaar. Hoe je de banden aanhaalt? 10 recepten met extra bindmiddel.

Piekerprof Bart Verkuil
Specialist

“Piekeren is een keuze, de knop omdraaien ook”

"Piekeren heeft nut, zolang je niet nachtenlang wakker ligt over ene leerling." Bart Verkuil (universiteit Leiden) doet onderzoek naar ons piekergedrag. En heeft advies voor leraren met kopzorgen.

Energietool: Kopmanwiel met 4 domeinen - Relationele energie / Mentale energie / Fysieke energie / Existentiële energie
Doe het zelf

Bewaak je energie het hele schooljaar door

Waar gaat jouw energie naartoe? En wat geeft je vleugels? Dit wiel helpt je om je energie te registreren en met goedgekozen, haalbare acties in balans te houden. Zo blijf je gezond en goed in je vel.

Coach Peter Beschuyt ontwikkelde samen met zijn collega's een energietool: het Kopmanwiel.
Specialist

“Onderwijs is topsport, bewaak daarom je energie”

Elke dag als leraar of directeur sterk ‘presteren’ en toch genoeg voor jezelf zorgen? Hoe hou je die balans? “Om het vol te houden, moet je inzetten op mentale, fysieke, relationele en existentiële energie", stelt pedagoog en coach Peter Beschuyt,

4 verschillende zorgkaartjes
Klik & Print

Zorgkaartjes: steun je collega’s

Een collega toejuichen? Of net een hart onder de riem steken? Met deze zorgkaartjes toon jij je collega’s dat je er voor hen bent.

illustratie van jongen met gebroken bril en pleister
Specialist

Agressie tegen leraren voorkomen en aanpakken

Fysiek geweld tegen leraren is uitzonderlijk. "Maar zo'n incident heeft wel veel impact”, zegt specialist Hilde Leonard. Hoe reageer je het best na agressie van een leerling tegenover een leraar en hoe voorkom je het?

Ingevulde Werkbalans - Breng met de werkbalans je job in kaart en krijg een volledige kijk op je energiegevers en -nemers.
Klik & Print

Werkbalans: leg alle aspecten van je job in de weegschaal

Krijg een duidelijke kijk op je energiegevers en -nemers en bepaal zelf acties om jouw werkbalans in evenwicht te brengen.

Leraren Jolie en Katelijne bij de loopbaancoach
Verhaal

“Ukelele leren spelen en nee zeggen”: leraren bij de loopbaancoach

‘Is dit het nu?’ Met die vraag stonden leraren Katelijne en Jolie op een dag voor de spiegel. Ze pakten hun twijfels vast en stapten in loopbaancoaching.

portret Annick Jehaes, leraar wiskunde én loopbaancoach
Specialist

Loopbaancoach: “Laat leraren stilstaan bij hun job vóór ze crashen”

Annick Jehaes is leraar wiskunde én loopbaancoach. Ze vertelt met welke vragen leraren worstelen en hoe ze hun job weer glans kunnen geven. Wat doet zo'n coach met leraren?

logopedisten Barbara Dewit en Jente Verbesselt over stemzorg en stemproblemen
Tips

Zo draag je zorg voor je stem

Leraren zijn vatbaar voor stemproblemen. Maar lerarenopleidingen besteden nauwelijks aandacht aan stemzorg, stellen logopedisten Barbara Dewit en Jente Verbesselt. Lees hun tips.

Bedanktkaartjes Dag van de Directeur
Klik & Print

Dag van de Directeur: bedankingskaartjes

Waar blinkt jouw directeur in uit? En wil je hem of haar dat ook zeggen? Toon op de Dag van de Directeur jouw waardering met 1 van deze 6 bedankingskaartjes.

hoogsensitieve leraar met leerlinge
Verhaal

Kleuterjuf Kris is hoogsensitief

Kleuterjuf Kris is hoogsensitief. Licht, drukte en geluid komen hard binnen. Toch staat ze al 34 jaar graag voor de klas. Haar verhaal, en hoe je voor jezelf zorgt.

leraar in de lerarenkamer
Hulplijnen

Bij wie kan een leraar terecht die gepest wordt?

Word je gepest, stap dan naar je directeur, preventieadviseur, vertrouwenspersoon of vakbondsafgevaardigde. Maar wat als het zo niet opgelost raakt?

onderzoekers Joeri Minnen, Ignace Glorieux en Julie Verbeylen
Duiding

Wat zit er achter de cijfers van Het Grote Tijdsonderzoek?

Uit Het Grote Tijdsonderzoek blijkt niet alleen dat leraren 41 uur per week kloppen. Het onderzoek maakt ook komaf met clichés over het beroep. Duiding bij de cijfers.

tijdsbesteding van leraren: grafiek
Actueel

Onderzoek tijdsbesteding leraren: de belangrijkste conclusies

Voltijdse leraren besteden gemiddeld 41.30 uur aan hun job. 30% gaat naar administratie. Dat blijkt uit een tijdsbestedingsonderzoek van VUB bij ruim 8000 leraren.

directeur in een vergadering met leraren
Duiding

Goede relatie met leraren maakt directeurs gelukkigst

Hoe staat het met het welbevinden en stressgehalte van schoolleiders in het basis- en het secundair onderwijs? UGent ging het na voor 3 directeursprofielen.

Nele Brouckaert over perfectionisme
Verhaal

Leraar Nele worstelt met perfectionisme: “Ik kan moeilijk doseren”

Leraar Nele heeft last van ongezond perfectionisme: “Overenthousiast stort ik me op te veel taken ineens. En val dan thuis leeg in de zetel neer.”

Dankzij bijdrage krijgt vrouw cadeau
Help elkaar

Moet ik bijdragen aan cadeautjes voor collega’s?

Ben je verplicht een bijdrage te geven voor cadeautjes voor collega's? Hoe(veel) dragen leraren met deeltijdse opdrachten bij?

leerkracht aan het werk
Wat vind jij?

Hoe ziet de werktijd van een leraar eruit?

4 leraren registreerden een week lang hun werktijd. 24 uur op 24, 7 dagen op 7. Wat ze ervan leren? "Soms moet je zelf 'stop' zeggen, anders houdt het gewoon nooit op. Ping, een dringende e-mail en je bent toch vertrokken."

vrouwen eten chocolade cake
Doe het zelf

Zo verbeter je de sfeer onder de collega’s

Met je collega’s breng je veel tijd door. Dus maak je van je school maar beter een fijne werkplek. Met deze 12 tips van Arbeids- & Organisatiepsycholoog Roland Pepermans (VUB).

foto's van drie getuigen uit het artikel
Zo doen zij het

3 directeurs over hoe ze burn-out voorkomen en aanpakken in hun team

Zorg dragen voor je personeel, maken dat ze niet (meer) in het rood gaan ... Dankzij kleine initiatieven voelen ze zich beter in hun vel. En dát komt uiteindelijk ook de leerlingen ten goede. 3 scholen tonen hoe zij werk maken van welbevinden.

Luc Swinnen
Specialist

“Preventie van burn-out begint bij propere toiletten”

“Heb je een probleem? Los het zelf op!” Zo vat stressspecialist Luc Swinnen hét pijnpunt in het onderwijs bloot. “Voor zelfzorg moeten leraren zelf opdraaien, terwijl daar meer geld en tijd zou moeten naartoe gaan.”

Chloé Meredith
Specialist

“Goede relatie met collega’s maakt leraren gelukkig”

Hoe leraren zich voelen, of ze het volhouden en genoeg energie krijgen, hangt af van de kwaliteit van hun relaties met collega’s. Dat blijkt uit het doctoraatsonderzoek van Chloé Meredith (KU Leuven) over sociale netwerken op school.

leerlingen mediteren op school
Duiding

Mindfulness op school: goed voor leerling en leraar

Drukdrukdruk. Willen we leerlingen en onszelf dàt leren? Mindfulness op school: kleuters tot leraren kunnen leren aandacht hebben voor hun welbevinden.

Directeur geeft uitleg op een klassenraad
Duiding

Gelijktijdige klassenraden of opdrachten: wat nu?

"Ik geef les in het basisonderwijs en in het secundair onderwijs. De klassenraad valt samen met mijn opdracht in het basisonderwijs. Hoe los ik dat op?"

Leraar aan het werk
Klik & Print

Te veel werk? Stel prioriteiten met dit handige schema

Verzuip jij in het werk? Leer dan priorteiten stellen. Het Eisenhowerschema helpt je daarbij.

Even uitblazen
Doe het zelf

Test: Maak jij genoeg tijd voor jezelf?

Vink aan waar jij de afgelopen 2 weken géén tijd voor hebt gehad. Heb je 3 vakjes aangevinkt? BINGO! Hoog tijd voor zelfzorg.

Hermien Goeminne
Verhaal

Starter Hermien miste de teamspirit

"In het buitengewoon onderwijs werk je met een complexe doelgroep. Veel communiceren met collega's is dan noodzakelijk", vertelt starter Hermien Goeminne (24). "Net die openheid miste ik in het gewoon onderwijs. Waarom kunnen oudere leraren niet ook iets leren van hun jonge collega's?

Kathleen Hofmans
Verhaal

Leraar Kathleen na burn-out: “Ik moet mijn grenzen leren kennen”

“Oververmoeid? Depressief? Uitgeblust?” Kathleen heeft zich vaak afgevraagd wat er scheelde, toen ze na een drukke periode op school haar bed niet meer uit geraakte. “3 keer raasde ik door tot mijn lichaam zelf de stekker eruit trok. Pas toen kon ik een naam plakken op mijn zwarte beest: burn-out.”

Andere thema's binnen Je loopbaan