Vlaanderen
Klasse.be

Klas­management

Klasmanagement is meer dan actieve werkvormen, wisselende klasopstelling of duidelijke instructies. Wat is dat extra stukje magie waardoor leraar, leerlingen en leerstof een jaar lang in elkaar klikken? Inzichten van experts en binnenkijken in de klas.

Klik & Print

Minder uitdagend gedrag met STARR

Aanhoudend uitdagend gedrag in je les? Met de STARR-tool werk je aan een positief klasklimaat en een betere band met elke leerling.

Klik & Print

Hoe motiverend geef jij les? Aan de slag met het Leraarkompas

Motivatiepsycholoog Maarten Vansteenkiste: "Het Leraarkompas helpt je motiverend les te geven. En niet door te slaan in chaos of controle."

Zo doen zij het

“Onze leeronderneming is zoveel meer dan winkeltje spelen”

De leerlingen op Campus Russelberg laten leeronderneming StarBox dagelijks draaien. Het lerarenteam zet in op zelfregulerende vaardigheden.

Zo doen zij het

Sanctiebeleid: “Met straffen alleen red je het niet” 

Veilig, duidelijk, samen en herstel. Op die 4 pijlers is het sanctie- en relatiebeleid van kOsh Herentals gebouwd.

Zo doen zij het

Leerlingen motiveren: “Hou ik ze bij de hand, of laat ik ze los?”

Hoe Kim haar vijfdeklassers motiveert? “Hun verantwoordelijkheidsgevoel stijgt als je ze stap voor stap autonomie geeft.”

Specialist

Meer kennis in de kleuterklas?

De roep om meer kennis in de kleuterklas klinkt even krachtig als vaak. Wat nu: kennis én knuffels voor onze kleuters?

Zo doen zij het

Prikkels in de elektriciteitsklas: “Zonder motivatie krijg je kortsluiting”

Leraar elektriciteit Heleen prikkelt haar OV4-leerlingen op verschillende vlakken. “Motivatie stijgt met de juiste uitdaging”

Zo doen zij het

Motiveer je leerlingen: start met groeigesprekken

Juf Nele vertelt hoe ze groeigesprekken voorbereidt, doel- en actiegericht aanpakt. Motivatiepsycholoog Maarten Vansteenkiste geeft tips.

Zo doen zij het

Tieners motiveren: “Het kan niet elke les bingo zijn”

Leraar Lars haalt alles uit de kast om tieners te motiveren. Met de juiste mix van autonomie en structuur.

Klik & Print

Hulp vragen laagdrempeliger maken? Print de hulpdriehoek

Met deze hulpdriehoek laten leerlingen zien dat ze een opdracht begrijpen of hulp nodig bij zelfstandig werk. Klik en print!

Zo doen zij het

“Mijn 1B-leerlingen willen zich bewijzen”

Leraar Fanny creëert een krachtige leeromgeving in de B-stroom met keuzeprojecten, authentieke voorbeelden, autonomie en structuur.

Zo doen zij het

Kleuters: van wiebelen naar focussen  

“Natuurlijk kunnen kleuters zich concentreren. Maar niet zonder hun leraren én een portie oefenkansen”, stelt leraar Gwendoline. Haar recept voor een klas met extra focus: uitdagende activiteiten, ingeslepen routines en veel interactie.

Verhaal

Een dag in buso: “Leerlingen volgen een voorbeeld, geen regels”

Gedragscrisissen in de klas: hoe ga je daarmee om? Klasse-redacteur Lotte kijkt binnen in en deelt tips van buso Inspirant aan zee.

Mag dat?

Leerlingen collectief straffen: mag dat?

Als een onbekende leerling iets mispeutert, mag je de leerlingen dan collectief straffen tot de 'dader' bekent?

Zo doen zij het

“Ook in 1B hebben we hoge verwachtingen voor begrijpend lezen”

Extra tijd voor begrijpend lezen werkt. In 1B werkt leraar Ineke met betekenisvolle teksten, boeiende spreekopdrachten en veel herhaling.

Zo doen zij het

“Elke leraar voelt zich soms onzeker over klasmanagement”

Starter Hafsa, ancien Benny en directeur Cathy over het taboe op klasmanagement. En hoe ze het samen redden met heldere afspraken en routines.

Tips

Klasmanagement: meer rust met sterke routines

Meer rust in je klas: leraar Gert Verbrugghen toont hoe je je klasmanagement versterkt met heldere routines.

Zo doen zij het

Klasmanagement in de L.O.-les: goed begonnen is half gewonnen

Afstand, beweging en chaos: een L.O.-les vraagt veel klasmanagement. Leraar Margriet krijgt haar klas mee met routines en positieve coaching.

Specialist

Klasmanagement: “Met goede routines moet je minder brandjes blussen”

Lesgeven wordt een stuk makkelijker als je de kracht van routines, scripts en regels kent, duidt expert gedragsmanagement Tom Bennett.

Zo doen zij het

Een leerling was afwezig wegens ziekte: hoe maak je bijbenen haalbaar?

Een leerling was ziek? Dat betekent gemiste leerstof inhalen. Extra werk dus, ook voor jou als leraar. 3 scholen vertellen over hun aanpak.

Zo doen zij het

“Ook gewenst gedrag moet je oefenen”

Van rode stickers tot vijf gouden gedragsregels. Die switch maakte ZAVO Zaventem toen het storend gedrag van leerlingen leek toe te nemen.

Zo doen zij het

Hoge verwachtingen: “Elke leerling verdient lastige vragen”

PAV-leraar Pieterjan stelt elke leerling lastige vragen. "Je mond houden en wachten op antwoord: best lastig."

Zo doen zij het

“Mijn les vertrekt bij mijn leerlingen, daarna trek ik hun wereld open”

Leraar Johan combineert spontane vragen met vaste kost. Zijn leerlingen vinden balans tussen zelf ontdekken en een stevige kennisbasis.

Klik & Print

Praatkaartjes voor een geslaagd groepsgesprek in je klas

Leerlingen die tijdens het groepsgesprek naar elkaar luisteren en elkaars mening een plek kunnen geven? Dat lukt met deze praatkaartjes en gespreksregels.

Klik & Print

Motiveer je leerlingen met kanskaarten

Een leerling die het even niet ziet zitten? Of eentje die wil uitblinken? Met deze kanskaarten laat je niemand vallen en til je elke leerling hoger.

Klik & Print

Kaartjes met een zinvolle klastaak voor elke leerling

Meer orde en rust in je klas? Die creëer je onder meer door elke leerling een duidelijke klastaak toe te kennen. Met deze kaartjes weten ze wat je precies van hen verwacht.

Tips

Leerling zonder motivatie? Zo help jij die het derde trimester door

Dip in het derde trimester? Zorgcoördinatoren Fatima en Erik delen 7 tips om die ene leerlingen te blijven motiveren en die niet op te geven.

Zo doen zij het

Executieve functies: “Leren start bij rust in je klas”

Vanuit executieve functies kritisch je klaspraktijk bekijken en beter maken: Evita en haar collega's krijgen meer rust en aandacht in de klas

Klik & Print

Werk aan executieve functies in je klas: trek de EF-kaarten

Met deze EF-kaarten versterk je de executieve functies van je leerlingen. Meer aandacht, meer rust, beter leren plannen en organiseren

Duiding

Storend gedrag? Pak het aan met executieve functies!

Met kennis van executieve functies pak je storend gedrag in de klas aan. Dieter Baeyens geeft een definitie van EF en legt uit hoe.

Klik & Print

Vertelblokjes: meteen mee met de noden van je leerlingen

In 1 oogopslag checken hoe het met je leerlingen gaat? Download de vertelblokjes en speel snel in op hun behoeften.

Specialist

Hoe maak je een hechte klas? Benut de ‘gouden weken’

Tijdens de gouden weken doorloop je de eerste 2 fases van groepsvorming. "Maar aan de dynamiek in je klas werk je een schooljaar lang".

Schooltips

“Vroeger zwaaiden we met straf, nu staat herstel centraal”

Leerlingen die hun verantwoordelijkheid opnemen na een incident? Herstel en geweldloze communicatie staan centraal in Pius X Antwerpen. “Zoals je remedieert voor wiskunde, geef je ook kansen om gedrag bij te sturen”, vertelt leerlingenbegeleider Anouk Vroemans.

Specialist

Je leerlingen een schooljaar lang motiveren? Start met ABC

Zit de motivatie van je leerlingen op een dieptepunt? Keer het tij met het ABC van autonomie, verbondenheid en competentie: tips van motivatiepsycholoog Maarten Vansteenkiste.

Tips

9 frisse ideeën om je leerlingen inspraak te geven

Leerlingen inspraak geven over de manier waarop zij graag leren, motiveert hen. En als leraar groei je van hun feedback. 9 tips.

Zo doen zij het

School zonder straf: “Wacht niet tot iemand een stoel door de klas keilt”

Van een school waar verbale en fysieke agressie dagelijkse kost was naar een plek waar leraren én leerlingen zich veilig voelen. Wim en zijn team van Don Bosco Groenveld maakten de switch naar een school zonder sancties.

Doe het zelf

Denk 11 keer na voor je straf uitdeelt in de klas

Straffen veroorzaakt boosheid bij leerlingen en is gericht op uitsluiten en isoleren. Denk dus goed na voor je een straf geeft. Deze checklist helpt.

Zo doen zij het

“Genoeg structuur legt de lat ook in het buitengewoon hoog”

“De grootste fout die je bij onze leerlingen kan maken, is denken dat ze geen progressie kunnen maken in sociale vaardigheden en kennis”, vertelt leraar Ewout van bubao Sint-Gregorius in Gentbrugge. Daarom brengt hij eerst structuur en duidelijke afspraken aan, daarna een pak buitengewoon mooie leerkansen.

Specialist

Agressie tegen leraren voorkomen en aanpakken

Fysiek geweld tegen leraren is uitzonderlijk. "Maar zo'n incident heeft wel veel impact”, zegt specialist Hilde Leonard. Hoe reageer je het best en hoe voorkom je het?

Zo doen zij het

Gentle Teaching: agressie voorkomen met goede relaties

Agressief gedrag op school aanpakken én voorkomen? “Dat lukt niet door het af te leren of te bestraffen, maar door een goede relatie met je leerlingen”, vertelt leraar Goedele. Welke rol speelt Gentle Teaching in haar klas?

Duiding

Wat kan jij doen wanneer een leerling agressief gedrag stelt?

Wat doe je wanneer een leerling uit een gevoel van onmacht of frustratie agressief reageert? In deze curve ontdek je dat je zo’n agressieincident kan opdelen in 5 fasen en hoe je bij elke fase krachtig kan optreden.

Tips

Kan het zonder straffen en belonen?

Juf Veerle en juf Kristien hebben geen belonings- of sanctiesystemen nodig in hun zesde leerjaar van lagere school Sint-Agnes in Hoboken. Wat zijn hun tips?

Klik & Print

Mijlpalenslinger: elk succes vieren met je leerlingen

Als je telkens kleine overwinningen registreert, hebben alle leerlingen snel succeservaringen. Elk succes komt op een vlaggetje aan hun persoonlijke vlaggenlijn.

Klik & Print

Deze zintuigkaartjes helpen je kleuters hun aandacht te richten

Zijn je kleuters snel afgeleid door prikkels die er niet toe doen? Met deze zintuigkaartjes help je je kleuters hun aandacht beter te richten.

Tips

Snapt iedereen de leerstof? Check het met 10 technieken

Hoe controleer je snel of leerlingen je les begrepen? Hoe leer ze zelf inschatten wat bleef plakken? Met deze 10 technieken kan je meteen aan de slag.

Video

Weer wat strenger worden? “Zo simpel is het niet”

Hoogleraar psychologie Paul Verhaeghe ziet dat jongeren steeds mondiger worden en leraren meer dan ooit worstelen met gezag. Klasse-redacteur Nele sprak met Verhaeghe over de nieuwe autoriteit, de veranderende rol van directeurs en grote toename van leerproblemen in de klas.

Video

Vrijwilligerswerk in plaats van strafstudie: “Straf moet nuttig zijn”

De leerlingen van het PISO-instituut in Tienen doen vrijwilligerswerk in de plaats van strafstudie. Ze draaien mee in het woonzorgcentrum vlakbij de school. Zo is strafstudie geen tijdverlies, maar leren ze echt iets bij.

Tips

Hoe leg je de lat hoog zonder druk te zetten?

"Leerlingen hebben hoge verwachtingen nodig om te excelleren", stelt professor Maarten Vansteenkiste (UGent). Maar wanneer slaan die om in verlammende prestatiedruk?

Tips

Kleuterklas zonder strafstoel of beloningsstickers

Straffen en belonen bij kleuters? Juf Hanne van de kleuterschool De Gummi's doet het in haar klas zonder strafstoel of beloningsstickers.

Schooltips

Sanctiebeleid: “Geen file meer bij de directeur”

Een bomvol studielokaal door te veel gestrafte leerlingen. Dat moet anders, dacht het TA Brasschaat. Wat kan jij leren van hun sanctiebeleid?

Specialist

Straffen en belonen: 12 tips en inzichten

Alweer boeken vergeten en onbeleefde reacties? Communicatiedeskundige Marit Goossens geeft 12 tips over straffen en belonen.

Klik & Print

Aftelkalender: uitkijken naar een bijzondere dag

Binnenkort verjaardag, Sinterklaas, communie of schoolreis? Met deze slinger tel je samen met je leerlingen af tot die bijzondere dag.

Video

Zo breng je rust in de klas bij zelfstandig werk

Leerlingen zelfstandig aan het werk zetten, zonder dat ze je voortdurend vragen stellen? Leraar Anneliens tip: gebruik een 'parkeerplaats'. Bekijk de video.

Tips

5 tips voor duidelijke klasregels met effect

Gilberte Verbeeck pleit voor duidelijkheid in wat mag en moet in de klas. Met deze tips voor klasregels start elke leraar sterk in de klas.

Klik & Print

Motiveer je leerlingen met deze kaartjes

Wil je het beste halen uit je leerlingen? Geef regelmatig een schouderklopje. Met een positief klimaat creëer je ruimte voor leren en kennisontwikkelende feedback.

Specialist

Leerlingen motiveren: vragen aan expert Maarten Vansteenkiste

Is intrinsieke motivatie altijd beter? En werken beloningsstickers? Expert Maarten Vansteenkiste (UGent) beantwoordt vragen over motivatie.

Tips

Authenticiteit: “Wees niet gewoon jezelf. Wees jezelf als leraar”

Leerlingen verlangen authenticiteit van hun leraar. Maar hoe doe je dat? Door passioneel en bevlogen te zijn, schrijft Pedro De Bruyckere in zijn doctoraat.

Specialist

“Waarom moeten we dat leren?”

Waarom moeten we dat leren? Tienerbrein-expert Jelle Jolles vertelt waarom je die vraag toch het best ernstig neemt en beantwoordt.

Blog

“Klasmanagement? Mijn eerste week was een complete ramp”

"Mijn klasmanagement was een ramp, die eerste weken", schrijft leraar Stefanie. In een brief aan startende leraren stopt ze haar tips.

Zo doen zij het

“Mijn kleuters zeggen hoe en wat ze willen leren”

“In mijn klas ligt weinig vast”, zegt juf Sigrid. De kleuters van haar derde kleuterklas bepalen mee hoe en wat ze willen leren. “Vijfjarigen kunnen zoveel meer dan je denkt.”

Tips

Verbeter je klasmanagement: 10 tips

Klasmanagement is meer dan actieve werkvormen en wisselende klasopstellingen. Wat is dat stukje magie dat zorgt voor een klik met je klas? 10 tips.

Zo doen zij het

Klas op stelten: hoe kreeg juf Kim de rust terug?

In het eerste leerjaar van leraar Kim zorgde de minste vonk voor onrust. Hoe brengt ze stap voor stap de rust en structuur terug?

Specialist

Klasmanagement: “Leerlingen willen leraar met een X-factor”

“Ik ken klassen waar na 2 uur lesgeven het zweet op je rug staat. Maar als je hun vertrouwen wint, doen leerlingen alles voor je.” Elke Struyf (UA) en Wim Danschutter (OLVI Gent) over de klik met de klas.

Tips

Zo pak je gedragsproblemen consequent aan

Gedragsproblemen aanpakken is niet gemakkelijk. Een consequente en positieve aanpak werkt, blijkt uit onderzoek van de KU Leuven en Thomas More Antwerpen.

Schooltips

Sanctiebeleid op school: kies de juiste maatregel

Hoe vermijd je grensoverschrijdend gedrag bij leerlingen? "Trek de juiste 'lade' maatregelen open", zegt nascholer Monique D'Aes. Zij ontwikkelde het 4- lademodel. Inspiratie voor jouw sanctiebeleid op school?

Tips

Een positieve strategie zodat leerlingen beter meewerken

Je wil je leerlingen beter laten meewerken, hen motiveren en inspireren? Leraar Doug Lemov geeft 5 tips om je les positief te framen.

Klik & Print

Lawaaimeter: maak geluid zichtbaar in de klas

Te veel ongewenst kabaal in je klas? Met een lawaaimeter maak je geluid zichtbaar voor je leerlingen en maak je hen bewust van hun stemgeluid.

Tips

Zo maak je komaf met kabaal in je klas

Beginnende leraren krijgen de klas soms moeilijk stil. 3 starters leggen hun situatie voor. Mentoren An Luyten en An Robeys geven tips voor minder kabaal.

Tips

Zo maak je van groepswerk meer dan gekakel

Om van groepswerk een echt leerproces te maken, is het gesprek binnen de groep cruciaal. Je leerlingen moeten er luisteren, vragen stellen en argumenten geven. Ontdek hoe een groepsgesprek rendeert.

Klik & Print

Zo krijg je je leerlingen op tijd op school

Steeds meer leerlingen te laat in de klas? Download de poster ‘Blij dat je op tijd bent!’ en hang hem op. Met een extra campagne op school kan je het aantal laatkomers al snel met meer dan de helft doen dalen.

Duiding

Na een conflict met een leerling: straffen of herstellen?

Straffen is niet altijd de beste oplossing wanneer leerlingen over de schreef gaan. HERGO, herstelgericht groepsoverleg blijkt een beter effect te hebben.

Help elkaar

Ik strafte de hele klas. Hoe zet ik dat recht?

Leraar Wim zit verveeld met een klassikale straf. Lees het antwoord van mentor-coach Johan Dehandschutter en geef jouw eigen advies.

Andere thema's binnen Klastips