Vlaanderen
Klasse.be

Kansen­groepen

Niet elke leerling start met dezelfde kansen in ons onderwijs. Heel wat jongens en meisjes komen met een rugzak naar school. Klasse heeft tips rond armoede, vluchtelingen, asielzoekers en schoolkosten.

Illustratie vrouwelijke leraar die stop zegt
Gesprekstips

Hoe je als omstaander reageert op racisme of discriminatie

Als omstaander reageren op racisme en discriminatie van leerlingen en collega's is niet makkelijk. Hoe je toch vlot, veilig en effectief in actie komt als leraar en collega.

Directeur Annick Tricot, zorgco Marina Jehoul en woonwagenwerker Tim Huyghe
Zo doen zij het

Woonwagenkinderen op school: 5 drempels

Hoe haal je woonwagenkinderen naar je school? En hoe overwin je drempels als taal, kansarmoede en wantrouwen?

Bruno Vanobbergen en Els Meert
Mening

“Ook voor leerlingen die het thuis moeilijk hebben, mag je vooral leraar zijn”

Leerlingen met een moeilijke thuissituatie in je klas? "Vooral leraar zijn is belangrijk", duidt Bruno Vanobbergen. "maar ook signalen zien."

Samir Asghir, leraar in een gesloten instelling
Verhaal

Van een gesloten instelling naar een open toekomst

Zijn leerlingen ut de gesloten instelling motiveren, dat doet leraar Samir door de combi van een warme band en sterke lessen lassen. Daar horen vanaf nu certificaten bij.   

Zo doen zij het

Veel anderstalige nieuwkomers? Zo hou je als leraar koers

In basisschool De Pijl starten en vertrekken elk jaar veel anderstalige nieuwkomers. Hoe bezeil je als leraar zo'n grote in- en uitstroom?

Peter Van Hove, directeur GO! Atheneum Denderleeuw en Ioné Marmitte, directeur GO! basisschool Atheneum Denderleeuw
Zo doen zij het

“Leerlingen starten na zomerschool sterker in september”

Leraar Ioné ziet leerlingen sprongen maken, zowel tijdens de zomerschool als in september. Hoe het lukt in basis- en secundair onderwijs.

Juf deelt eten en drinken uit in de klas
Zo doen zij het

“Omdat leerstof zwaar valt op een lege maag verdelen we ontbijtsnacks”

BS Nieuwen Bosch Gent merkte te veel lege brooddozen en honger op. Daarom verdelen ze nu dagelijks ontbijtsnacks, aan elke leerling.

Leerlingen krijgen informatie over menstruatie
Zo doen zij het

Menstruatiearmoede op school: zo pak je het aan

1 op de 8 meisjes ontbreekt soms middelen voor menstruatieproducten. GO! Atheneum Veurne doorbreekt het taboe en voorziet gratis maandverbanden en tampons in de schooltoiletten.

Expert Lia Voerman over lesgeven vanuit hoge verwachtingen
Specialist

Hoge verwachtingen voor elke leerling: je sterkste wapen tegen ongelijkheid

Expert Lia Voerman vertelt hoe je ongelijkheid in je klas countert met hoge verwachtingen bij feedback, instructies en met de juiste vragen.

Leraar Gwenny met haar leerlingen op een bankje
Zo doen zij het

In de kleuterklas: “Feedback zit ook in kleine gebaren”

Kleuterjuf Gwenny toont hoe je hoge verwachtingen stelt aan elke kleuter: met de juiste feedback, in kleine gebaren en rijke taal.

PAV-leraar Pieterjan Vervaeke met 2 leerlingen in zijn klas
Zo doen zij het

Hoge verwachtingen: “Elke leerling verdient lastige vragen”

PAV-leraar Pieterjan stelt elke leerling lastige vragen. "Je mond houden en wachten op antwoord: best lastig."

Teamtool Kansarmoede
Klik & Print

Teamtool kansarmoede: doen we het goed?

Hoe armoedebewust ben jij? En heeft je school er ook oog voor? Met deze teamtool ontdek je wat jullie al goed doen op school en hoe het beter kan.

Papa Peter De Vos spreekt over kansarmoede
Gesprekstips

Zo ga je het gesprek met ouders in kansarmoede aan

Contact zoeken met ouders die hun kind in een armoedesituatie opvoeden, is moeilijk. Ervaringsdeskundige Peter geeft tips voor zo'n delicaat gesprek.

Schoolkosten: illustratie
Tips

10 momenten waarop jij schoolkosten kan drukken

Deze 10 momenten tonen je de valkuilen die kosten voor ouders tijdens het schooljaar onnodig doen oplopen. Beperk ze met makkelijke tips.

Portret van Jan Vannobel en Tine Simoens ivm schoolkosten
Zo doen zij het

“Schoolkosten beperken is een taak van elke leraar”

In Immacaluta Ieper waakt een werkgroep over de schoolkosten. Directeur Jan: "Het hele team engageert zich om de kosten voor alle leerlingen te beperken."

ingevulde vakantiekaart
Klik & Print

Wuif je leerlingen uit met een persoonlijke vakantiekaart

Je leerlingen een prettige vakantie wensen? Wuif ze uit met deze vakantiekaart. Zo geef je elke leerling vakantieprikkels cadeau, op maat van ieders interesses, sterktes en groeipunten.

Juf Karima geeft leerling individueel wat extra duiding
Video

Zo werkt juf Karima in het lager aan een rijke taalomgeving

In het eerste leerjaar van Juf Karima spreekt geen enkele leerling thuis Nederlands. Daarom zet ze in op een rijke taalomgeving.

Tiffany Verhoeyen begeleidt anderstalige nieuwkomers
Video

Zo betrek je anderstalige nieuwkomers vanaf de eerste dag

Anderstalige nieuwkomers belanden meteen op de schoolbanken van het basisonderwijs zonder dat ze de taal kennen. Kijk hoe Juf Tiffany hen begeleidt hen bij die sprong in het onbekende. “Als ze zich goed voelen, volgt de taal vanzelf.” 

Portret Ilse Derluyn
Specialist

Oekraïense leerling in de klas: hoe pak je dat aan?

Gevluchte Oekraïense kinderen komen in onze basisscholen terecht. Hoe ontvang en begeleid je hen? Hoogleraar Ilse Derluyn (UGent) geeft tips.

klaslokaal met letterslinger
Zo doen zij het

Zo laat je je talenbeleid stap voor stap groeien

Hoe doe je een talenbeleid op school groeien en zorg je voor meer taalleerkansen?

Kinderen lezen in boekje Koala taalscreening
Zo doen zij het

Na de KOALA: hoe geef je kleuters extra taalstimulering?

Een sterke talige start voor elke kleuter? Tips van kleuterjuf Astrid en directeur Saskia. En na de Koala taalscreening: ontdek de 6 bouwstenen.

Screenshot uit de video over '3 ex-OKAN-leerlingen'
Video

Een ex-OKAN-leerling in mijn klas. Wat nu?

Hoe help je ex-OKAN-leerlingen door de moeilijkste momenten op school? Vervolgschoolcoach Inge reageert op 5 bekommernissen van leraren.

Portret van Kris Van den Branden, fan van collegiale visitatie
Specialist

Haal meer uit de KOALA-taalscreening

Wat leren we uit 3 jaar KOALA? Kris Van den Branden: "De taalscreening werkt. Maar het echte werk begint pas daarna."

Zorgleraar Laila over vooroordelen
Video

“Ik wil niet dat mijn leerlingen met dezelfde vooroordelen te maken krijgen als ik”

”Wil je hier werken als poetsvrouw of islamleraar?” Zorgleraar Laila kreeg als sollicitant, maar ook vroeger als leerling al, met vooroordelen te maken. Daarom werkt ze nu met collega's aan een inclusief klasklimaat. Bekijk de video.

Juf Femke zorgt voor een krachtige taalomgeving
Tips

Zo wordt je diverse klas een krachtige taalleeromgeving

Hoe creëert juf Femke een krachtige taalleeromgeving in haar superdiverse klas? Taalexpert Carolien Frijns gaat bij haar op bezoek en ziet hoe kwaliteitsvolle interacties en warme relaties leiden tot meer taal leren.

Armoede op school herkennen en aanpakken
Schooltips

Armoede op school herkennen en aanpakken

Hoe kan je armoede op school herkennen en aanpakken? Met deze signalenlijst en tips van armoedeorganisaties maak je werk van een sterk armoedebeleid.

Heleen Leysen
Specialist

Zo spoor je een taalontwikkelingsstoornis bij meertalige leerlingen tijdig op

Kromme zinnen, beperkte woordenschat of moeite met instructies. Hebben jouw meertalige leerlingen tussen 4 en 10 er last van? Screen ze op een taalontwikkelingsstoornis.

Directeur Thijs Craane over armoedebeleid op school
Zo doen zij het

Armoedebeleid: wel dure sneakers, geen geld voor schoolboeken?

Veel leerlingen van directeur Thijs weten wat armoede is. Een armoedebeleid met soep, 'ons kent ons' en gespreide facturen.

armoede-experts Griet Roets en Wim Van Lancker
Specialist

Armoede vraagt om ambetante scholen

Armoede is een maatschappelijk probleem. Maar dat wil niet zeggen dat scholen en leraren niets kunnen doen. Armoede-experts Griet Roets en Wim Van Lancker delen hun inzichten.

Maai Huyse en Sofie Deprez over Voorrang aan verbinding
Specialist

“Versterk de band met je leerlingen, dan bereik je sneller je doelen”

“Verbinden is geen tijdverlies. Laat leerlingen voelen dat je ze ziet en begrijpt, en schakel zo hun leerproces een versnelling hoger.” Vanuit hun onderzoek in kleuter- en secundair onderwijs roepen lerarenopleiders Maai Huyse en Sofie Deprez op om in te zetten op verbinding.

Illustratie armoede binnen en buitenkant
Duiding

Ken jij armoede vanbinnen en vanbuiten?

Armoede is een kluwen van oorzaken en gevolgen. Je raakt er niet snel op eigen kracht uit. Als leraar kan je wel degelijk het verschil maken. Leer daarom armoede beter kennen. Klik op de muntstukjes in het armoedeweb.

Zamzam, Houda en Sulaiman vertellen in deze video over hun grote dromen en ambities
Zo doen zij het

“Wij laten leerlingen voelen dat een moeilijke thuis je pad niet bepaalt”

Pedagogisch optimisme erkent moeilijke thuissituaties, maar focust op het potentieel van leerlingen. Hoe doen ze dat op IMS in Borgerhout?

Leraar met leerlingen in moestuin
Tips

Lesgeven in de zomerschool: 3 leraren delen hun tips

Vak- en klasdoorbrekend werken, externe partners aanspreken of leerlingen als assistent aanstellen. Deze leraar-vrijwilligers probeerden het uit tijdens de zomerschool in 2020. Gebruik jij hun tips in jouw zomerschool?

Wim Hanssens heeft straffen afgeschaft.
Zo doen zij het

School zonder straf: “Wacht niet tot iemand een stoel door de klas keilt”

Van een school waar verbale en fysieke agressie dagelijkse kost was naar een plek waar leraren én leerlingen zich veilig voelen. Wim en zijn team van Don Bosco Groenveld maakten de switch naar een school zonder sancties.

Goedele De Swaef van Atheneum Wispelberg gaat aan de slag met Gentle Teaching in haar klas.
Zo doen zij het

Gentle Teaching: agressie voorkomen met goede relaties

Agressief gedrag op school aanpakken én voorkomen? “Dat lukt niet door het af te leren of te bestraffen, maar door een goede relatie met je leerlingen”, vertelt leraar Goedele. Welke rol speelt Gentle Teaching in haar klas?

Anne Callewaert en Carol Rosseel van CGG Mandel en Leie over kopp-kinderen in de klas
Tips

KOPP-kind in de klas: 7 tips

Soms bemoeilijkt de thuissituatie het leren. Bijvoorbeeld bij KOPP-kinderen: kinderen van ouders met psychische problemen. Hoe help je hen in de klas?

Juf komt iets kopen in (nep)winkel van haar leerlingen
Zo doen zij het

Taalontwikkelend lesgeven: “Open de poort naar taal in alle vakken”

Hoe bied je kwaliteitsvol onderwijs als meer dan de helft van je leerlingen geen Nederlands spreekt thuis? 2 scholen illustreren hoe taalontwikkelend lesgeven de taalontwikkeling van leerlingen stimuleert zonder de lat te laten zakken.

Juf Jelke bij een kleuter op de speelplaats
Video

Videoreeks: Hoe ondersteun je kwetsbare kleuters in de klas?

Hoe kan je als leraar het verschil maken voor kwetsbare kleuters in je klas? In de videoreeks ‘De klas van Juf Jelke’ volgen 7 topcoaches uit onderwijs haar.

Peter en Rita van de Petrus en Paulusscholen in Oostende.
Schooltips

Zo voelen OKAN-leerlingen zich thuis in je klas: 4 tips

Een vervolgschoolcoach die zich volledig op welbevinden richt. Zo krijgen nieuwkomers met een trauma hun leven weer op de rit. Hoe doen ze dat in Oostende?

Najat en Manon - traumapsychologen
Specialist

Hoe je een trauma door een vluchtverleden opvangt

Elke vluchtelingencrisis betekent meer leerlingen met een trauma. Hoe jij kan ondersteunen, duiden traumapsycholgen Najat en Manon.

portret Ignace Glorieux
Specialist

Zomervakantie: wat is het effect op je leerlingen?

Wat is het effect van 9 weken zomervakantie op je leerlingen? En hoe vang je die als leraar en school op? Professor Ignace Glorieux, gespecialiseerd in tijdssociologie, geeft tips en stelt een alternatieve schoolkalender voor.

Juf Jelke zit op een bank met kleuter Andy
Specialist

Hoe bouw je een hechte relatie op met je kleuters?

Kwetsbare kinderen hebben een hechte relatie nodig met hun leraar. Hoe bouw je dat op in de kleuterklas? En lukt dat met kinderen die storend gedrag stellen?

kind aan slagboom tijdens verkeersles
Specialist

Hoe werk je aan ‘executieve functies’ in de kleuterklas?

Wie aan executieve functies in de klas werkt, verbetert het leren van kansarme kleuters duurzaam. Wat zijn executieve functies?

Zo doen zij het

Hoe werk je aan rijke taal in de kleuterklas?

Ontdek de 3 elementen van een krachtig taalklimaat in de kleuterklas. Rijke taal vergroot de kansen van kwetsbare kinderen.

Barbara Kazimoto: kosten besparen op school
Zo doen zij het

“Elk jaar probeer ik onder de maximumfactuur te duiken”

In het Sint-Lievenscollege zijn leraren getraind om het goedkoopste te kiezen, kosten te besparen en druk weg te houden van gezinnen in armoede.

Maximumfactuur: directeur Lieve Leenders in overleg met team financiën van Atheneum Alicebourg in Lanaken
Zo doen zij het

Schoolfacturen innen: zo vermijd je incassobureaus

Schulden op school zijn een hap uit je werkingsbudget. Voorkom dat ze oplopen: zet in op een heldere kostenraming, afbetalingsplannen en externe partners.

socioloog Dirk Jacobs en lerarenopleider Maya Dammans over gelijke kansen
Specialist

Waarom gelijke onderwijskansen nog altijd uitblijven

Waarom blijven gelijke kansen uit? Prof. Dirk Jacobs en lerarenopleider Maya Dammans: “Het onderwijssysteem kan beter, maar er is ook een mindshift nodig."

Portret Carolien Frijns
Specialist

‘Echte’ gesprekken helpen anderstalige kleuters

Welk soort gesprekken voer je het best om anderstalige kleuters zo goed mogelijk te helpen Nederlands leren? Dat onderzocht Carolien Frijns (KU Leuven) in haar doctoraat. ”Kleuters boeken meer vooruitgang met echte, authentieke gesprekken in de klas dan met ‘schoolse’ gesprekken”, stelt ze vast.

Aurore Sirjacq over armoede op school
Zo doen zij het

“Armoede op school: eerst werken aan goed gevoel”

“Als de meeste van je leerlingen in armoede leven, dan is zorgen voor een goed gevoel op school prioritair”, zegt directeur Aurore Sirjacq van basisschool Kameleon. Hoe doen ze dat in hartje Anderlecht?

tube tandpasta en tandenborstel
Mag dat?

Reclame en sponsoring op school: wat mag en wat niet?

De leraar mag geen lesmateriaal gebruiken van een bepaald merk, zoals tandpasta bij een les over hygiëne. Reclame mag niet op school. En sponsoring dan?

kleuterjuf tekent samen met 3 kleuters
Tips

Boost executieve functies: 11 tips

Train de vaardigheden die kinderen nodig hebben om in de maatschappij te functioneren: problemen oplossen, instructies onthouden, gevoelens controleren... Die executieve functies zijn bijzonder belangrijk voor kansarme leerlingen.

Patrick Meurs
Specialist

Kleuters in armoede: hoe maakt de school een verschil?

“Als ik met mensen praat die uit de armoede zijn geraakt, hoor ik ze vaak vertellen over ‘het geluk dat iemand iets in mij of mijn gezin zag’. We moeten dat soort van geluk organiseren.” Dat zegt Patrick Meurs, prof. klinische psychologie (KU Leuven). Wat kan de school dan doen?

Twee okan-leerlingen praten met elkaar in de klas
Duiding

Wat na OKAN?

“Anderstalige nieuwkomers hebben zéker slaagkansen op school. Ook in het aso”, zegt Matthias Lauwers. Hij begeleidt anderstalige nieuwkomers bij hun overgang van de onthaalklas naar het secundair onderwijs.

Visual armoede
Specialist

12 brillen om naar kinderarmoede te kijken

In de boekentas van Sarah zit altijd een lege brooddoos, maar het meisje draagt wel de nieuwste schoenen. Wat denk jij dan? 12 brillen om naar armoede te kijken.

broer en zus lezen boek
Duiding

Meertaligheid als talent, niet als probleem

Als de school de thuistaal van meertalige leerlingen positief benadert, verhogen hun schoolprestaties. Naar de televisie kijken in het Nederlands helpt dan weer niet. Dat blijkt uit onderzoek.

Kleuterjuf Sarah
Verhaal

“Zeg niet te snel: ‘Kansarme ouders zijn niet geïnteresseerd'”

De meeste leraren komen zelf uit een middenklassegezin. Juf Sarah niet: “Het leverde me enkele speciale antennes op waarmee ik kijk naar kleuters.”

mama leest schoolbrief
Gesprekstips

Checklist: toegankelijke brief voor ouders

1 op de 7 Vlamingen is laaggeletterd. Heel wat ouders dus ook. Met deze checklist schrijf je vlot leesbare brieven, toegankelijk voor iedereen.

2 personen in gesprek met een anderstalige ouder
Gesprekstips

Hoe doe je een zorggesprek met anderstalige ouders?

Idris heeft problemen met lezen. Hoe doe je een goed zorggesprek met zijn ouders als ze weinig Nederlands spreken? Het Huis van het Nederlands geeft tips.

Zwart en blank kind in omhelzing
Duiding

Asielzoeker of vluchteling: wat is het verschil?

Wat is een vluchteling, een asielzoeker, een mens zonder papieren, een NBMV. En wat betekent subsidiaire bescherming, uitgeprocedeerd zijn... Even wat duidelijkheid in de spraakverwarring.

vertaalfiches
Schooltips

Communiceren met ouders in andere talen: download vertaalfiches

Je wil laaggeschoolde en anderstalige ouders helpen om belangrijke informatie over onderwijs goed te begrijpen? Deze vertaalfiches over allerlei thema's helpen je hierbij.

Andere thema's binnen School­beleid