Vlaanderen
Klasse.be

Kansen­groepen

Niet elke leerling start met dezelfde kansen in ons onderwijs. Heel wat jongens en meisjes komen met een rugzak naar school. Klasse heeft tips rond armoede, vluchtelingen, asielzoekers en schoolkosten.

Portret van Jan Vannobel en Tine Simoens ivm schoolkosten
Zo doen zij het

“Schoolkosten beperken is een taak van elke leraar”

In Immacaluta Ieper waakt een werkgroep over de schoolkosten. Directeur Jan: "Het hele team engageert zich om de kosten voor alle leerlingen te beperken."

ingevulde vakantiekaart
Klik & Print

Wuif je leerlingen uit met een persoonlijke vakantiekaart

Je leerlingen een prettige vakantie wensen? Wuif ze uit met deze vakantiekaart. Zo geef je elke leerling vakantieprikkels cadeau, op maat van ieders interesses, sterktes en groeipunten.

Juf Karima geeft leerling individueel wat extra duiding
Zo doen zij het

Zo werkt juf Karima in het lager aan een rijke taalomgeving

In het eerste leerjaar van Juf Karima spreekt geen enkele leerling thuis Nederlands. Daarom zet ze in op een rijke taalomgeving.

Directeur Karin Heremans over het organiseren van een zomerschool
Zo doen zij het

Leerlingen bijspijkeren in de zomerschool

Het GO! Atheneum Antwerpen is volop bezig met de voorbereiding van haar zomerschool. Niet voor het eerst, maar voor de vijftiende keer op rij. Directeur Karin Heremans: “Ook wij zijn aarzelend begonnen. Er bestaat niet één soort zomerschool: kijk naar je context en de noden van je leerlingen en stuur elk jaar bij”

Tiffany Verhoeyen begeleidt anderstalige nieuwkomers
Zo doen zij het

Zo betrek je anderstalige nieuwkomers vanaf de eerste dag

Anderstalige nieuwkomers belanden meteen op de schoolbanken van het basisonderwijs zonder dat ze de taal kennen. Kijk hoe Juf Tiffany hen begeleidt hen bij die sprong in het onbekende. “Als ze zich goed voelen, volgt de taal vanzelf.” 

Portret Ilse Derluyn
Specialist

Oekraïense leerling in de klas: hoe pak je dat aan?

Gevluchte Oekraïense kinderen komen in onze basisscholen terecht. Hoe ontvang en begeleid je hen? Hoogleraar Ilse Derluyn (UGent) geeft tips.

Portret Ine Van Wymersch
Specialist

“Jongeren vliegen te vaak terug naar start”

Als jongeren op het matje verschijnen bij het gerecht, mag dat voor procureur des Konings Ine Van Wymersch nooit een eindpunt zijn. Wel een kans. “Jongeren zijn jong en maken fouten, maar we geven ze nooit op.”

klaslokaal met letterslinger
Zo doen zij het

Zo laat je je talenbeleid stap voor stap groeien

Hoe doe je een talenbeleid op school groeien en zorg je voor meer taalleerkansen?

Kinderen lezen in boekje
Zo doen zij het

Na de KOALA: hoe geef je kleuters extra taalstimulering?

GO! BS De Puzzel uit Mechelen - meer dan 18 nationaliteiten en een mengelmoes van talen - doet er alles aan om elk kind een sterke talige start te geven. Tips van kleuterjuf Astrid en directeur Saskia. En na de taalscreening: ontdek de 6 bouwstenen.

Ludovic Beuselinck stress door thuissituaties
Tips

Hoe verlaag je stress door thuissituaties?

"We kunnen de thuisproblemen van leerlingen niet oplossen, maar ze wel weerbaarder maken tegen stress." Kanaliseer stress door thuissituaties met een boksbal, origami, ravotten in de Ardennen én teamwork.

Screenshot uit de video over '3 ex-OKAN-leerlingen'
Tips

Een ex-OKAN-leerling in mijn klas. Wat nu?

Hoe help je ex-OKAN-leerlingen door de moeilijkste momenten op school? Vervolgschoolcoach Inge reageert op 5 bekommernissen van leraren.

Portret van Kris Van den Branden, fan van collegiale visitatie
Specialist

Taalscreening voor kleuters: “Een toets hoeft geen vies woord te zijn”

Elke 5-jarige kleuter moet een taalscreening afleggen, de KOALA-test. Hoe de test tot stand kwam: onderzoeker Kris Van den Branden over hindernissen en extra kansen op taalstimulering.

leerlingen met rugzak
Zo doen zij het

Stimuleer taal met de vakantierugzak

Met een vakantierugzak vol boeken, cd’s, schrijfgerief én een pot choco stimuleert zorgjuf Kathleen het gebruik van Nederlands bij kwetsbare kinderen. En ouders genieten mee.

Zorgleraar Laila over vooroordelen
Verhaal

“Ik wil niet dat mijn leerlingen met dezelfde vooroordelen te maken krijgen als ik”

”Wil je hier werken als poetsvrouw of islamleraar?” Zorgleraar Laila kreeg als sollicitant, maar ook vroeger als leerling al, met vooroordelen te maken. Daarom werkt ze nu met collega's aan een inclusief klasklimaat. Bekijk de video.

Juf Femke leest voor haar in de klas
Tips

Zo wordt je diverse klas een krachtige taalleeromgeving

Hoe creëert juf Femke een krachtige taalleeromgeving in haar superdiverse klas? Taalexpert Carolien Frijns gaat bij haar op bezoek en ziet hoe kwaliteitsvolle interacties en warme relaties leiden tot meer taal leren.

Pedagoog Pieter Verachtert (Thomas More)
Specialist

“Denk bewust na over het doel van je zomerschool”

De ambitie en drive waren groot tijdens de zomerscholen in 2020. "Doelstellingen finetunen en maatwerk aanbieden zijn groeipunten voor 2021", stelt Pieter Verachtert (Thomas More) in zijn rapport.

Armoede op school herkennen en aanpakken
Schooltips

Armoede op school herkennen en aanpakken

Hoe kan je armoede op school herkennen en aanpakken? Met deze signalenlijst en tips van armoedeorganisaties maak je werk van een sterk armoedebeleid.

NT-2 docent Peter Vervaet
Tips

9 energizers voor je (online) taalles

De 9 favoriete interactieve werkvormen van NT2-docent Peter Vervaet waarmee ook jij in je taalles aan taalverwerving kan werken.

Heleen Leysen
Specialist

Zo spoor je een taalontwikkelingsstoornis bij meertalige leerlingen tijdig op

Kromme zinnen, beperkte woordenschat of moeite met instructies. Hebben jouw meertalige leerlingen tussen 4 en 10 er last van? Screen ze op een taalontwikkelingsstoornis.

turnleraar Ellen Van Peteghem leert haar leerlingen fietsen
Zo doen zij het

Zet je turnleraar in tegen kansarmoede

Kansarme leerlingen lopen extra risico op overgewicht. Met een gedreven turnleraar maak je van je armoedebeleid een echt bewegingsbeleid.

Directeur Thijs Craane over armoedebeleid op school
Zo doen zij het

Armoedebeleid: wel dure sneakers, geen geld voor schoolboeken?

Veel leerlingen van directeur Thijs weten wat armoede is. Een armoedebeleid met soep, 'ons kent ons' en gespreide facturen.

armoede-experts Griet Roets en Wim Van Lancker
Specialist

Armoede vraagt om ambetante scholen

Armoede is een maatschappelijk probleem. Maar dat wil niet zeggen dat scholen en leraren niets kunnen doen. Armoede-experts Griet Roets en Wim Van Lancker delen hun inzichten.

Maai Huyse en Sofie Deprez over Voorrang aan verbinding
Specialist

“Versterk de band met je leerlingen, dan bereik je sneller je doelen”

“Verbinden is geen tijdverlies. Laat leerlingen voelen dat je ze ziet en begrijpt, en schakel zo hun leerproces een versnelling hoger.” Vanuit hun onderzoek in kleuter- en secundair onderwijs roepen lerarenopleiders Maai Huyse en Sofie Deprez op om in te zetten op verbinding.

Illustratie armoede binnen en buitenkant
Duiding

Ken jij armoede vanbinnen en vanbuiten?

Armoede is een kluwen van oorzaken en gevolgen. Je raakt er niet snel op eigen kracht uit. Als leraar kan je wel degelijk het verschil maken. Leer daarom armoede beter kennen. Klik op de muntstukjes in het armoedeweb.

Zamzam, Houda en Sulaiman vertellen in deze video over hun grote dromen en ambities
Zo doen zij het

“Wij laten leerlingen voelen dat een moeilijke thuis je pad niet bepaalt”

Pedagogisch optimisme erkent moeilijke thuissituaties, maar focust op het potentieel van leerlingen. Hoe doen ze dat op IMS in Borgerhout?

Martine Beidts, zomerschool Eeklo
Tips

Lesgeven in de zomerschool: 3 leraren delen hun tips

Vak- en klasdoorbrekend werken, externe partners aanspreken of leerlingen als assistent aanstellen. Deze leraar-vrijwilligers probeerden het uit tijdens de zomerschool in 2020. Gebruik jij hun tips in jouw zomerschool?

Orhan Agirdag, professor in de pedagogische wetenschappen (KU Leuven).
Specialist

Kan technologie ongelijkheid verkleinen?

Met technologie kan je de onderwijskloof tussen leerlingen wegwerken: gebruik de beeldcultuur in je lessen of kies een gepaste leeromgeving.

Wim Hanssens heeft straffen afgeschaft.
Zo doen zij het

School zonder straf: “Wacht niet tot iemand een stoel door de klas keilt”

Van een school waar verbale en fysieke agressie dagelijkse kost was naar een plek waar leraren én leerlingen zich veilig voelen. Wim en zijn team van Don Bosco Groenveld maakten de switch naar een school zonder sancties.

Goedele De Swaef van Atheneum Wispelberg gaat aan de slag met Gentle Teaching in haar klas.
Zo doen zij het

Gentle Teaching: agressie voorkomen met goede relaties

Agressief gedrag op school aanpakken én voorkomen? “Dat lukt niet door het af te leren of te bestraffen, maar door een goede relatie met je leerlingen”, vertelt leraar Goedele. Welke rol speelt Gentle Teaching in haar klas?

Anne Callewaert en Carol Rosseel van CGG Mandel en Leie over kopp-kinderen in de klas
Tips

KOPP-kind in de klas: 7 tips

Soms bemoeilijkt de thuissituatie het leren. Bijvoorbeeld bij KOPP-kinderen: kinderen van ouders met psyschische problemen. Hoe help je hen in de klas?

Juf komt iets kopen in (nep)winkel van haar leerlingen
Zo doen zij het

Taalontwikkelend lesgeven: “Open de poort naar taal in alle vakken”

Hoe bied je kwaliteitsvol onderwijs als meer dan de helft van je leerlingen geen Nederlands spreekt thuis? 2 scholen illustreren hoe taalontwikkelend lesgeven de taalontwikkeling van leerlingen stimuleert zonder de lat te laten zakken.

Juf Jelke bij een kleuter op de speelplaats
Zo doen zij het

Videoreeks: Hoe ondersteun je kwetsbare kleuters in de klas?

Hoe kan je als leraar het verschil maken voor kwetsbare kleuters in je klas? In de videoreeks ‘De klas van Juf Jelke’ volgen 7 topcoaches uit onderwijs haar.

Peter en Rita van de Petrus en Paulusscholen in Oostende.
Schooltips

Zo voelen OKAN-leerlingen zich thuis in je klas: 4 tips

Een vervolgschoolcoach die zich volledig op welbevinden richt. Zo krijgen nieuwkomers met een trauma hun leven weer op de rit. Hoe doen ze dat in Oostende?

Najat en Manon - traumapsychologen
Specialist

Zo help je vluchtelingen met trauma op school

Elke vluchtelingencrisis betekent een toestroom aan leerlingen met een trauma. Waar begin je als je hen wil ondersteunen?

portret Ignace Glorieux
Specialist

Zomervakantie: wat is het effect op je leerlingen?

Wat is het effect van 9 weken zomervakantie op je leerlingen? En hoe vang je die als leraar en school op? Professor Ignace Glorieux, gespecialiseerd in tijdssociologie, geeft tips en stelt een alternatieve schoolkalender voor.

Juf Jelke zit op een bank met kleuter Andy
Specialist

Hoe bouw je een hechte relatie op met je kleuters?

Kwetsbare kinderen hebben een hechte relatie nodig met hun leraar. Hoe bouw je dat op in de kleuterklas? En lukt dat met kinderen die storend gedrag stellen?

kind aan slagboom
Specialist

Hoe werk je aan ‘executieve functies’ in de kleuterklas?

Wie aan executieve functies in de klas werkt, verbetert het leren van kansarme kleuters duurzaam. Wat zijn executieve functies? Bekijk de video.

Marjolien Petit spreekt over de positieve kanten van kansarmoede
Specialist

Heeft kansarmoede ook een positieve kant?

"Kansarme leerlingen zijn niet zielig. Ze hebben humor, veerkracht en solidariteit", zegt Marjolein Petit, maatschappelijk werker bij het GO!.

Juf Jelke met anderstalige kleuter
Zo doen zij het

Hoe werk je aan rijke taal in de kleuterklas?

Ontdek de 3 elementen van een krachtig taalklimaat in de kleuterklas. Rijke taal vergroot de kansen van kwetsbare kinderen.

Maximumfactuur: Barbara Kazimoto, leeraar 3de leerjaar Gent
Zo doen zij het

“Elk jaar probeer ik onder de maximumfactuur te duiken”

In het Sint-Lievenscollege zijn leraren getraind om het goedkoopste te kiezen, kosten te besparen en druk weg te houden van gezinnen in armoede.

Christine Matthys over een maximumfactuur in het secundair onderwijs
Zo doen zij het

“Wij beperken kosten met een maximumfactuur in het secundair onderwijs”

Secundaire school KA Emanuel Hiel werkt met een eigen maximumfactuur-systeem. Elke aso- en tso-leerling betaalt hetzelfde bedrag: 160 euro voor didactisch materiaal en 75 euro voor activiteiten. "Elke leerling moet kunnen deelnemen aan élke activiteit."

Maximumfactuur: directeur Lieve Leenders in overleg met team financiën van Atheneum Alicebourg in Lanaken
Zo doen zij het

Schoolfacturen innen: zo vermijd je incassobureaus

Schulden op school zijn een hap uit je werkingsbudget. Voorkom dat ze oplopen: zet in op een heldere kostenraming, afbetalingsplannen en externe partners.

socioloog Dirk Jacobs en lerarenopleider Maya Dammans over gelijke kansen
Specialist

Waarom gelijke onderwijskansen nog altijd uitblijven

Waarom blijven gelijke kansen uit? Prof. Dirk Jacobs en lerarenopleider Maya Dammans: “Het onderwijssysteem kan beter, maar er is ook een mindshift nodig."

Portret Carolien Frijns
Specialist

‘Echte’ gesprekken helpen anderstalige kleuters

Welk soort gesprekken voer je het best om anderstalige kleuters zo goed mogelijk te helpen Nederlands leren? Dat onderzocht Carolien Frijns (KU Leuven) in haar doctoraat. ”Kleuters boeken meer vooruitgang met echte, authentieke gesprekken in de klas dan met ‘schoolse’ gesprekken”, stelt ze vast.

Man telt kosten na op rekenmachine
Mag dat?

Moeten ouders alle schoolkosten op voorhand kennen?

De school moet ouders bij de start van het schooljaar al inlichten over de precieze schoolkosten. Over welke bijdragen gaat het dan juist?

Aurore Sirjacq over armoede op school
Zo doen zij het

“Armoede op school: eerst werken aan goed gevoel”

“Als de meeste van je leerlingen in armoede leven, dan is zorgen voor een goed gevoel op school prioritair”, zegt directeur Aurore Sirjacq van basisschool Kameleon. Hoe doen ze dat in hartje Anderlecht?

tube tandpasta en tandenborstel
Mag dat?

Reclame en sponsoring op school: wat mag en wat niet?

De leraar mag geen lesmateriaal gebruiken van een bepaald merk, zoals tandpasta bij een les over hygiëne. Reclame mag niet op school. En sponsoring dan?

kleuterjuf tekent samen met 3 kleuters
Tips

Boost executieve functies: 11 tips

Train de vaardigheden die kinderen nodig hebben om in de maatschappij te functioneren: problemen oplossen, instructies onthouden, gevoelens controleren... Die executieve functies zijn bijzonder belangrijk voor kansarme leerlingen.

Patrick Meurs
Specialist

Kleuters in armoede: hoe maakt de school een verschil?

“Als ik met mensen praat die uit de armoede zijn geraakt, hoor ik ze vaak vertellen over ‘het geluk dat iemand iets in mij of mijn gezin zag’. We moeten dat soort van geluk organiseren.” Dat zegt Patrick Meurs, prof. klinische psychologie (KU Leuven). Wat kan de school dan doen?

Twee okan-leerlingen praten met elkaar in de klas
Duiding

Wat na OKAN?

“Anderstalige nieuwkomers hebben zéker slaagkansen op school. Ook in het aso”, zegt Matthias Lauwers. Hij begeleidt anderstalige nieuwkomers bij hun overgang van de onthaalklas naar het secundair onderwijs.

Visual armoede
Specialist

12 brillen om naar kinderarmoede te kijken

In de boekentas van Sarah zit altijd een lege brooddoos, maar het meisje draagt wel de nieuwste schoenen. Wat denk jij dan? 12 brillen om naar armoede te kijken.

broer en zus lezen boek
Duiding

Meertaligheid als talent, niet als probleem

Als de school de thuistaal van meertalige leerlingen positief benadert, verhogen hun schoolprestaties. Naar de televisie kijken in het Nederlands helpt dan weer niet. Dat blijkt uit onderzoek.

mama leest schoolbrief
Gesprekstips

Checklist: toegankelijke brief voor ouders

1 op de 7 Vlamingen is laaggeletterd. Heel wat ouders dus ook. Met deze checklist schrijf je vlot leesbare brieven, toegankelijk voor iedereen.

Kristien Silkens en Els Herbots
Zo doen zij het

Anders kijken naar kansarme ouders

Kansarme ouders voelen zich nergens welkom. Ze zijn verrast als de school zegt: 'We hebben je nodig’. Brugfiguur Kristien vertelt.

Een vrouw lacht, terwijl ze omringd is door 2 andere personen
Gesprekstips

Hoe doe je een oudercontact of zorggesprek met anderstalige ouders?

Idris heeft problemen met lezen. Hoe doe je een goed zorggesprek met zijn ouders als ze weinig Nederlands spreken? Het Huis van het Nederlands geeft tips.

Zwart en blank kind in omhelzing
Duiding

Asielzoeker of vluchteling: wat is het verschil?

Wat is een vluchteling, een asielzoeker, een mens zonder papieren, een NBMV. En wat betekent subsidiaire bescherming, uitgeprocedeerd zijn... Even wat duidelijkheid in de spraakverwarring.

vertaalfiches
Schooltips

Communiceren met ouders in andere talen: download vertaalfiches

Je wil laaggeschoolde en anderstalige ouders helpen om belangrijke informatie over onderwijs goed te begrijpen? Deze vertaalfiches over allerlei thema's helpen je hierbij.

Rachel Laget
Specialist

Hoe help je als school een leerling zonder papieren?

“Een school moet asielzoekers alle mogelijke ontwikkelingskansen geven, ook als ze hier niet wettig verblijven”, zegt Rachel Laget van het Kruispunt Migratie-Integratie. “Maar speel geen hulpverlener. Een kind heeft meer aan een leraar die gewoon zijn job doet.”

Andere thema's binnen School­beleid