Vlaanderen
Klasse.be

Samenwerken met je collega's

Een sterk team waar mensen samenwerken, collega's elkaar waarderen en en leraren van elkaar leren: inspirerende verhalen en concrete tips op weg naar een topteam.

Klik en Print: De keep-stop-start-methode
Klik & Print

Keep-stop-start: snel juist beslissen

Een project of les evalueren? Reflecteren of feedback geven? De keep-stop-start-methode geeft je richting en helpt je snel juist beslissen.

Poster Topteam - Dag van de Leraar
Klik & Print

Poster: trots op je team

Een sterk schoolteam is goud waard voor collega's, leerlingen en ouders. Download deze poster en toon dat jij elke dag trots ben op jouw topteam.

Experten netwerken Piet Van den Bossche en Sara Van Waes (UAntwerpen)
Specialist

Beter netwerken als leraar: wie je kent, bepaalt wat je weet

Leraren en directeurs scholen zich inhoudelijk bij, maar netwerken nauwelijks. Experten Piet Van den Bossche en Sara Van Waes (UAntwerpen) formuleren 8 inzichten voor sterke relaties én meer kennis in je team: “Met een divers netwerk krijg je langetermijntoegang tot interessante en frisse ideeën.”

Jonathan Alaerts, Leraar hout in de Prins Diets
Verhaal

Leraren die elkaar evalueren in juni? Te laat.

Leraar Jonathan en zijn collega’s evalueren elkaar voortdurend. "We wachten niet op de directeur om werkpunten en complimenten te formuleren.”

Verbinding in je team: 5 teamactiviteiten
Tips

Verbinding in je team: 5 veilige teamactiviteiten

Mis je ze ook? Die overvolle lerarenkamer, de warme gesprekjes bij een kop koffie of die energieboosters van het feestcomité? Ze zijn de lijm van je team. Daarom is het belangrijk om ook tijdens dit corona-jaar in te zetten op verbinding, live of digitaal. 5 speelse én veilige activiteiten! 1.

Divers schoolteam: Peter Keersmaekers en Sameh Bouaissa
Zo doen zij het

“Meer kleur in je schoolteam is vooral een verrijking”

In de schoolbanken is diversiteit een feit, in de lerarenkamer (nog) niet. Sint-Norbertus in Antwerpen heeft wel een gemengd team. Hoe werken zij sterk samen?

Dag van de directeur
Tips

5 tips om je directeur te verrassen

Is jouw directeur de rots in de branding van je school? Die de school laat draaien, iedereen motiveert en met elkaar verbindt? Toon je waardering met een fijne verrassing op de Dag van de Directeur. 5 tips.

achtergrond voor online meeting
Doe het zelf

Online vergadering? Stel samen je achtergrond in!

Teambuilding tijdens een online vergadering? Het kan! Met deze virtuele achtergronden en doe-tips creëer je een samen-gevoel vanuit je kot.

teamversterkers icoontjes
Doe het zelf

10 manieren om je schoolteam sterker te maken

Een crisis zoals corona maakt je team nóg sterker. Of speelt de ploeg onherroepelijk uit elkaar. Hoe je de banden aanhaalt? 10 recepten met extra bindmiddel.

Fanny Matheusen over teamconflicten
Specialist

Hoe lijm je de barsten in je schoolteam?

De ene parallelcollega werkt zich te pletter tijdens corona, de andere ploetert vooral thuis met kleine kinderen. De ene collega heeft meer schrik van het virus dan de andere. Hoe pak je die teamconflicten tijdens corona aan? Transitiepedagoog Fanny Matheusen zet je op weg voor een harmonieus team.

drie verrassende duo’s die samenwerkten tijdens corona
Zo doen zij het

Verrassende duo’s in crisistijden

Toen onderwijs in maart 2020 op zijn kop gezet werd, toonden schoolteams veerkracht. Leraren en directeurs zetten zich schrap, sprongen voor elkaar in de bres. En nieuwe samenwerkingen ontloken. Aan het woord: drie duo’s die samen het verschil maakten.

Tom Van Acker
Specialist

“Wie durft nu nog zeggen dat onderwijs niet wendbaar is?”

De eerste coronamaanden: wat neem je daaruit mee? Hoe ga je daar als team duurzaam mee aan de slag? Expert in slim organiseren Tom Van Acker zet je op weg.

4 verschillende zorgkaartjes
Klik & Print

Zorgkaartjes: steun je collega’s

Een collega toejuichen? Of net een hart onder de riem steken? Met deze zorgkaartjes toon jij je collega’s dat je er voor hen bent.

zorgleerkracht Liesbeth Van Herck in De Kraal
Zo doen zij het

(Nog) sterker team dan gedacht

Het team van Basisschool De Kraal Winksele beseft dat het heel wat in zijn mars heeft om deze crisisperiode aan te kunnen. Zorgleraar Liesbeth stipt enkele teamsterktes aan. Welke herken jij in jouw team?

Beeld van de afgedrukte kijkwijzer
Klik & Print

Kijkwijzer voor collegiale visitatie

Wist je dat een collegiale visitatie je een betere leraar maakt? Je bezoekt de klas van een collega, observeert een les en geeft feedback. Daarna omgekeerd. Spannend? Neem deze kijkwijzer en 7 tips mee voor een geslaagde date.

Saskia en Iris spreken samen af.
Zo doen zij het

Co-teachen in de kleuterklas

Saskia en Iris co-teachen in de kleuterklas. Saskia is starter, Iris heeft 23 jaar ervaring. Bij elkaar vinden ze energie en goesting om iets nieuws uit te proberen, en maken ze hun 31 kleuters sterker.

Marijke Van der Steen, leraar 2 e en 3e kleuterklas De Speurneus, op Klasdate
Verhaal

Wat je kan leren van hospiteren

Kleuterleraar Marijke en bubao-leraar Richard observeerden actief een STEM-les in elkaars klas. Wat leerden ze van deze collegiale visitatie?

Portret van Kris Van den Branden, fan van collegiale visitatie
Specialist

Collegiale visitatie: “Leraren moeten meer spieken”

Een les van een collega observeren en vice versa maakt je een betere leraar. En zorgt voor sterkere leerresultaten. Prof. Kris Van den Branden is fan van collegiale visitatie: “Leraren moeten meer bij elkaar spieken”.

leerlingen in de agora-klas
Zo doen zij het

Agora-klas: stappenplan naar doe-meer-zelf-leerlingen

Zelfsturing en vakoverschrijdend werken. Ziedaar de pijlers van de Agora-klas, uitgetekend door leraren die hun leerlingen niet willen zien struikelen over de horde naar hoger onderwijs. Leraar Jana De Geyter gidst je van ontstaan tot toekomstdromen.

leraar wiskunde Elke Vanacker bij een leerling
Zo doen zij het

Wiskunde in secundair: co‑teachen op maat van elke leerling

Alle leerlingen uitdagen op hun niveau. Dat was de droom van wiskundeleraren Cindy, Steven en Elke van secundaire school Heilige Kindsheid in Ardooie. En dus gooiden ze hun volledige werking om.

Kleuters in de kleuterklas
Zo doen zij het

Zelfsturing in de kleuterklas: “Kinderen worden leraar als jij niet kijkt”

Zelfsturing bij kleuters is mondjesmaat loslaten." Juf Vera van VBS De Loopbrug geeft het stuur van haar klas deels af aan haar kleuters. "Hoe ze soms moeilijke dingen in klare taal uitleggen aan elkaar. Mooi om te zien."

Portret Charlotte Struyve
Duiding

Waarom leraren beter in team werken

“Leraar wordt een steeds complexere job. Een antwoord bieden op alle vragen die de maatschappij op onderwijs afvuurt? Dat kan een leraar niet meer in zijn eentje”, zegt onderzoeker Charlotte Struyve.

Loth Van Den Ouweland deed samen met professor Jan Vanhoof onderzoek naar onderpresterende leraren
Specialist

Onderpresterende leraar: als je collega het laat hangen

Heb je een collega met een klas op stelten, die zelden opdaagt op het schoolfeest of weigert samen te werken? Loth Van Den Ouweland deed samen met Jan Vanhoof onderzoek naar onderpresterende leraren.

6 onderwijsassistenten van het OLVC Campus Centrum
Zo doen zij het

Steun nodig in je klas? Reserveer een collega!

Directeur Wim kreeg 6 leraren warm om deels onderwijsassistent te worden. Collega's kunnen hen reserveren voor ondersteuning in de klas. “Dat vermindert de druk, en daar worden ook de leerlingen beter van.”

Veroniek (juf vierde leerjaar de Vlinderboom) in samenwerking met leerlingen in de klas
Zo doen zij het

Leraar dko en basis, samen voor de klas

5 jaar staat juf Veroniek voor de klas. Muzische vorming bleef steeds beperkt tot een uurtje knutselen of moest baan ruimen voor een onaffe rekenles. Nu tilt co-teachen met dko-juf Miranda haar muzische uren naar een hoger niveau.

Leerlingen van het avAnt Provinciaal Onderwijs
Zo doen zij het

Hoe smeed je verbinding in een superdiverse school?

avAnt Antwerpen verbindt leerlingen van wie de overtuigingen soms ver uiteen liggen. Het vertrekpunt: de verplichte 6 uur interlevensbeschouwelijke competenties.

lerend netwerken in leuven
Zo doen zij het

Lerend netwerk: samen vernieuwen

Leraren uit basis- en secundaire scholen stappen in een lerend netwerk rond co-teaching: ze leren samen en van elkaar om onderwijs te vernieuwen.

Deep democracy sabotagelijn: illustratie met monstertjes
Test

Welk sabotagegedrag stel jij?

Als je het niet eens bent met beslissingen op school of als je anders denkt dan de meerderheid, wat doe je dan? Welk sabotagegedrag stel jij?

Deep democracy: monstertje in kist boven de waterlijn
Schooltips

Hoe neem je als schoolteam gedragen beslissingen? 5 stappen

Hoe komen we tot goeie afspraken op school als we toch van mening verschillen? Deep democracy helpt luisteren naar wie anders denkt en verrijkt de beslissing van de meerderheid. Hoe?

Deep democracy: monstertje met anker onder de waterlijn
Gesprekstips

Hoe pak je een conflict in de lerarenkamer aan? 4 stappen

We mijden conflicten en meningsverschillen op school vaak. Toch ga je ze beter aan, zegt Deep democracy. Met deze 4 stappen.

directeur Sven over deep democracy
Verhaal

Omgaan met conflicten: de 7 inzichten van directeur Sven

"Vroeger ging ik in het defensief als iemand anders dacht. Nu maakt de nee-stem de school sterker". Deep democracy deed Sven het nut van conflicten inzien.

expert Deep democracy: Fanny Matheusen
Specialist

Deep democracy: “Ga de conflicten in de lerarenkamer aan”

We vermijden of verzwijgen conflicten en meningsverschillen in de lerarenkamer vaak. 'Ga ze aan', zegt Fanny Matheusen vanuit de inzichten van Deep democracy, 'er zit goud in'.

illustratie van een bril
Specialist

Bemiddeling: als conflict op school muurvast zit

Koude oorlog tussen collega's op school. Naar de rechtbank? Of schakel je een bemiddelaar in? Dit doet Beatrijs Pletinck als erkend bemiddelaar bij conflicten.

Katrien Vangrieken
Duiding

Vakgroep: vloek of zegen?

"Goede vakgroepen nemen de autonomie van leraren niet weg", stelt Katrien Vangrieken (KULeuven). Sterk samenwerken stimuleert zelfs bevlogenheid in de klas.

leraar Evy Witters tijdens de les
Zo doen zij het

Beter Frans in de basisschool (dankzij leraar secundair)

Wat als leraren basis en secundair een paar uur per week van klas wisselen? Dan krijgen de leerlingen beter Frans in de basisschool en verzacht de overgang naar het secundair.

leraar in de lerarenkamer
Hulplijnen

Bij wie kan een leraar terecht die gepest wordt?

Word je gepest, stap dan naar je directeur, preventieadviseur, vertrouwenspersoon of vakbondsafgevaardigde. Maar wat als het zo niet opgelost raakt?

team van leraren die werken rond vakoverschrijdend lesgeven
Zo doen zij het

Vakoverschrijdend lesgeven: “Can I help you with your French?”

6 leraren gooien hun 5 vakken en 8 lesuren in 4 klassen samen. Ze gaan voor 1 ambitie: experimenteren met vakoverschrijdend lesgeven via co-teaching en zelfstandig leren. “We zien onze leerlingen groeien en soms ook verdrinken.”

Katrien Fransen, expert in gedeeld leiderschap
Specialist

Gedeeld leiderschap in het lerarenteam zoals in een voetbalploeg

Als de juiste leiders uit een team opstaan, volgen betere resultaten. Daarom pleit Katrien Fransen (KU Leuven) voor gedeeld leiderschap, zowel in sport als in onderwijs. Met verschillende leiders uit het lerarenteam die gekozen worden door de leraren.

Directeur Tom (36) en kleuterjuf Lesley spreken over Zelforganiserende teams
Zo doen zij het

“Zelforganiserende teams maken leerlingen beter”

Leraren organiseren hun werk zelf. Dan groeien ze als team, nemen ze verantwoordelijkheid en maken ze snelheid.” Directeur Tom (36) en kleuterjuf Lesley (42) van basisschool De Kleine Prins in Diest maken hun leerlingen beter dankzij die zelforganiserende teams.

Heidi Verlinden en Steven Mannens, pedagogisch begeleiders over lesson study
Zo doen zij het

‘Lesson Study’: effectief collectief leren met het lerarenteam

'Lesson study': samen met je collega’s een les ontwerpen, uitvoeren, onderzoeken en bijsturen. En zo je les versterken én je leerlingen beter laten leren.

Spreuk: effen dimmen = denken in mogelijkheden
Gesprekstips

Zo maak je van je brainstorm een succes

Je bent op zoek naar een origineel concept voor schoolfeest en opendeur, maar vergaderingen verzanden steevast in een eindeloze discussie. Met deze tips verlaat je elke brainstorm mét een plan.

Kim Leyden in de klas
Specialist

Zo maak je van PAV een sterker vak

Zorg ervoor dat leraren hun lessenrooster niet moeten opvullen met enkele uren ‘project algemene vakken’ (PAV). Geef leraren PAV de tijd om een sterke vakgroep uit te bouwen. En laat leren PAV zich bijscholen in de domeinen waar ze minder sterk in zijn. Onderzoeker Joke Ysenbaert (UGent) geeft 8 tips aan leraren PAV en hun directeurs om van PAV een sterker vak te maken.

leraren Kim Leyden, Souad Boukhatem en Inge Buysse
Zo doen zij het

PAV levensecht aanpakken in de nestklas

Leraren Kim en Souad wilden leerlingen met meer goesting naar school laten komen. Ze werkten al intensief samen tijdens PAV, maar nu geven ze met 3 alle hoofdvakken samen in de nestklas.

Leerkracht aan het luisteren naar leerlinge
Gesprekstips

Samenwerken op school begint met luisteren

Op school moet je steeds meer empathisch luisteren, ervaart ondersteuner Charlotte. Naar leerlingen en ouders. En naar collega's uit je team. Hoe doe je dat goed?

parallelle co-teaching
Duiding

Co-teaching: ken jij deze 6 vormen?

Waag je je voor het eerst aan co-teaching? Deze 6 vormen helpen jou en je collega naar een vlotte samenwerking. Want met een doordachte aanpak haal je alles uit je lessen.

teamteaching: leraren werken samen
Zo doen zij het

Elke leraar zijn vak? Niet in deze school

In secundaire school Visitatie in Mariakerke is geen enkele leraar nog in zijn eentje verantwoordelijk voor zijn vak of zijn klas. Leraren werken er in teams. Samen nemen ze een groep leerlingen onder hun hoede, voor meerdere schooljaren na elkaar.

fragment uit video over bordsessies
Zo doen zij het

Efficiënt vergaderen met teamborden

In het Stedelijk Lyceum Hardenvoort in Antwerpen vergaderen leraren aan een teambord. Wat deze vergadertechniek oplevert? Bekijk de video.

3 vrouwen in gesprek over co-teaching
Zo doen zij het

Co-teaching: “Het eerste jaar is sowieso experimenteren”

Lisa, Bea en Sofie van COOVI Anderlecht over de voordelen van co-teachen: “Je kan tijd maken voor je leerlingen. En alleen heb je veel meer aan je hoofd.”

vrouw gebruikt haar smartphone
Trend

Is WhatsApp de nieuwe lerarenkamer?

Als broodjesgroep, ventilatiegroep, vakgroep ... Daarvoor gebruiken leraren WhatsApp-groepen. "Super, maar er zijn ook nadelen", zegt pedagoog Pedro De Bruyckere.

leraren Sarah en Do doen aan co-teaching
Zo doen zij het

Waarom oudere leraren ideale co-teachers zijn

De Platanen in Kapellen zet oudere leraren in als co-teachers. “Co-teaching vereist maturiteit”, zegt directeur Hanne Bervoets. "Je moet durven loslaten."

Startende leraar Heidi
Verhaal

“Durf innoveren als startende leraar”

Ook al is ze nog maar een startende leraar, Heidi (37) durft kiezen voor innovatie. Ze stimuleert er co-teaching en co-learning bij collega’s en leerlingen.

Hans Mennes
Specialist

Weerstand tegen veranderingen? Coach je collega!

Wat als je veranderingen wil doorvoeren op school, maar je collega’s wringen tegen? “Laat die weerstand toe. En waardeer hen”, zegt coachtrainer Hans Mennes.

Olivia De Ruyters met kleuters in haar klas
Zo doen zij het

Wat jij kan leren van kleuterjuffen: evalueren door te observeren

Wat leraren secundair kunnen leren van de kleuterjuffen? Juf Sara en juf Olivia tonen hoe ze evalueren door te observeren.

illustratie met vijf lerarenfiguurtjes
Klik & Print

Talentenkaart: zit jouw lerarenkamer vol talent?

Deze Talentenkaart geeft in 1 beeld de talenten binnen jullie team weer. Je ziet meteen bij wie je waarvoor terechtkan. Je school/team en jijzelf worden sterker.

Juf Martine en juf Natasja geven les
Tips

Hoe begin je aan co-teaching?

Co-teaching is erg waardevol voor leerlingen en leraren. Maar hoe werkt dat precies, 2 leraren voor de klas? Alles begint met een goede planning en duidelijke afspraken.

close-up van de klik en print die ingevuld wordt
Specialist

“Leren van elkaar is efficiënter dan formeel leren”

Leren van elkaar werkt 3 keer efficiënter dan ‘formeel’ leren.” Dat stelt Simon Beausaert, professor Onderwijskunde aan de Université Catholique Louvain-la-Neuve en de Universiteit van Maastricht. Hoe gaat het met jouw professionele netwerkje op school? Teken het uit!

Twee leraren doen een speed date
Klik & Print

Speeddate met collega’s om meer samen te werken

Wil je graag eens bij een collega in de les gaan kijken? Of eens samen les geven? Print dan deze tickets. Deel ze uit aan collega's of organiseer een speeddate op school.

close-up van de differentiatiebingo
Klik & Print

Speel de differentiatiebingo

Hoe divers is de aanpak van je leraren? Laat hen zelf testen hoe ver ze staan met differentiatie in de klas. En laat ze de differentiatiebingo spelen. Leuk als opwarmer op een pedagogische studiedag of personeelsvergadering.

Illustratie: van een zure citroen tussen appels
Gesprekstips

Een collega is over mij gaan klagen. Wat doe ik?

Startende leraar Lies: "Ik werk nog maar enkele maanden op mijn school. Ik hoor nu dat een collega in de lerarenkamer over mij is gaan klagen. Ik vind dat niet fijn. Wat doe ik?"

Hermien Goeminne
Verhaal

Starter Hermien miste de teamspirit

"In het buitengewoon onderwijs werk je met een complexe doelgroep. Veel communiceren met collega's is dan noodzakelijk", vertelt starter Hermien Goeminne (24). "Net die openheid miste ik in het gewoon onderwijs. Waarom kunnen oudere leraren niet ook iets leren van hun jonge collega's?

Andere thema's binnen Je loopbaan