Vlaanderen
Klasse.be

Samenwerken met je collega's

Een sterk team waar mensen samenwerken, collega's elkaar waarderen en en leraren van elkaar leren: inspirerende verhalen en concrete tips op weg naar een topteam.

Zo doen zij het

Directeur en schoolsecretariaat: 3 keer sterk teamwerk

Administratief medewerkers: onmisbaar zijn ze op school. Het eerste gezicht voor ouders, leerlingen, leraren, … Ontdek 3 sterke teams.

Directeur Stef Colens met zijn jong team
Zo doen zij het

Hoe ga je om met een jong schoolteam?

In het schoolteam van directeur Stef is de gemiddelde leeftijd 29 jaar. Wat zijn de voor- en nadelen van zo'n jong team voor de organisatie?

Kleuters in de kleuterklas
Zo doen zij het

Zelfsturing in de kleuterklas: “Kinderen worden leraar als jij niet kijkt”

Zelfsturing bij kleuters is mondjesmaat loslaten." Juf Vera van VBS De Loopbrug geeft het stuur van haar klas deels af aan haar kleuters. "Hoe ze soms moeilijke dingen in klare taal uitleggen aan elkaar. Mooi om te zien."

Peter Droeshout en Evelyn Jacquemyns over teamzorg
Zo doen zij het

Minder uitval dankzij teamzorg

Directeur Peter en zijn team zetten sterk in op teamzorg. Met open communicatie en veel feedback willen ze goeie collega's zijn voor elkaar.

Teamzorg: Lisa Verhelst en Ralf Caers
Duiding

Zo werk je op school aan teamzorg

Van zelfzorg naar teamzorg. Hr-professor Ralf Caers en procesbegeleider Lisa Verhelst over hoe je op school voor elkaar kan zorgen.

Samen met team lessenrooster maken: directeur Sabine Verheyden en leraar Anneke Vanhout
Zo doen zij het

Samen beslissen over opdrachten en lessenroosters

In Sint-Lutgardis legt het team de opdrachtenpuzzel samen, vóór de zomervakantie. “Als we kruimels uitdelen aan de starters, schieten we onszelf in de voet.”

Vak-anker wiskunde Kim aan de slag met zijn leerlingen
Zo doen zij het

Elke leraar zijn vak, ook in het basisonderwijs

Een andere leraar voor elk vak, alleen iets voor het secundair? In basisschool De Krekel Haaltert denken ze daar anders over en staan leraren in hun talent voor taal, wiskunde of wero.

Teamteaching Babbelkaartjes
Klik & Print

Teamteachen boosten met babbelkaartjes

Met deze babbelkaartjes lukt het vlot om te reflecteren over jullie aanpak, rol en talenten bij teamteaching.

Vlinderleraren
Schooltips

Vlinderleraren maken leerstof van ander vak concreet

'Vlinderleraren’ verwerken hun leerdoelen in de abstracte les van een collega en laten leerlingen er zo anders naar kijken. Bekijk de video.

Dag van de directeur
Klik & Print

Verlicht je directeur met een steunkaartje

Om vol te houden, hebben directeurs steun van hun team nodig. Waarmee kan jij helpen? Laat het weten met dit steunkaartje. En krijg er zelf energie van.

hand scheurt strookje met compliment af van scheurposter
Klik & Print

Scheurposter voor complimenten op school

School doet goed. Complimenten geven en ontvangen ook. Download de scheurposter. Hang hem op een strategische plaats in de lerarenkamer, op de gang, in de klas. Scheur af, deel uit.

Klik en Print: De keep-stop-start-methode
Klik & Print

Keep-stop-start: snel juist beslissen

Een project of les evalueren? Reflecteren of feedback geven? De keep-stop-start-methode geeft je richting en helpt je snel juist beslissen.

Poster Topteam - Dag van de Leraar
Klik & Print

Poster: trots op je team

Een sterk schoolteam is goud waard voor collega's, leerlingen en ouders. Download deze poster en toon dat jij elke dag trots ben op jouw topteam.

Experten netwerken Piet Van den Bossche en Sara Van Waes (UAntwerpen)
Specialist

Beter netwerken als leraar: wie je kent, bepaalt wat je weet

Leraren en directeurs scholen zich inhoudelijk bij, maar netwerken nauwelijks. Experten Piet Van den Bossche en Sara Van Waes (UAntwerpen) formuleren 8 inzichten voor sterke relaties én meer kennis in je team: “Met een divers netwerk krijg je langetermijntoegang tot interessante en frisse ideeën.”

Jonathan Alaerts, Leraar hout in de Prins Diets
Verhaal

Leraren die elkaar evalueren in juni? Te laat

Leraar Jonathan en zijn collega’s evalueren elkaar voortdurend. "We wachten niet op de directeur om werkpunten en complimenten te formuleren.”

Sylvie Vanden Abeele, handelingsplancoach en Hilde Vervaele, directeur
Zo doen zij het

Handelingsplanning in het buitengewoon onderwijs: wat als de cirkel vierkant draait?

Handelingsplanning is het fundament van buitengewoon onderwijs. 5 logische fasen en een aanpak op maat van elk kind: MPI Vindingrijk op zoek

Divers schoolteam: Peter Keersmaekers en Sameh Bouaissa
Zo doen zij het

“Meer kleur in je schoolteam is vooral een verrijking”

In de schoolbanken is diversiteit een feit, in de lerarenkamer (nog) niet. Sint-Norbertus in Antwerpen heeft wel een gemengd team. Hoe werken zij sterk samen?

Dag van de directeur
Tips

5 tips om je directeur te verrassen

Is jouw directeur de rots in de branding van je school? Die de school laat draaien, iedereen motiveert en met elkaar verbindt? Toon je waardering met een fijne verrassing op de Dag van de Directeur. 5 tips.

Leerwandeling: nabespreking
Zo doen zij het

Leerwandeling: stap voor stap elkaars lessen beter maken

In een veilig klimaat en op korte tijd leren van elkaar? In basisschool Omnimundo in Antwerpen doen ze dat via leerwandelingen. Een groepje leraren loopt langs bij collega’s in de klas. Met een scherpe focus. En zonder oordeel.

achtergrond voor online meeting
Doe het zelf

Online vergadering? Stel samen je achtergrond in!

Teambuilding tijdens een online vergadering? Het kan! Met deze virtuele achtergronden en doe-tips creëer je een samen-gevoel vanuit je kot.

teamversterkers icoontjes
Doe het zelf

10 manieren om je schoolteam sterker te maken

Een crisis zoals corona maakt je team nóg sterker. Of speelt de ploeg onherroepelijk uit elkaar. Hoe je de banden aanhaalt? 10 recepten met extra bindmiddel.

4 verschillende zorgkaartjes
Klik & Print

Zorgkaartjes: steun je collega’s

Een collega toejuichen? Of net een hart onder de riem steken? Met deze zorgkaartjes toon jij je collega’s dat je er voor hen bent.

Beeld van de afgedrukte kijkwijzer
Klik & Print

Kijkwijzer voor collegiale visitatie

Wist je dat een collegiale visitatie je een betere leraar maakt? Je bezoekt de klas van een collega, observeert een les en geeft feedback. Daarna omgekeerd. Spannend? Neem deze kijkwijzer en 7 tips mee voor een geslaagde date.

Saskia en Iris spreken samen af.
Zo doen zij het

Co-teachen in de kleuterklas

Saskia en Iris co-teachen in de kleuterklas. Saskia is starter, Iris heeft 23 jaar ervaring. Bij elkaar vinden ze energie en goesting om iets nieuws uit te proberen, en maken ze hun 31 kleuters sterker.

Portret van Kris Van den Branden, fan van collegiale visitatie
Specialist

Collegiale visitatie: “Leraren moeten meer spieken”

Een les van een collega observeren en vice versa maakt je een betere leraar. En zorgt voor sterkere leerresultaten. Prof. Kris Van den Branden is fan van collegiale visitatie: “Leraren moeten meer bij elkaar spieken”.

leerlingen in de agora-klas
Zo doen zij het

Agora-klas: stappenplan naar doe-meer-zelf-leerlingen

Zelfsturing en vakoverschrijdend werken. Ziedaar de pijlers van de Agora-klas, uitgetekend door leraren die hun leerlingen niet willen zien struikelen over de horde naar hoger onderwijs. Leraar Jana De Geyter gidst je van ontstaan tot toekomstdromen.

leraar wiskunde Elke Vanacker bij een leerling
Zo doen zij het

Wiskunde in secundair: co‑teachen op maat van elke leerling

Alle leerlingen uitdagen op hun niveau. Dat was de droom van wiskundeleraren Cindy, Steven en Elke van secundaire school Heilige Kindsheid in Ardooie. En dus gooiden ze hun volledige werking om.

Portret Charlotte Struyve
Duiding

Waarom leraren beter in team werken

“Leraar wordt een steeds complexere job. Een antwoord bieden op alle vragen die de maatschappij op onderwijs afvuurt? Dat kan een leraar niet meer in zijn eentje”, zegt onderzoeker Charlotte Struyve.

Loth Van Den Ouweland deed samen met professor Jan Vanhoof onderzoek naar onderpresterende leraren
Specialist

Onderpresterende leraar: als je collega het laat hangen

Heb je een collega met een klas op stelten, die zelden opdaagt op het schoolfeest of weigert samen te werken? Loth Van Den Ouweland deed samen met Jan Vanhoof onderzoek naar onderpresterende leraren.

6 onderwijsassistenten van het OLVC Campus Centrum
Zo doen zij het

Steun nodig in je klas? Reserveer een collega!

Directeur Wim kreeg 6 leraren warm om deels onderwijsassistent te worden. Collega's kunnen hen reserveren voor ondersteuning in de klas. “Dat vermindert de druk, en daar worden ook de leerlingen beter van.”

Veroniek (juf vierde leerjaar de Vlinderboom) in samenwerking met leerlingen in de klas
Zo doen zij het

Leraar dko en basis, samen voor de klas

5 jaar staat juf Veroniek voor de klas. Muzische vorming bleef steeds beperkt tot een uurtje knutselen of moest baan ruimen voor een onaffe rekenles. Nu tilt co-teachen met dko-juf Miranda haar muzische uren naar een hoger niveau.

lerend netwerken in leuven
Zo doen zij het

Lerend netwerk: samen vernieuwen

Leraren uit basis- en secundaire scholen stappen in een lerend netwerk rond co-teaching: ze leren samen en van elkaar om onderwijs te vernieuwen.

Deep democracy sabotagelijn: illustratie met monstertjes
Test

Welk sabotagegedrag stel jij als je het niet eens bent met een beslissing op school?

Als je het niet eens bent met beslissingen op school of als je anders denkt dan de meerderheid, wat doe je dan? Welk sabotagegedrag stel jij?

Deep democracy: monstertje met anker onder de waterlijn
Gesprekstips

Hoe pak je een conflict in de lerarenkamer aan? 4 stappen

We mijden conflicten en meningsverschillen op school vaak. Toch ga je ze beter aan, zegt Deep democracy. Met deze 4 stappen.

directeur Sven over deep democracy
Verhaal

Omgaan met conflicten: de 7 inzichten van directeur Sven

"Vroeger ging ik in het defensief als iemand anders dacht. Nu maakt de nee-stem de school sterker". Deep democracy deed Sven het nut van conflicten inzien.

expert Deep democracy: Fanny Matheusen
Specialist

Deep democracy: “Ga de conflicten in de lerarenkamer aan”

Conflicten en meningverschillen in de lerarenkamer. Specialist Fanny Matheusen toont hoe je met Deep Democracy aan de slag kan.

illustratie van een bril
Specialist

Bemiddeling: als conflict op school muurvast zit

Koude oorlog tussen collega's op school. Naar de rechtbank? Of schakel je een bemiddelaar in? Dit doet Beatrijs Pletinck als erkend bemiddelaar bij conflicten.

Katrien Vangrieken
Duiding

Vakgroep: vloek of zegen?

"Goede vakgroepen nemen de autonomie van leraren niet weg", stelt Katrien Vangrieken (KU Leuven). Sterk samenwerken stimuleert zelfs bevlogenheid in de klas.

leraar Evy Witters tijdens de les
Zo doen zij het

Beter Frans in de basisschool (dankzij leraar secundair)

Wat als leraren basis en secundair een paar uur per week van klas wisselen? Dan krijgen de leerlingen beter Frans in de basisschool en verzacht de overgang naar het secundair.

leraar in de lerarenkamer
Hulplijnen

Bij wie kan een leraar terecht die gepest wordt?

Word je gepest, stap dan naar je directeur, preventieadviseur, vertrouwenspersoon of vakbondsafgevaardigde. Maar wat als het zo niet opgelost raakt?

team van leraren die werken rond vakoverschrijdend lesgeven
Zo doen zij het

Vakoverschrijdend lesgeven: “Can I help you with your French?”

6 leraren gooien hun 5 vakken en 8 lesuren in 4 klassen samen. Met 1 ambitie: experimenteren met vakoverschrijdend lesgeven via co-teaching en zelfstandig leren. “We zien onze leerlingen groeien en soms ook verdrinken.”

Katrien Fransen, expert in gedeeld leiderschap
Specialist

Gedeeld leiderschap in het lerarenteam zoals in een voetbalploeg

Als de juiste leiders uit een team opstaan, volgen betere resultaten. Daarom pleit Katrien Fransen (KU Leuven) voor gedeeld leiderschap, zowel in sport als in onderwijs. Met verschillende leiders uit het lerarenteam die gekozen worden door de leraren.

Directeur Tom (36) en kleuterjuf Lesley spreken over Zelforganiserende teams
Zo doen zij het

“Zelforganiserende teams maken leerlingen beter”

Leraren organiseren hun werk zelf. Dan groeien ze als team, nemen ze verantwoordelijkheid en maken ze snelheid.” Directeur Tom (36) en kleuterjuf Lesley (42) van basisschool De Kleine Prins in Diest maken hun leerlingen beter dankzij die zelforganiserende teams.

Heidi Verlinden en Steven Mannens, pedagogisch begeleiders over lesson study
Zo doen zij het

‘Lesson Study’: effectief collectief leren met het lerarenteam

'Lesson study': samen met je collega’s een les ontwerpen, uitvoeren, onderzoeken en bijsturen. En zo je les versterken én je leerlingen beter laten leren.

Spreuk: effen dimmen = denken in mogelijkheden
Gesprekstips

Zo maak je van je brainstorm een succes

Je bent op zoek naar een origineel concept voor schoolfeest en opendeur, maar vergaderingen verzanden steevast in een eindeloze discussie. Met deze tips verlaat je elke brainstorm mét een plan.

parallelle co-teaching
Duiding

Co-teaching: ken jij deze 6 vormen?

Waag je je voor het eerst aan co-teaching? Deze 6 vormen helpen jou en je collega naar een vlotte samenwerking. Want met een doordachte aanpak haal je alles uit je lessen.

fragment uit video over bordsessies
Zo doen zij het

Efficiënt vergaderen met teamborden

In het Stedelijk Lyceum Hardenvoort in Antwerpen vergaderen leraren aan een teambord. Wat deze vergadertechniek oplevert? Bekijk de video.

3 vrouwen in gesprek over co-teaching
Zo doen zij het

Co-teaching: “Het eerste jaar is sowieso experimenteren”

Lisa, Bea en Sofie van COOVI Anderlecht over de voordelen van co-teachen: “Je kan tijd maken voor je leerlingen. En alleen heb je veel meer aan je hoofd.”

leraren Sarah en Do doen aan co-teaching
Zo doen zij het

Waarom oudere leraren ideale co-teachers zijn

De Platanen in Kapellen zet oudere leraren in als co-teachers. “Co-teaching vereist maturiteit”, zegt directeur Hanne Bervoets. "Je moet durven loslaten."

Olivia De Ruyters met kleuters in haar klas
Zo doen zij het

Wat jij kan leren van kleuterjuffen: evalueren door te observeren

Wat leraren secundair kunnen leren van de kleuterjuffen? Juf Sara en juf Olivia tonen hoe ze evalueren door te observeren.

Talentenkaartjes op een tafel
Klik & Print

Talentenkaart: zit jouw lerarenkamer vol talent?

Deze Talentenkaart geeft in 1 beeld de talenten binnen jullie team weer. Je ziet meteen bij wie je waarvoor terechtkan. Je school/team en jijzelf worden sterker.

Juf Martine en juf Natasja geven les
Tips

Hoe begin je aan co-teaching?

Co-teaching is erg waardevol voor leerlingen en leraren. Maar hoe werkt dat precies, 2 leraren voor de klas? Alles begint met een goede planning en duidelijke afspraken.

close-up van de klik en print die ingevuld wordt
Specialist

“Leren van elkaar is efficiënter dan formeel leren”

Leren van elkaar werkt 3 keer efficiënter dan ‘formeel’ leren.” Dat stelt Simon Beausaert, professor Onderwijskunde aan de Université Catholique Louvain-la-Neuve en de Universiteit van Maastricht. Hoe gaat het met jouw professionele netwerkje op school? Teken het uit!

Twee leraren doen een speed date
Klik & Print

Speeddate met collega’s om meer samen te werken

Wil je graag eens bij een collega in de les gaan kijken? Of eens samen les geven? Print dan deze tickets. Deel ze uit aan collega's of organiseer een speeddate op school.

Hermien Goeminne
Verhaal

Starter Hermien miste de teamspirit

"In het buitengewoon onderwijs werk je met een complexe doelgroep. Veel communiceren met collega's is dan noodzakelijk", vertelt starter Hermien Goeminne (24). "Net die openheid miste ik in het gewoon onderwijs. Waarom kunnen oudere leraren niet ook iets leren van hun jonge collega's?

Andere thema's binnen Je loopbaan